Lamborghini Revuelto: První hybrid ze Sant’ Agathy si ponechal atmosférický V12 a má výkon přes 1000 koní

Velký motor s uspořádáním V12 je součástí DNA Lamborghini a je sympatické, že jej přenáší i do zbrusu nového modelu s elektrifikovanou pohonnou jednotkou.

Lamborghini v letošním roce oslavuje 60 let své existence a otevírá zcela novou kapitolu své historie – poprvé nabízí zákazníkům auto s hybridní pohonnou jednotkou. Je vám ale nejspíš jasné, že v tomto případě bude hybrid především sloužit k posílení dynamiky a vylepšení image jinak veskrze zlých a neekologických supersportovních aut. Ta jsou přece fuj, jezdí rychle, dělají kravál a vypouští spoustu škodlivin… Co na tom, že takové Avetador za celý svůj život vypustí jen zlomek toho, co takový „výhodně“ dovezený Passat TDI s vybrakovaným filtrem pevných částic za jediný rok.

Nekažme si ale radost z nového auta, které je tu hlavně proto, aby rozdávalo potěšení. Jmenuje se Revuelto a je opravdovým historickým mezníkem italské automobilky. Ta sama o něm mluví jako o HPEV – High Performance Electrified Vehicle. Revuelto je plug-in hybrid, což znamená, že jeho li-on akumulátor s kapacitou 4,5 kWh je možné nabíjet i ze zásuvky a nemělo by to zabrat déle než 30 minut. Dobíjet jej lze i pomocí V12 za jízdy, v takovém případě je nabitý za 6 minut. Hybridní Lambo umí jet i v čistě elektrickém režimu, ale s ohledem na malou kapacitu akumulátoru, odhadujeme, že čistě na elektřinu ujede tak okolo 15 km.

Lamborghini Revuelto

Srdcem hybridní pohonné jednotky je zbrusu nový atmosférický V12 L545 o obejmu 6,5 litru a s nuceným mazáním se suchou skříní, který sám o sobě produkuje výkon 825 koní při 9250 (!) (min-1 a 725 Nm při 6750 min-1 a je tak nejvýkonnější V12, jaký kdy Lamborghini do sériového auta dalo. Váží 218 kg a je tak o 17 kg lehčí než motor používaný v Aventadoru. Ve srovnání s ním má vylepšené sání, zvýšený kompresní poměr na 12,6:1 a optimalizováno bylo i proudění výfukových plynů a výfuk má menší protitlak ve vyšších otáčkách motoru. Inženýři si dokonce i pohráli se zvukem motoru, který je melodický už v nízkých otáčkách a s jejich zvyšováním přechází do harmonického crescenda.

Spalovacímu motoru pomáhají dohromady tři elektromotory – dva v předu, kde každý pohání jedno kolo a jeden je integrován do osmistupňové dvouspojkové převodovky a spolupodílí se na pohonu zadních kol. Každý z předních elektromotorů má výkon 150 koní a točivý moment 350 Nm a starají se tak o pohon všech kol, ke ovšem chybí kardan a samostatným ovládáním každého motoru lze efektivně ovlivňovat jízdní dynamiku auta v zatáčkách. Zadní motor má parametry 150 koní a 150 Nm a celá hybridní sestava umí dát maximální výkon 1015 koní! Lamborghini Revuelto tak zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 2,5 sekundy a jede maximálně přes 350 km/h.

Lamborghini Revuelto

Přitom na poměry sportovních aut je Revuelto celkem cvalík, má bezmála 1800 kg, což jde především na vrub akumulátoru. A to se Lamborghini snažilo držet hmotnost co nejníž, na autě je použita spousta karbonu, hliníku a dalších lehkých, ale pevných materiálů. V porovnání s Aventadorem je šasi Revuelta o 10 % lehčí a o 25 % pevnější, jenže pak přijde ke slovu elektrifikace a veškeré snažení inženýrů je v háji. Jestli by nebylo lepší mít místo 1015 jen těch 825 a mít o nějakých 300 kg lehčí auto…

V naladění podvozku Lamborghini promítlo své zkušenosti z Huracánu STO, rozložení hmotnosti mezi nápravy je v poměru 44:56, ale do celkového vyvážení auta při jízdě výrazně promlouvá aktivní aerodynamika – Revuelto generuje o 61 % větší přítlak vpředu a o 66 % vzadu. Standardem jsou karbon-keramické brzdy o průměru 410 mm vpředu a 390 mm vzadu, do nichž se zakusují šesti-, respektive čtyřpístkové třmeny. Revuelto jezdí na 20“ kolech vpředu a 21“ vzadu, za příplatek je možné mít o palec větší vpředu i vzadu, obutých do pneumatik Bridgestone Potenza Sport, ti, co chtějí s autem jezdit i v zimě, pak na zimu obují speciálně pro Revuelto vyvinuté pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005.

Lamborghini Revuelto

Pochopitelně nechybí bohatá výbava s možnostmi všemožné konektivity, řidič může vybírat z až celkem 13 různých nastavení jízdních režimů auta a široká je také možnost personalizace vozu – na výběr je 400 barev karoserie a 70 barev vyvedení interiéru plus paleta různých materiálů. Asi hned tak na stejná dvě auta nenarazíte. Cenu ani termín uvedení auta na trh Lamborghini zatím neuvedlo.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 7. srpna 2023. Anketa je uzavřena.

  • 20
  • 10
  • 8
  • 6
  • 1
  • 1