Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Magistrát nahrává firmě s minulostí KGB? Je to jen návrh, který unikl do médií, hájí se Zábranský

    Petr Witowski, generální ředitel, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Adam Zábranský, radní, politik, Patrik Roman, ředitel, Pražské služby, Tomáš Barczi, ředitel, Operátor ICT | foto: Profimedia.cz

    Pirátský radní Adam Zábranský, který má na starosti pražský městský majetek, přichází s návrhem významných změn pravidel pro reklamu v historickém centru Prahy. Tato snaha o změnu pravidel může dát zelenou firmě, jejíž majitel usvědčený spolupracovník KGB na našem území. Tato situace budí rozpaky, zejména proto, že ji podporuje radní za Piráty, kteří se vyznačují nekompromisním postojem k Rusku v rámci současné vládní koalice.

    Radní Adam Zábranský se pokouší prosadit změny pravidel pro reklamu v centru Prahy, avšak kauza, která tuto iniciativu provází, vyvolává vážné otázky. Zajímavostí je, že podobný návrh již v minulém volebním období předložil radní Petr Hlaváček, který nyní figuruje jako spolupředkladatel současného návrhu.

    Co tuto situaci dělá ještě komplikovanější, je fakt, že nová pravidla, která radní Zábranský již předložil jako tisk návrhu, zdají se být vytvořena na míru jedinému provozovateli, společnosti MF reklama Praha s.r.o. Tato firma momentálně jediná provozuje reklamní sloupy a panely, které by splňovaly nová kritéria.

    Co následuje, je ještě kontroverznější - navrhované rozměry a konstrukce nosičů reklamy přesně odpovídají těm, které MF reklama prezentuje na svých webových stránkách. Toto konkrétní zaměření návrhu na jednoho konkrétního dodavatele je v rozporu se soutěžním právem.

    Co dělá celou záležitost ještě pikantnější, je minulý postoj Pirátů k reklamě v městských prostorách. Jejich dřívější postoj byl jasný - bojovali proti „reklamnímu smogu“ a slibovali omezení venkovní reklamy. I sám radní Zábranský byl známý svým aktivním zásahem proti reklamním nosičům v ulicích, což zahrnovalo odstranění mnoha poutačů v centru.

    Nyní se však zdá, že tento postoj neplatí pro nosiče nízkonákladové reklamy, což může vyvolávat otázky ohledně konzistence politiky. Společnost MF reklama se snaží prezentovat jako strážce kulturních tradic a charity v reklamním odvětví, zejména pro neziskové organizace a kulturní události. Jejím majitelem je Boris Monoszon, ruský houslista a podnikatel, který byl také spolupracovníkem StB a KGB. Tato spolupráce zahrnovala dokonce první prokázanou činnost ve prospěch KGB na území bývalého Československa.

    Zábranský se v reakci na náš dotaz hájil tím, že žádná pravidla v tuto chvíli neplatí, do médií pouze unikl materiál, který je nyní v připomínkovém řízení a který má pravidla zavádět. „Argument, že jsou pravidla ušitá na míru jedné firmě, je nesmyslný,“ napsal Zábranský.

    Minulost majitelů jednotlivých reklamních společností prý neřešil, je to podle něj úplně irelevantní vzhledem k tomu, že záměrem je vypovědět všechny stávající smlouvy na provoz plakátovacích ploch a následně vysoutěžit nové provozovatele – do výběrových řízení se bude moci hlásit kdokoliv. „Nelze ze soutěží vyřazovat subjekty jen proto, že se nám nelíbí, kdo je vlastní,“ pokračuje Zábranský

    Příspěvky na Facebooku radního Zábranského, který se na jedné straně chlubí odstraňováním reklamních ploch společnosti JCDecaux o ploše pouhých 2 metrů čtverečních, na druhé straně plánuje umístit reklamní plochy třikrát větší do centra města, budí rozpaky vzhledem k tomu, že takové jednání je v rozporu s pirátskou rétorikou o potřebě omezit venkovní reklamu a vizuální smog v metropoli.

    Přestože firma MF reklama Praha s.r.o. podniká se ztrátou a je méně konkurenceschopná na trhu, nová pravidla posilují jedinou firmu - tuto Monoszonovu.

    Pokud se potvrdí, že by byla pravidla opravdu připravena na míru této firmě, kauza by mohla mít i právní dohru kvůli narušení hospodářské soutěže. Materiál má jít na Radu města a posléze do rukou zastupitelů.

    Mediální zástupce firmy JCDecaux Jiří Chvojka uvedl, že Praha tímto krokem zjevně posiluje pozici reklamních ploch na zastávkách MHD, které nebudou muset omezení splňovat. Zastávky dříve provozovala právě JCDecaux, nyní je město nechalo vyměnit za vlastní přístřešky. „Konkurenci zde nabízí možnost zúčastnit se soutěže na reklamním trhu ve třetí lize, možná spíše okresním přeboru,“ uvedl.

    Podle vyjádření společnosti BigBoard ani její zařízení nová pravidla nesplňují. Tudíž zvýhodňují pouze jednu.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 14:17 sobota 30. prosince 2023. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      10
    • Haha
      7
    • Super
      6
    • Sladký
      5
    • Tvl
      5
    • Cože
      2