Ještě docela nedávno byly státy jako Itálie, Španělsko, Řecko nebo Francie dávány za příklad. Fakt, že si tam řidiči oblíbili hlavně menší vozy, byl vnímán jako něco, co je ekologii a přírodě docela nakloněno. Už proto, že auta měla menší spotřebu. Nehledě na to, že do uliček starých měst byla vhodnější a mnohem skladnější.
Stačí vyrazit na výlet na jih Itálie, a když se v křivolakých uličkách nebo na silnici potkají dvě SUV, je o horké chvíle postaráno, a to ani teploměr nemusí atakovat čtyřicítku. Zapotit se pak řidiči mohou i v parkovacích domech, které nejsou na obří káry stavěny.
Nové směřování Fiatu, které jen potvrzuje chování dalších automobilek, je důkazem, že tahle éra už je nenávratně pryč. Třídu nejmenších aut paradoxně ohrožují ostřejší nároky na emise CO2. Ty jsou tak přísné, že už jich není možné dosáhnout úpravami obyčejného spalovacího motoru. A protože elektrifikace je v případě miniaut drahá, nikdo by je ve finále nekoupil. Nevyřešil by to ani přechod na čistou elektřinu.
V Evropě tak končí Ford se svým Ka+, Opel s modely Karl a Adam, prodávat se nebudou ani bratislavská trojčata, VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo se spalovacími motory. Na trhu zatím zůstávají kolínské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 nebo korejská Kia Picanto. Ojedinělou novinkou v segmentu je ve Frankfurtu představený Hyundai i10.
Přísné směrnice Evropské unie by se výrazně dotkly i oblíbených sporťáků. Itálie proto žádá, aby nové italské supervozy mohly mít spalovací motory i po roce 2035. Tehdy chce EU zastavit výrobu aut na benzín. Pokud by se Italům podařilo pro automobilky jako Ferrari nebo Lamborghini vydobýt výjimku, v praxi by to znamenalo, že auta „pro bohaté“ by zdražovala v příštích letech výrazně pomaleji než auta pro „obyčejné lidi“, informovala agentura Bloomberg.
Za chudší řidiče a jejich vozy se ale v EU nikdo tolik nebije, a tak se diktátu budou muset chtě nechtě podvolit. Do té doby už budou jen platit a platit.
Až o 70 centů, tedy přibližně o 18 korun, by mohl už za pár měsíců zdražit každý litr benzínu a nafty prodaný na německých čerpacích stanicích. Důvodem je pomalé plnění vládních cílů v oblasti emisí oxidu uhličitého. Naštěstí Česko o ničem takovém neuvažuje. Zatím.
Je jen otázkou času, kdy zelená lobby pohltí i další země EU, zatímco v Číně i USA se bude benzín vesele točit dál a za pět padesát.
Bude zajímavé sledovat, jak se pak miliony lidí v elektroautech vydají na Jadran a na čerpacích stanicích budou bitky o místa u nabíječek. A k moři ve finále dojede jen polovina z nich, zatímco špičky EU se budou dál přesouvat soukromými tryskáči...
Fotogalerie |