Lamborghini v letošním roce oslavuje 60 let své existence a otevírá zcela novou kapitolu své historie – poprvé nabízí zákazníkům auto s hybridní pohonnou jednotkou. Je vám ale nejspíš jasné, že v tomto případě bude hybrid především sloužit k posílení dynamiky a vylepšení image jinak veskrze zlých a neekologických supersportovních aut. Ta jsou přece fuj, jezdí rychle, dělají kravál a vypouští spoustu škodlivin… Co na tom, že takové Avetador za celý svůj život vypustí jen zlomek toho, co takový „výhodně“ dovezený Passat TDI s vybrakovaným filtrem pevných částic za jediný rok.
Nekažme si ale radost z nového auta, které je tu hlavně proto, aby rozdávalo potěšení. Jmenuje se Revuelto a je opravdovým historickým mezníkem italské automobilky. Ta sama o něm mluví jako o HPEV – High Performance Electrified Vehicle. Revuelto je plug-in hybrid, což znamená, že jeho li-on akumulátor s kapacitou 4,5 kWh je možné nabíjet i ze zásuvky a nemělo by to zabrat déle než 30 minut. Dobíjet jej lze i pomocí V12 za jízdy, v takovém případě je nabitý za 6 minut. Hybridní Lambo umí jet i v čistě elektrickém režimu, ale s ohledem na malou kapacitu akumulátoru, odhadujeme, že čistě na elektřinu ujede tak okolo 15 km.
Srdcem hybridní pohonné jednotky je zbrusu nový atmosférický V12 L545 o obejmu 6,5 litru a s nuceným mazáním se suchou skříní, který sám o sobě produkuje výkon 825 koní při 9250 (!) (min-1 a 725 Nm při 6750 min-1 a je tak nejvýkonnější V12, jaký kdy Lamborghini do sériového auta dalo. Váží 218 kg a je tak o 17 kg lehčí než motor používaný v Aventadoru. Ve srovnání s ním má vylepšené sání, zvýšený kompresní poměr na 12,6:1 a optimalizováno bylo i proudění výfukových plynů a výfuk má menší protitlak ve vyšších otáčkách motoru. Inženýři si dokonce i pohráli se zvukem motoru, který je melodický už v nízkých otáčkách a s jejich zvyšováním přechází do harmonického crescenda.
Spalovacímu motoru pomáhají dohromady tři elektromotory – dva v předu, kde každý pohání jedno kolo a jeden je integrován do osmistupňové dvouspojkové převodovky a spolupodílí se na pohonu zadních kol. Každý z předních elektromotorů má výkon 150 koní a točivý moment 350 Nm a starají se tak o pohon všech kol, ke ovšem chybí kardan a samostatným ovládáním každého motoru lze efektivně ovlivňovat jízdní dynamiku auta v zatáčkách. Zadní motor má parametry 150 koní a 150 Nm a celá hybridní sestava umí dát maximální výkon 1015 koní! Lamborghini Revuelto tak zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 2,5 sekundy a jede maximálně přes 350 km/h.
Přitom na poměry sportovních aut je Revuelto celkem cvalík, má bezmála 1800 kg, což jde především na vrub akumulátoru. A to se Lamborghini snažilo držet hmotnost co nejníž, na autě je použita spousta karbonu, hliníku a dalších lehkých, ale pevných materiálů. V porovnání s Aventadorem je šasi Revuelta o 10 % lehčí a o 25 % pevnější, jenže pak přijde ke slovu elektrifikace a veškeré snažení inženýrů je v háji. Jestli by nebylo lepší mít místo 1015 jen těch 825 a mít o nějakých 300 kg lehčí auto…
V naladění podvozku Lamborghini promítlo své zkušenosti z Huracánu STO, rozložení hmotnosti mezi nápravy je v poměru 44:56, ale do celkového vyvážení auta při jízdě výrazně promlouvá aktivní aerodynamika – Revuelto generuje o 61 % větší přítlak vpředu a o 66 % vzadu. Standardem jsou karbon-keramické brzdy o průměru 410 mm vpředu a 390 mm vzadu, do nichž se zakusují šesti-, respektive čtyřpístkové třmeny. Revuelto jezdí na 20“ kolech vpředu a 21“ vzadu, za příplatek je možné mít o palec větší vpředu i vzadu, obutých do pneumatik Bridgestone Potenza Sport, ti, co chtějí s autem jezdit i v zimě, pak na zimu obují speciálně pro Revuelto vyvinuté pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005.
Pochopitelně nechybí bohatá výbava s možnostmi všemožné konektivity, řidič může vybírat z až celkem 13 různých nastavení jízdních režimů auta a široká je také možnost personalizace vozu – na výběr je 400 barev karoserie a 70 barev vyvedení interiéru plus paleta různých materiálů. Asi hned tak na stejná dvě auta nenarazíte. Cenu ani termín uvedení auta na trh Lamborghini zatím neuvedlo.
Fotogalerie |