jít naiDNES.cz

Andrej Babiš: Výstavbu dálnic jsme konečně nastartovali. Tady máte pár čísel

Premiér Andrej Babiš | foto: Expres.cz

Taky jste to už asi četli. Jasně, samozřejmě. Část opozice a naši věční kritici tvrdí, že za vlády ANO se prý nestaví dálnice. Že se nestaví silnice. Že se nestaví městské okruhy. Fakt? To jsem si tedy nevšiml. Protože právě investice do dopravní infrastruktury jsou jednou z hlavních priorit ANO.

Všichni jsme totiž na vlastní oči viděli a za volantem aut i na vlastní kůži cítili, jak se naše dopravní infrastruktura za vlád ODS, TOP 09, ČSSD a lidovců rozpadá. Stále víc.

I proto jsme do dopravních staveb za těch posledních pět let, co je hnutí ANO ve vládě, dali 526 miliard korun. A jen na příští rok bude mít fond dopravní infrastruktury k dispozici včetně evropských peněz 87,3 miliardy korun, což je o miliardu víc než letos. V následujících letech pak chystáme 151 velkých dopravních staveb nad 300 milionů korun, celkem za 218 miliard korun. Tolik fakta, která od opozice neuslyšíte.

A to není všechno.

Právě teď stavíme 138,1 kilometru úplně nových dálnic a taky 57,8 kilometru silnic I. třídy, které jsou většinou obchvaty měst. A za plného provozu se staví i 60,7 kilometru zbrusu nové D1, která by se jinak kvůli bývalému vládnímu řádění ODS a TOP 09 nejspíš úplně rozpadla.

Stejně jako vy i já od opozice pořád dokola slyším, že jsme loni otevřeli jen čtyři kilometry dálnic. To je bohužel pravda, není to ale naše vina. Opozice totiž nějak zapomíná na to, že za vlády ODS a TOP 09 došlo v letech 2010–11 k rekordním škrtům investic do dopravní infrastruktury, ze kterých se vzpamatováváme dodnes.

Rozpočet tehdy klesl o plných 25 miliard korun a nejen to: vláda ještě ke všemu totálně zastavila i přípravu staveb. Plánování a příprava výstavby nového úseku dálnice trvá 8–10 let, takže je asi jasné, že když přijdete na Ministerstvo dopravy a nemáte jediný projekt, který byste mohli začít stavět, asi těžko s tím v krátké časové době něco uděláte.

Poslední dálniční úsek na zelené louce byl proto zahájen v roce 2010 ministrem Bártou na chomutovské D7 a další nový pak začal až ministr ANO Dan Ťok v roce 2015 na budějovické D3. Kvůli vládě ODS, TOP 09 a Věcí veřejných jsme proto celých pět let nezačali stavět jediný kilometr nové dálnice! Příprava její stavby totiž trvá několik let a samotná výstavba pak zhruba tři roky. Je to proto jednoduché: neotevřeli jsme žádné nové dálnice, protože je před námi prostě nikdo nezačal připravovat a už vůbec ne stavět.

Pravda je, že právě hnutí ANO nastartovalo výstavbu dálnic a silnic. Teď se proto naplno dělá na obchvatu Českých Budějovic na jihočeské D3 a stejně tak na paralelní dálnici na Moravu mezi Opatovicemi nad Labem a Časy na D35 nebo od Hradce Králové směrem na Polsko na D11.

A stavět jsme začali i na chomutovské D7, kde se buduje obchvat Panenského Týnce, nebo na dálničním obchvatu Frýdku-Místku. Právě taky dokončujeme chybějících 414 metrů Prodloužené Rudné u Ostravy, kde se stavaři snaží dostavět chybějící úsek do konce roku.

Do konce letošního roku otevřeme ještě 10,7 kilometru dálnice u Českých Budějovic a 14,3 kilometru dálnice mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou.

Letos tak celkem otevřeme 34,2 kilometru úplně nových dálnic, zatímco v roce 2020 zprovozníme 60 kilometrů silnic a dálnic.

A dokončujeme samozřejmě i modernizaci D1, která je největším dluhem předchozích vlád. Ty se na naši nejvytíženější dálnici prostě téměř vykašlaly, i když se jim rozpadala před očima. My ji kvůli nim teď musíme za plného provozu v podstatě stavět znovu, protože je mnohde dávno za svou životností. Celkem zrekonstruujeme 160 kilometrů na D1.

Vím, že na ní všichni řidiči trpí a proklínají politiky včetně mě. Dobrá zpráva alespoň je, že příští rok otevřeme 16 nově zmodernizovaných kilometrů D1 a do roku 2021 má Ředitelství silnic a dálnic za úkol dostavět všechny zbývající úseky do Brna.

A intenzivně makáme i v Praze. Pražský okruh chce ŘSD kompletně dokončit do roku 2029, nejblíž k zahájení je za dva roky propojení brněnské D1 s Běchovicemi, na které všichni zoufale čekají dlouhé roky.

V roce 2024 budeme s jihočeskou částí D3 na hranicích s Rakouskem a o čtyři roky později ŘSD dokončí i její středočeskou část. Právě D3 je nyní s 30,5 kilometru nejrozestavěnější dálnice na zelené louce v České republice.

Příští rok by se mělo také začít se stavbou 30 kilometrů D4 od Příbrami k Písku a bude se to stavět celé najednou formou PPP projektu. V roce 2025 plánujeme dokončení karlovarské D6 a chomutovské D7 a o rok později dojedeme po nové dálnici i z Hradce Králové až do Polska. V roce 2027 má být konečně hotová i celá dálnice D35, která bude alternativou k brněnské D1.

Vím, že na Moravě všechny pořád trápí chybějící dálnice z Brna směrem na Vídeň, což je bohužel česká ostuda. Do tří let tady konečně začneme stavět a do roku 2026 má být dálnice hotová. V roce 2030 taky propojí Zlínský kraj se Slovenskem dálnice D49, zatímco po D55 dojedeme z Břeclavi přes Otrokovice do Olomouce.

Chápu, že se vám ty uváděné budoucí letopočty můžou zdát trochu vzdálené, protože tak často připadají i mně, ale přesně proto Klára Dostálová připravila revoluční změnu stavebního zákona, která výrazným způsobem urychlí výstavbu nových silnic a dálnic.

Bohužel ale všichni pořád splácíme dluh předchozích vlád. Ty se na výstavbu moderní dopravní infrastruktury často nejen úplně vykašlaly, ale ještě ke všemu jejich poslanci napsali tak bídné zákony, že mnohdy ani nebylo možné stavět. Hlavně že si za to ale odhlasovali vyšší platy.

Hnutí ANO výstavbu našich dálnic a silnic znovu nastartovalo a zrychlilo, zpoždění ale bohužel nedoženeme přes noc.

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Vezmeme vás na titulní stranu
Pondělí 18. listopadu 2019, svátek má Romana
EXPRES

jít naiDNES.cz