Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Ve městě jen 30 km/h? Evropská města snižují rychlost, přidá se i Česko

    Třicítka se má v metropoli rozšířit na víc míst, Praha tak chce následovat jiná evropská velkoměsta. | foto: Česká televize

    Stále více evropských měst v rámci snahy o zajištění vyšší bezpečnosti obyvatel horuje pro plošné zavádění zón se sníženou rychlostí na bezpečnějších 30 kilometrů v hodině. A protože Česko chce být i v tomto ohledu světové, brzy se tak možná stane i u nás. Asi nepřekvapí, že z toho na řidiče jdou mdloby.

    Pro snížení rychlosti z obvyklých 50 na 30 kilometrů v hodině horují nejen někteří odborníci na dopravu, ale i Světová zdravotnická organizace (WHO), která zdůraznila výhody městských ulic s nízkou rychlostí v rámci právě probíhajícího 6. ročníku celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN.

    „Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná,“ vzkazuje WHO, která tak jde na ruku například Straně zelených, která snížení rychlosti v Praze prosazuje už léta.

    Plán na výrazné rozšíření zón by měl být součástí globálních opatření pro bezpečnost silničního provozu současné dekády 2021 až 2030.

    „Zvyšování počtu zón 30 na komunikacích s vysokým počtem zranitelných účastníků dopravy je jedním z navržených opatření akčního plánu Strategie Besipu 2021–⁠2030,“ potvrdilo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV). 

    „Realizace zón 30 jsou jedním z důležitých prvků, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve městech,“ doplnil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

    Experti dávají za příklad Francii, Španělsko, Nizozemí, Belgii a další evropské země. „Ukazují, že zóny 30 lze využívat mnohem více, než jak je obvyklá praxe v ČR,“ dodává Neřold.

    Podle studií OECD lze po rozšíření zón s povolenou rychlostí maximálně 30 km/h předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 procent a počtu smrtelných nehod až o 90 procent.

    „Nutno však dodat, že zavádění zón 30 nebude paušální a rozhodně se nebude vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření bude vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci,“ připomínají experti CDV, kteří krotí vášně, jež případné snížení rychlosti vyvolává u českých řidičů. 

    Zóny by se měly v českých městech začít rozšiřovat už letos, zejména pak v rezidenčních oblastech. 

    „Zdůrazňuji, že zavádění zón 30 v podmínkách České republiky nemůže mít plošný charakter. V souvislosti s bezpečným a plynulým provozem musí být tyto zóny zaváděny po individuálním posouzení konkrétních lokalit,“ citoval web TN.cz šéfa dopravní policie Jiřího Zlého.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 18:30 sobota 18. září 2021. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      31
    • Super
      9
    • Cože
      8
    • Tvl
      6
    • Haha
      5
    • Sladký
      3