Ceny většiny nových vozů na českém trhu v poslední době neustále rostou. Automobilky jsou pod tlakem emisních norem a musejí své produkty zdražovat jednak kvůli tomu, aby pokryly dodatečné poplatky, respektive pokuty, za nadlimitní emise CO2, jednak aby čím dál přísnější limity splnily, jsou auta čím dál složitější, a tím pádem i dražší na výrobu.
„Vysoké ceny nových aut v současné době výrazně ovlivňuje i jejich nedostatek způsobený zastavením výroby v jarních měsících. Amortizaci zánovních vozů odepíše již první majitel a druhý majitel tak pořídí auto ve srovnatelné kvalitě, ovšem výrazně levněji,“ uvádí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab z holdingu AURES.
„Nejrychleji se propadá hodnota luxusních vozů. Například u dvouletých SUV od BMW a Mercedesu s 20 tisíci km je úspora přes 40 procent, u tříletých se 30 tisíci km se pohybuje kolem 50 procent ceníkové ceny,“ dodává.
Největší propad hodnoty nastává hned v prvním roce. Pro porovnání: Vybavená roční Fabia s 12 tisíci najetými km a ceníkovou cenou okolo 400 000 Kč je o 16 procent, respektive 63 tisíc Kč, levnější. U automobilu Kia Ceed je propad hodnoty v prvním roce stejných 16 procent, ale v absolutních číslech 73 tisíc Kč. Podobně je to u modelů Karoq a Kodiaq (cca 12–13 procent), Scala, Hyundai i30 a velmi žádané Suzuki Vitara se pohybují kolem 11 procent.
Zájemci o zánovní automobily si na českém trhu mohli během tří čtvrtletí vybírat z vozů se střední hodnotou stáří 1,2 roku a s 15 007 km na tachometru. Meziročně se tak jedná o vozy s nájezdem nižším o necelých 500 km. Většina zánovních vozů v nabídce byla již tradičně s benzínovým motorem, konkrétně se letos jednalo o 63 procent vozů, zatímco za stejné období loni šlo o 61 procent. Že jsou zánovní auta na benzín na trhu stále jedničkou, potvrzují i data značky Mototechna, kde se letos nabízelo 82 procent vozů s benzínovou motorizací.
Prodejcům prošlo za letošní první tři čtvrtletí pod rukama nejvíce zánovních aut Škoda Fabia (8276 ks), následovaných Škodou Octavia (6279) a Škodou Rapid (5029). Poslední zmiňovaný model přitom suverénně vládl loňské nabídce, meziročně se ho ale v prodeji objevilo o 3198 kusů méně. Přibylo však SUV vozů Škoda Kodiaq, kterých bylo ve stejném období roku 2019 k dispozici celkem 1478 kusů a letos se jejich počet rozšířil na 2135.
Obliba kategorie vozů SUV je patrná i z dat Mototechny, která jich ve své nabídce během tří čtvrtletí evidovala 36 procent. Následují hatchbacky s 35 procenty a poté modely kombi se 17 procenty.