Zánovních vozů meziročně ubylo, hlavně kvůli koronaviru a zastavení výroby

Nejčastěji nakupovaným vozem je stále Škoda. | foto: AAA AUTO

Trh se zánovními vozy za tři čtvrtletí letošního roku nabídl méně aut, cena však v meziročním srovnání vzrostla. Za devět měsíců roku 2020 se na trhu nabízelo 79 732 aut do 5 let stáří a s nájezdem do 50 000 km, tedy o 1487 aut méně než za stejné období loni. Střední hodnota ceny oproti loňsku vzrostla o 36 000 na 469 000 Kč. V nabídce Mototechny, která se na zánovní vozy specializuje, se průměrná cena ustálila na příznivějších 418 999 Kč.

Ceny většiny nových vozů na českém trhu v poslední době neustále rostou. Automobilky jsou pod tlakem emisních norem a musejí své produkty zdražovat jednak kvůli tomu, aby pokryly dodatečné poplatky, respektive pokuty, za nadlimitní emise CO2, jednak aby čím dál přísnější limity splnily, jsou auta čím dál složitější, a tím pádem i dražší na výrobu.

„Vysoké ceny nových aut v současné době výrazně ovlivňuje i jejich nedostatek způsobený zastavením výroby v jarních měsících. Amortizaci zánovních vozů odepíše již první majitel a druhý majitel tak pořídí auto ve srovnatelné kvalitě, ovšem výrazně levněji,“ uvádí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab z holdingu AURES.

„Nejrychleji se propadá hodnota luxusních vozů. Například u dvouletých SUV od BMW a Mercedesu s 20 tisíci km je úspora přes 40 procent, u tříletých se 30 tisíci km se pohybuje kolem 50 procent ceníkové ceny,“ dodává.

Největší propad hodnoty nastává hned v prvním roce. Pro porovnání: Vybavená roční Fabia s 12 tisíci najetými km a ceníkovou cenou okolo 400 000 Kč je o 16 procent, respektive 63 tisíc Kč, levnější. U automobilu Kia Ceed je propad hodnoty v prvním roce stejných 16 procent, ale v absolutních číslech 73 tisíc Kč. Podobně je to u modelů Karoq a Kodiaq (cca 12–13 procent), Scala, Hyundai i30 a velmi žádané Suzuki Vitara se pohybují kolem 11 procent.

Zájemci o zánovní automobily si na českém trhu mohli během tří čtvrtletí vybírat z vozů se střední hodnotou stáří 1,2 roku a s 15 007 km na tachometru. Meziročně se tak jedná o vozy s nájezdem nižším o necelých 500 km. Většina zánovních vozů v nabídce byla již tradičně s benzínovým motorem, konkrétně se letos jednalo o 63 procent vozů, zatímco za stejné období loni šlo o 61 procent. Že jsou zánovní auta na benzín na trhu stále jedničkou, potvrzují i data značky Mototechna, kde se letos nabízelo 82 procent vozů s benzínovou motorizací.

Prodejcům prošlo za letošní první tři čtvrtletí pod rukama nejvíce zánovních aut Škoda Fabia (8276 ks), následovaných Škodou Octavia (6279) a Škodou Rapid (5029). Poslední zmiňovaný model přitom suverénně vládl loňské nabídce, meziročně se ho ale v prodeji objevilo o 3198 kusů méně. Přibylo však SUV vozů Škoda Kodiaq, kterých bylo ve stejném období roku 2019 k dispozici celkem 1478 kusů a letos se jejich počet rozšířil na 2135.

Obliba kategorie vozů SUV je patrná i z dat Mototechny, která jich ve své nabídce během tří čtvrtletí evidovala 36 procent. Následují hatchbacky s 35 procenty a poté modely kombi se 17 procenty.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 16:56 čtvrtek 18. února 2021. Anketa je uzavřena.

  • 20
  • 18
  • 18
  • 17
  • 17
  • 16