Vaření v dobách korony: Luštěniny nejsou jen hnusy ze školní kuchyně, ale skvělá výzva

2. května 2020
Nebudeme si nic nalhávat, luštěniny jsou surovina, kterou většina lidí v Česku zaregistruje hlavně na Silvestra a na Nový rok, kdy hraje prim čočka, aby se člověka držely peníze. O tom, že se při pravidelné konzumaci fazolí, cizrny, hrachu nebo bobů pojistí i zdraví, naši předkové tolik nemluvili.

Luštěniny měly v jídelníčku našich předků nezastupitelné místo, které postupně vytlačily brambory, knedlíky, pečivo a další blahobytné výdobytky. Neměly dobrou pověst už kvůli tomu, že se musely máčet, propírat a dlouho vařit a ani to nezaručovalo úspěch, protože si řada hospodyněk vylámala zuby nejen na kamíncích, které se v nich tu a tam objevily, ale i na jejich dochucení.

Hrachová kaše i čočka nakyselo navíc dostaly ránu z milosti ve školních nebo závodních jídelnách.

Dříve opomíjení zástupci této říše si s příchodem cizokrajných kuchyní a rozmachem cestování do celého světa znovu začali hledat cestu do českých kuchyní.

Chilli con carne, hummus, falafel, to je jen několik málo pokrmů, které se na stolech Čechů zabydlely docela ochotně, málokdo je však zkoušel doma. Všechny jmenované pokrmy jsou v zemích původu hitem rychlého občerstvení, zatímco čočku na kyselo po česku by ve stánku hledal jen málokdo. 

Renesanci luštěnin pomohl i import dříve neznámých druhů. Červená čočka, beluga, cizrna, nezralé sójové boby edamame, to vše dnes podléhá módě a zároveň pomáhá popularizovat luštěniny i v očích těch, kdo by obyčejnou čočku, hrách nebo fazole obešli obloukem s odkazem na jejich fádní chuť i „plynatostní“ potenciál.

S příchodem koronaviru jejich vděčnost, skladnost a výdrž lidé jaksepatří ocenili, protože se přece obecně ví, že luštěniny by v takových chvílích neměly chybět v žádné spíži. To je svatá pravda! A je úplně jedno, jestli v suchém stavu, nebo konzervované. 

Cizrna je skvělá na již zmíněný hummus, který zvládne každý, a hlavně si ho každý může připravit podle sebe a svých chutí. Se sušenými rajčaty, olivami, chilli nebo třeba bylinkami. Cizrna obohatí saláty, polévky i ragú, skvěle se hodí i jako chuťovka k pivu, vínu a televizi. To když ji s olejem a kořením upečete v troubě. 

Římský hrách, jak se cizrna také nazývá, je ideální také jako základ pro výrobu karbanátků nebo „masových“ koulí, podobně jako červená čočka. Ta se velmi ochotně rozváří, a tak ji můžete použít i do omáček na těstoviny nebo polévek. Černou nebo zelenou zase upotřebíte do salátů nebo jako součást lehkých příloh k rybám. 

Všechny druhy ochotně přijímají koření, ať už tradiční, nebo orientální, nikdy navíc nehrají prim, plní spíš funkci hmoty a stavby, a to i co se výživových hodnot týče. Vyhrát si proto můžete s jejich „doprovodem“ a dochucením. Na druhou stranu, celkem mírumilovné luštěniny snesou téměř vše, fantazii se meze nekladou. 

Většinu jich můžete nechat vyklíčit, čímž získáte skvělý nejen bohatý zdroj enzymů a vitaminů, ale i doplněk pro sendviče, saláty nebo polévky. Jen nebuďte překvapeni, když znásobí svůj objem a vy najednou nebudete vědět, co s takovým množstvím...

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 neděle 30. srpna 2020. Anketa je uzavřena.

  • 27
  • 27
  • 23
  • 23
  • 23
  • 22
Komentáře