Toyota GR H2 Racing Concept: Od roku 2026 v Le Mans pojedou vodíkové prototypy

Dozvuky letošního ročníku 24 h Le Mans ještě rezonují v automobilové veřejnosti a kategorie Hypercars ukázala, že se v blízké budoucnosti máme ve vytrvalostních závodech na co těšit. Přesto byla nastíněna i trochu vzdálenější budoucnost, ve které bude svou roli hrát vodík.

Toyota v Le Mans odhalila koncept vodíkového závodního prototypu a projevila velký zájem o budoucí třídu vodíkem poháněných aut v mistrovstsví světa vytrvalostních závodů. Koncept závodního vozu Toyota GR H2 byl představen v pátek ve Hydrogen Village a na tiskové konferenci ACO vystoupil prezident Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, který je velký fanoušek závodění a sám závodí..

Toyota je prvním velká automobilka, která představila koncept zaměřený na vodíkovou kategorii WEC, jejíž premiéra je v současné době plánována na sezónu 2026. V minulosti už závodila a závodní s vozy postavenými podle předpisů LMP1 a LMH, ale nyní se zaměřuje na vizi šampionátu, která spočívá ve zvýšení udržitelnosti prostřednictvím vodíkového pohonu.

Toyota GR H2 Racing Concept

„Jednou z hlavních výhod vodíku ve srovnání s plynem je právě jeho nízká hmotnost, což je, jak všichni víme, jedna z největších výhod, kterou můžete v závodním voze mít,“ řekl Toyoda. „Před dvěma týdny jsem řídil Corollu poháněnou kapalným vodíkem na při čtyřiadvacetihodinovém závodě Super TEC na Fuji Speedway. Pro závodní vůz to byla světová premiéra a nejenže jsme závod úspěšně dokončili, ale také jsme se toho hodně naučili. Mým osobním cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality v motorsportu, aniž by to bylo na úkor výkonu nebo vzrušení. Neinvestovali bychom do této technologie, kdybych si nemyslel, že s ní můžeme vyhrát. Přece jen mám své priority.“

„Chci povzbudit naše soupeře, aby zvážili vodík, nejen proto, že je dobrý pro životní prostředí, ale protože je to opravdu vzrušující možnost. Zvuk a točivý moment, dynamika, to všechno tam je. Nakonec, pokud jde o uhlíkovou neutralitu v motorsportu, musíme se zabývat všemi možnostmi,“ řekl Toyoda.

Toyota GR H2 Racing Concept

Zveřejněné technické údaje o konceptu Toyota GR H2 Racing Concept jsou velmi strohé, má motor spalující vodík, a hybridní systém, přičemž celková délka vozu je 5100 mm a šířka 2050 mm. Podle Toyoty byl tento koncept vyvinut „s ohledem na konkurenci“ a jeho odhalení bylo „vyprovokováno“ nedávným oznámením ACO, že vozidla se spalovacím motorem spalujícím vodík mohou závodit vedle elektromobilů s palivovými články.

„Jsme vděčni ACO a Le Mans za poskytnutí této jedinečné příležitosti podělit se o naše úsilí a těšíme se, že náš nový závodní vůz GR H2 bude v budoucnu závodit v nové vodíkové třídě v Le Mans,“ dodal Toyoda. Uvidíme, kolik automobilek se na této cestě přidá…

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 21:55 pátek 13. října 2023. Anketa je uzavřena.

  • 10
  • 5
  • 5
  • 5
  • 5
  • 5