Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Bude gastronomii v Česku zachraňovat povinné dýško? A co takhle nucená docházka?

    Skutečně má gastronomii v Česku zachránit dýško? | foto: Facebook

    Kvůli koronakrizi řeší většina provozovatelů hospod a restaurací nejen to, jak zachránit vlastní podnikání, ale i to, jak zajistit výplaty svým zaměstnancům. Iniciativa #milujemevino prosazuje, aby se Češi na podpoře zaměstnanců podíleli tím, že začnou dávat poctivá dýška. Někteří provozovatelé už nyní spropitné na účet započítávají.

    Spropitné, diškrece, tringelt nebo také dýško. Předmětem debat je u nás už dlouhé roky, protože Češi jsou často zvyklí dávat spropitné tak, že cenu své útraty pouze zaokrouhlí. Koronakrize toto téma znovu otevřela.

    Čeká nás novinka v podobě povinného dýška? To by mělo pomoci pokrývat ztráty příjmů, protože hostů nyní chodí do restaurací méně než v minulosti.

    Hospodští Čechy kritizují za to, že se během let nenaučili dávat spropitné správně, a tak nyní plánují osvětu. Lidé se buď naučí správně počítat, nebo to za ně udělají podniky, které dýško promítnou do účtenky.

    Podle iniciativy #milujemevino dělají Češi ostudu, protože místo „běžného“ spropitného, které činí 10 procent, jsou místní zákazníci zvyklí dávat kolem 5 až 7 procent. Přitom v USA je to 15 až 25 procent.

    „V Česku může tvořit spropitné 50 i více procent z celkového příjmu zaměstnance restaurace. Nechceme, aby to bylo tak tvrdé jako v USA, ale upřímně: bez spropitného restaurace v této krizové době nepřežijí,“ uvádí iniciativa na svých stránkách.

    V praxi to v některých podnicích vypadá tak, že při placení, pokud nesouhlasíte s vypočítaným dýškem, můžete spropitné obsluze odmítnout a zaplatit tak nižší částku. Podle iniciativy 10 % gastru by bylo dobré, kdybyste vysvětlili, proč dýško dát nechcete.

    „Usnadníme to i tím, že vám 10 procent spropitného spočítáme a nabídneme při placení. Budete-li spokojeni na více než deset procent dýška, dejte více dle vlastního uvážení. Nebudete-li, nedávejte. V takovém případě budeme velmi rádi, pokud nám řeknete nebo napíšete, co bylo špatně,“ uvádí iniciativa.

    Luxusní restaurace Kuchyň řetězce Ambiente.

    Odměna pro personál i nadále zůstává dobrovolná, ale má to svůj háček. Částku dopředu určí podnik. 

    „Restaurace byly tři měsíce zavřené, jsou na tom dost bídně a až 50 procent příjmů zaměstnanců tvoří spropitné. My říkáme: Lidé, všímejte si, jak s vámi číšník pracuje, jak se chová, a když je to dobré, dávejte 10 procent,“ říká Jan Horešovský, který je autorem výzvy a spolumajitel několika barů.

    To, aby podniky klientům na účtence vypisovaly doporučené dýško, se nelíbí prezidentovi Asociace hotelů a restaurací Václavu Stárkovi. Podle něj Češi na spropitném určitě nešetří.

    „Nemyslím si to. Češi poměrně spropitné nechávají, jsou totiž země, kde personál spropitné vůbec nedostává. Dělat ze spropitného nástroj podpory gastro segmentu mi nepřijde ideální. Je to skutečně na hostovi, spropitné vyjadřuje spokojenost zákazníka s obsluhou a kvalitní službou,“ vysvětlil Stárek.

    To, že je třeba téma ve společnosti otevřít a mluvit o něm, si myslí jeden z nejznámějších českých kuchařů Zdeněk Pohlreich.

    „Způsob komunikace nebyl úplně povedený, bylo by fajn lidem říct, jak to funguje, ale to nikdo nechce slyšet. Představa povinného spropitného v Česku se lidem nebude líbit. Na druhou stranu je spousta zemí, kde je to povinné a běžné. Na kterou stranu se zařadíme, rozhodne trh. Mně spíše na tom vadí, že tady je to tak, že spropitné podléhá vysokému zdanění, to si bohužel lidé moc neuvědomují,“ vysvětluje slavný kuchař s tím, že si nemyslí, že se bude jednat o nějaké rychlé a jednoduché řešení. 

    Koronakrize se podepsala na většině Čechů. Roste nezaměstnanost, stoupá inflace a mnoho lidí muselo přistoupit na nižší mzdu. Není divu, že snaha zachraňovat gastronomii právě penězi z kapes místních štamgastů nepůsobí vůbec dobře.

    Mnoho lidí podniky podporovalo i během krize, a to jak online objednávkami, tak například celou řadou sbírek pro podniky v nouzi.

    „Tip není něco, co se musí! A ne součást platu atd. Že s tím zaměstnavatelé počítají a vychcávají s tím, je jiná věc. Trestuhodná,“ zlobí se na sociálních sítích nespokojená Sonja.

    „Když jsem spokojený, dýško dávám. Často ale člověk narazí na protivného číšníka nebo nekvalitní jídlo. Když se ozve, žádná omluva, ne-li rovnou drzost. Špatný personál je přitom vina provozovatele. Takže o výšce spropitného rozhoduju sám a žádná iniciativa na tom nic nezmění,“ dodal ve stejné diskuzi Zdeněk. 

    Argument, že lidí chodí méně, a tak ti, kteří dorazí, by měli dávat na spropitném více než doposud, je pro řadu lidí až provokující. Abychom se v následujících měsících nemuseli připravit i na další novinky ve snaze restaurace zachránit.

    (Ne)povinná dýška by mohla doplnit třeba i povinná docházka do hospod, kde by se nutnou normou stala tři piva nebo dvě avokádová frappé? A Češi by mohli zachraňovat restaurace tím, že minimálně tři obědy v týdnu si dopřejí ve vybraném podniku.

    Fotogalerie

    Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

    Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

    Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

    Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

    VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

    Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz