Pro snížení rychlosti z obvyklých 50 na 30 kilometrů v hodině horují nejen někteří odborníci na dopravu, ale i Světová zdravotnická organizace (WHO), která zdůraznila výhody městských ulic s nízkou rychlostí v rámci právě probíhajícího 6. ročníku celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN.
„Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná,“ vzkazuje WHO, která tak jde na ruku například Straně zelených, která snížení rychlosti v Praze prosazuje už léta.
Plán na výrazné rozšíření zón by měl být součástí globálních opatření pro bezpečnost silničního provozu současné dekády 2021 až 2030.
„Zvyšování počtu zón 30 na komunikacích s vysokým počtem zranitelných účastníků dopravy je jedním z navržených opatření akčního plánu Strategie Besipu 2021–2030,“ potvrdilo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV).
„Realizace zón 30 jsou jedním z důležitých prvků, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve městech,“ doplnil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
Experti dávají za příklad Francii, Španělsko, Nizozemí, Belgii a další evropské země. „Ukazují, že zóny 30 lze využívat mnohem více, než jak je obvyklá praxe v ČR,“ dodává Neřold.
Podle studií OECD lze po rozšíření zón s povolenou rychlostí maximálně 30 km/h předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 procent a počtu smrtelných nehod až o 90 procent.
„Nutno však dodat, že zavádění zón 30 nebude paušální a rozhodně se nebude vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření bude vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci,“ připomínají experti CDV, kteří krotí vášně, jež případné snížení rychlosti vyvolává u českých řidičů.
Zóny by se měly v českých městech začít rozšiřovat už letos, zejména pak v rezidenčních oblastech.
„Zdůrazňuji, že zavádění zón 30 v podmínkách České republiky nemůže mít plošný charakter. V souvislosti s bezpečným a plynulým provozem musí být tyto zóny zaváděny po individuálním posouzení konkrétních lokalit,“ citoval web TN.cz šéfa dopravní policie Jiřího Zlého.
Fotogalerie |