Ve městě jen 30 km/h? Evropská města snižují rychlost, přidá se i Česko

Stále více evropských měst v rámci snahy o zajištění vyšší bezpečnosti obyvatel horuje pro plošné zavádění zón se sníženou rychlostí na bezpečnějších 30 kilometrů v hodině. A protože Česko chce být i v tomto ohledu světové, brzy se tak možná stane i u nás. Asi nepřekvapí, že z toho na řidiče jdou mdloby.

Pro snížení rychlosti z obvyklých 50 na 30 kilometrů v hodině horují nejen někteří odborníci na dopravu, ale i Světová zdravotnická organizace (WHO), která zdůraznila výhody městských ulic s nízkou rychlostí v rámci právě probíhajícího 6. ročníku celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN.

„Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná,“ vzkazuje WHO, která tak jde na ruku například Straně zelených, která snížení rychlosti v Praze prosazuje už léta.

Plán na výrazné rozšíření zón by měl být součástí globálních opatření pro bezpečnost silničního provozu současné dekády 2021 až 2030.

„Zvyšování počtu zón 30 na komunikacích s vysokým počtem zranitelných účastníků dopravy je jedním z navržených opatření akčního plánu Strategie Besipu 2021–⁠2030,“ potvrdilo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV). 

„Realizace zón 30 jsou jedním z důležitých prvků, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve městech,“ doplnil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Experti dávají za příklad Francii, Španělsko, Nizozemí, Belgii a další evropské země. „Ukazují, že zóny 30 lze využívat mnohem více, než jak je obvyklá praxe v ČR,“ dodává Neřold.

Podle studií OECD lze po rozšíření zón s povolenou rychlostí maximálně 30 km/h předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 procent a počtu smrtelných nehod až o 90 procent.

„Nutno však dodat, že zavádění zón 30 nebude paušální a rozhodně se nebude vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření bude vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci,“ připomínají experti CDV, kteří krotí vášně, jež případné snížení rychlosti vyvolává u českých řidičů. 

Zóny by se měly v českých městech začít rozšiřovat už letos, zejména pak v rezidenčních oblastech. 

„Zdůrazňuji, že zavádění zón 30 v podmínkách České republiky nemůže mít plošný charakter. V souvislosti s bezpečným a plynulým provozem musí být tyto zóny zaváděny po individuálním posouzení konkrétních lokalit,“ citoval web TN.cz šéfa dopravní policie Jiřího Zlého.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:30 sobota 18. září 2021. Anketa je uzavřena.

  • 31
  • 9
  • 8
  • 6
  • 5
  • 3