Koloběžky štvou Prahu, magistrát už vyslal varování! Co se může dít teď?

Magistrát už společnost Lime varoval kvůli nedodržování memoranda. Co bude dál? | foto: koláž Expresu

Zaplavily Prahu, tváří se jako senzační forma sdílené dopravy, ale ve skutečnosti na výčet problémů elektrokoloběžek Lime nestačí prsty ani na obou rukou. Vadí nebezpečí samotných uživatelů i jejich bezohlednost k okolí – ať už při jízdě, či při parkovaní strojů uprostřed chodníku. Co na stížnosti říká pražský magistrát? Společnost Lime už prý jeho zástupci důrazně varovali, aby problémy napravila!

Potkat je musel snad každý Pražan. Zelené koloběžky brázdí ulice hlavního města už skoro měsíc, a přestože společnost Lime na marketingovou kampaň prakticky rezignovala, nový nástroj sdílené dopravy si hned získal popularitu. Stejně jako v Americe či na mnoha místech Evropy.

Jenže! Nulová komunikace se zákazníky přinesla i řadu problémů. Například ten, že zákazníci téměř neznají pravidla pro užívání koloběžek. Prohání se buď po chodnících a ohrožují kolemjdoucí, nebo vyrazí správně na ulici, kde ale nebezpečí hrozí zase jim. Strojům totiž nesvědčí dlážděné ulice Prahy a často se jim povolují šroubky, například u řídítek.

Dalším problémem je bezohlednost při parkování. Koloběžky Lime fungují tak, že zákazník načte skrze mobilní aplikaci platební údaje, sveze se a pak dopravní prostředek nechá prostě stát tam, kde z něj sestoupil. To je často rovnou uprostřed chodníku, před vchodovými dveřmi nebo třeba na přechodu, jak si stěžují lidé na sociálních sítích.

Prahu zaplavily elektrokoloběžky Lime.

Prahu zaplavily elektrokoloběžky Lime.

Protože se problémy s elektrokoloběžkami Lime jen množí, zajímalo nás, zda nevyhovující situaci v ulicích Prahy eviduje i magistrát hl. města.

„My jsme se všemi poskytovateli takzvaného bikesharingu, tedy sdílení kol i koloběžek, podepsali memorandum, které tyto společnosti dobrovolně akceptovaly. Zavazují se v něm například k tomu, aby motivovaly své zákazníky k dodržování ať už dopravních předpisů, či k odkládání těch zařízení nějakým vhodným způsobem. Tyto společnosti se také mají s jednotlivými městskými částmi domluvit na místech, kde by se měla kola a koloběžky odkládat,“ informoval Expres mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Společnost Lime se v Praze potýká také s vandaly.

Společnost Lime se v Praze potýká také s vandaly.

Jenže firma Lime si s memorandem zjevně příliš hlavu neláme. A Hofman potvrdil, že magistrát již kalifornské společnosti vyslal varovný signál.

„Pokud máme jakýkoliv podnět nejen k této společnosti, ale i těm ostatním, tak ho samozřejmě řešíme. My jsme minulý týden zjistili, že společnost Lime neplní některé podmínky memoranda, konkrétně třeba tu klauzuli, kdy se měla zkontaktovat s městskými částmi a nalézt vhodné lokality, kam umisťovat ta zařízení. Společnost Lime jsme vyzvali, aby to napravila. Slíbila nám, že se s částmi Prahy dohodne,“ popsal Hofman.

Model Vídeň, či segway?

Možnosti teď existují dvě. 

Společnost Lime může nad varováním magistrátu mávnout rukou, funguje přece v San Francisku, Berlíně či Madridu, tak proč by to nešlo v Praze? Jenže v Kalifornii ještě neznají Pražany, kteří umí s podobně rozpínavými start-upy ze Západu udělat rychlý proces.

Své by mohli vyprávět třeba podnikatelé se segwayi, které už z centra téměř vymizely, či pivními koly, jejichž zlaté časy odezněly stejně rychle, jako nastaly. Podobný osud může klidně potkat i elektrokoloběžky.

Koloběžkám nesvědčí dlaždičky. Lidé také nevědí, že s nimi nesmějí na chodník.

Koloběžkám nesvědčí dlaždičky. Lidé také nevědí, že s nimi nesmějí na chodník.

Druhým řešením je model Vídně. Rakouští sousedé se v souvislosti s koloběžkami Lime potýkali v podstatě se stejnými problémy, zatím se ale zdá, že je dokázali spolehlivě vyřešit.

Společnost Lime, zřejmě také pod pohrůžkou úřadů, musela fungování ve Vídni překopat, zavedla přísná pravidla na dodržování předpisů, které platí pro koloběžky na chlup stejně jako pro jízdní kola, a vyřešila dokonce i problém s bezohledným parkováním. Pokud je koloběžka zaparkována nevhodně, provozovatel ji musí do čtyř hodin odstranit pod hrozbou pokuty ve výši 700 eur, tedy přibližně 17 500 korun.

Dočká se spásného řešení i Praha, nebo tu zelené koloběžky potká stejný osud jako některé další formy sdílené dopravy?

Komentáře