Hřib se diví: Koloběžky škodí klimatu víc než MHD, v Praze navíc nemají co dělat

Nejnovější studie ukazují, že elektrické koloběžky škodí víc, než když se svezete autobusem MHD. Navíc zabírají místo a v Praze se na nich beztak nedá jezdit. Primátor Zdeněk Hřib jim ale fandí. | foto: Koláž Expres.czProfimedia.cz

Jen co z Prahy zmizely segwaye a poté i pivní kola, vyrojilo se další pojízdné „zlo“. Elektrické koloběžky zaplavily metropoli, a i když se tváří nadmíru ekologicky, tak slavné to s nimi není. Podle některých studií zanechávají větší uhlíkovou stopu než městské autobusy. Nehledě na to, že v úzkých ulicích překážejí a válejí se i na místech, nad kterými zůstává rozum stát.

Deník The Guardian informoval o výsledcích studie, která zastánce elektrických koloběžek, které zaplavily Prahu, asi moc nepotěší. Jednostopá vozítka, která se válejí po celém městě, dělají ve finále větší paseku než „obyčejné“ autobusy MHD.

Svezení na elektrické koloběžce ve finále vyprodukuje víc škodlivých emisí na jednu míli (asi 1,6 km), než když se posadíte do autobusu, na kolo, na moped nebo vsadíte na vlastní nohy, uvádějí vědci z North Carolina State University. Problémem jsou hlavně materiály k výrobě rámu, kol nebo baterií a proces, při kterém se společnosti snaží posbírat na konci každého dne koloběžky, aby nabily baterie a pak je zase mohly rozvézt po městě.

„Tvrdí, že jsou šetrné k planetě a potenciálně bezemisní,“ uvádí jeden z autorů studie Joe Hollingsworth s tím, že výsledky mluví o něčem úplně jiném. Autoři studie rozebrali jeden z prototypů elektrických koloběžek a spočítali množství emisí, které vznikne v procesu jeho výroby. Je to až 50 procent emisí, což je podle studie velký problém ve spojení s tím, jak často dochází k ničení koloběžek.

Toho jsou ostatně Pražané svědkem každý den. Válející se koloběžky bránící chodcům, o vozíčkářích nebo matkách s kočárkem ani nemluvě.

Primátor Zdeněk Hřib koloběžkám fandí, na druhou stranu říká, že na chodník nepatří a že je třeba investovat do rozvoje cyklistické infrastruktury. Jenže Praha není Berlín ani Kodaň, kde kolům a třeba i koloběžkám nahrává vhodný reliéf i ráz města a hlavně dostatek místa. Těžko si představit, že kvůli pruhům pro kola a koloběžky padne Staré Město.

Do historického centra Prahy se koloběžky prostě nevejdou, nehledě na neukázněné uživatele, kteří je pohazují, kde je napadne, jsou schopni je hodit i do koryta Botiče. 

Stále více Pražanů má za to, že by se metropole bez této alternativy obešla, historické centrum navíc není tak rozlehlé, aby je návštěvníci nemohli obejít pěšky. Nehledě na to, že vzhledem k davům v ulicích si jízdou na koloběžce člověk nijak zvlášť nepomůže.

„Podle vyhlášky se koloběžky nesmějí pohybovat po chodníku. Pohybují se mnohem rychleji než chodci a na chodníku kvůli tomu může vzniknout škoda, popřípadě zranění. Praha nicméně nemá možnost tyto služby regulovat jinak než plošným zákazem. Chceme, aby služba mohla fungovat, ale zároveň respektovala jasná pravidla,“ nechal se slyšet náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). 

Spoléhat na ukázněnost lidí na koloběžkách se ukázalo jako bláhový nápad a zbožné přání, které zůstalo nevyslyšeno. Možná by na koloběžkové démony platily pokuty, jenže ty zase nemá kdo vybírat, protože chybějí strážníci...

Fotogalerie

Komentáře

Mohlo by vás zajímat