jít naiDNES.cz

Kde (ne)sedět v letadle? Aerolinky práskly, kde jsou nejbezpečnější místa

Ani sezení v první třídě vám život zachránit nemusí, když na to přijde. | foto: Profimedia.cz

Letecká doprava sice patří mezi nejbezpečnější způsoby přepravy, i tak se jí někteří lidé bojí jako čert kříže a na palubu by nevlezli za žádnou cenu. Najde se i dost těch, kteří to sice risknou, celou cestu pak žijí ve strachu a spekulují, jestli v letadle neexistují místa, kde je přece jen bezpečněji. Aerolinky nyní prozradily, jak se věci mají a kde (ne)sedět.

Nizozemské aerolinky KLM se vydaly na dost tenký led, když na Twitteru prozradily, která místa v letadle jsou statisticky nejbezpečnější. Informaci na sociální sítí zveřejnila indická pobočka.

Kdyby se stalo nějaké letecké neštěstí, největší šanci na přežití budou mít lidé, kteří cestují v zadní části letadla. Společnost se odvolávala na studii časopisu Time z roku 2015.

„Úmrtnost je nejvyšší u sedadel uprostřed letadla. Nicméně u sedadel vepředu je jen zanedbatelně nižší a nejmenší je u sedadel v poslední třetině letadla,“ napsaly aerolinky KLM India a připojily obrázek s nápisem Sedadla v zadní části letadla jsou nejbezpečnější.

Podle analýzy, na kterou se letecká společnost odvolává, mají sedadla v zadní části letadel úmrtnost 32 procent, uprostřed 39 procent a vepředu 38 procent. Pod příspěvkem se krátce nato začaly objevovat kritické komentáře, které poukazovaly na jeho nevhodnost. 

Lidem nešlo na rozum, jak mohou aerolinky zveřejnit tak citlivý údaj, zvlášť když pro toto tvrzení nemají dostatek provedených studií ani dat.

Společnost KLM India tweet po zhruba 12 hodinách smazala a omluvila se. „Příspěvek byl založen na veřejně dostupném faktu o letectví a není názorem KLM. Nikdy nebylo naším záměrem někomu ublížit,“ oznámily aerolinky.

Ve prospěch zprávy KLM India však vyznívá dokument Channel 4, kdy jeho tvůrci nechali havarovat Boeing 727 ověnčený kamerami a senzory. 

Cestující v prvních 11 řadách sedadel, která bývají běžně obsazena prémiovými klienty létajícími vyššími třídami, nedopadli dobře. Působila na ně síla nárazu 12G. Postupem do zadní části letadla klesala k síle 6G. Podle expertů by nepřežil žádný z pasažérů v přední části letadla, avšak 78 procent ostatních cestujících ve zbylé části letadla by zřejmě přežilo.

Šance na přežití se zvyšovaly tím více, čím by cestující seděl dál vzadu.

Stejně mluví i závěry šest let starého výzkumu publikovaného ve vědeckém magazínu Popular Mechanics. Ten zkoumal všechny pády letadel od roku 1971 a zjistil, že lidé v zadní části letadla přežili v 69 procentech případů, ti nad křídly v 56 procentech pádů a ti v přední části letadel jen ve 49 procentech nehod. 

Létání zůstává jednoznačně nejbezpečnějším dopravním prostředkem. Pravděpodobnost, že zahynete při jednom určitém letu je podle webu PlaneCrashInfo.com zhruba 1 ku 4,7 milionu.

Fotogalerie

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Komentáře

Mohlo by vás zajímat