jít naiDNES.cz

Takovou blokádu Praha nezažila, hrozí pražští taxikáři

Služba Uber představuje konkurenci taxikářům a další způsob, jak se pohybovat po Praze. | foto: Tilen Vajt, Jiří PitrofExpres.cz

Prahu během čtvrtka čekají hodně perné chvilky. K velkému množství uzavírek a omezení se totiž přidá masivní demonstrace taxikářů, kteří hodlají zablokovat magistrálu a příjezdové cesty do centra. Pokračují tak v protestech proti alternativním taxislužbám Uber a Liftago, se kterými jsou už dlouho na ostří nože. O co v celém konfliktu jde?

Taxikáři si na čtvrtek naplánovali protest, kterým se znovu pokusí vydupat si zrušení alternativních taxislužeb, nebo alespoň úpravu jejich povinností. Nejde zdaleka o první takovou demonstraci, třeba v říjnu řidiči taxi zablokovali pražské letiště Václava Havla a jeho okolí. Zatímco tehdy se jich ale sešlo „jen“ pár stovek, na čtvrteční akci je nahlášeno bezmála tři tisíce účastníků.

Sejít se mají na Strahově. Přesnou trasu protestní jízdy sice zatím neurčili, ale pravděpodobně zamíří do centra, kde budou blokovat především magistrálu a další příjezdové cesty. Prahu tak nejspíš čeká kolaps, i bez tisícovek taxikářů ji totiž sužují uzavírky a omezení.

Proti čemu protestují?


Co přesně taxikářům na alternativních taxislužbách, především na Uberu, tolik vadí? Obecně to, že jejich řidiči mají mnohem volnější podmínky a o poznání méně povinností. Vystačí si totiž s koncesí pro silniční přepravu osob vozidly do 3,5 tuny, čistým trestním rejstříkem a vozidlem mladším deseti let, samozřejmě s platnou technickou kontrolou.

Taxikáři oproti tomu musí k těm stejným podmínkám vlastnit ještě průkaz taxikáře, taxametr, svítilnu s nápisem taxi a další označení vozidla. Kromě toho musí každý rok podstoupit technickou kontrolu a po každé změně sazby na taxametru mají povinnost nechat si na Českém metrologickém institutu ověřit měřidla. Samozřejmostí jsou i zkoušky dopravních předpisů a místopisu. Pokud navíc během služby nemá taxikář všechny dokumenty u sebe, hrozí mu tučná pokuta.

Kromě těchto podmínek musí taxikáři na rozdíl od řidičů Uberu platit vyšší pojistné, silniční daň a poplatky dispečinku. Stěžují si tak především na to, že mají mnohem více povinností, a přitom je jejich čistý zisk z každé jízdy podstatně nižší.

Co na to Praha?

Právě z těchto důvodů se taxikáři rozhodli uspořádat další protest. Už ten předchozí na Letišti Václava Havla provázely policejní manévry, protože došlo hned k několika napadením řidičů Uberu. Jednomu z nich například taxikáři na auto nalepili cedulku „nelegální transport“ a následně mu sebrali telefon a rozbili čelní sklo.

Blokací pražské dopravy se taxikáři snaží v první řadě vyvíjet tlak na magistrát, od kterého vyžadují postavení alternativních taxislužeb mimo zákon. Dlouhodobě jsou kvůli tomu v křížku s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, která se opakovaně hájí tím, že ilegalizace Uberu či Liftaga do pravomocí magistrátu nespadá.

K taxikářům se ale zároveň několikrát hodně ostře vyjádřila, třeba po jejich zmíněném výstupu na letišti. „To, co taxikáři předvedli na Letišti Václava Havla, je ostudné a hodně to vypovídá o jejich inteligenci,“ řekla tehdy. 

Stejně tak samozřejmě nesouhlasí ani se zítřejší plánovanou stávkou. „Vyžadovat řešení formou stávky je nepřípustné. Nevím, v jaké realitě ti lidé žijí, ale tím, že budou blokovat Prahu, se jejich pozice nevylepší a spíše to bude mít opačný efekt,“ prohlásila Krnáčová.

Narážela tím zřejmě i na to, že protest na letišti paradoxně znatelně pomohl Uberu – přihrál mu nové řidiče a především zákazníky. „Co se týká zaregistrování do aplikace ze strany cestujících, vidíme 40procentní nárůst od začátku nepokojů oproti týdnu před tím,“ prohlásila tehdy mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

S Krnáčovou ale rozhodně nesouhlasí místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová. „Kdybychom nemuseli přistoupit k tomuto kroku, tak bychom to neudělali. Nezbývá nám nic jiného, jsme jen obyčejní lidé a máme dojem, že tentokrát je nám skutečně ubližováno. Když zaženete zvíře do rohu, tak mu nezbude nic jiného než začít kousat. A to se děje u nás, i když víme, že to není šťastná forma,“ hájí plánovanou demonstraci.

Pomůže taxikářům další protest, tentokrát v mnohem masivnější míře, k prosazení zájmů?

Fotogalerie

Ohodnoťte článek
Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 15:06 7. června 2018. Anketa je uzavřena.

  • Trapas
    8
  • Super
    5
  • Sladký
    4
  • Tvl
    4
  • Haha
    3
  • Cože
    3
Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Komentáře

Mohlo by vás zajímat