Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Elektrický Triumph spoléhá na techniku od Williamsu

    Triumph TE-1 Prototype | foto: Triumph

    Elektrický Triumph má skoro 180 koní a nabije se za dvacet minut. V prodeji by mohl být za dva roky.

    Elektrické motorky se pomalu stávají realitou a jednu chystá i britský Triumph. Ten navázal spolupráci s technologickou divizí Williams Advanced Engineering (ano, to je ten Williams z F1, který v minulosti pomáhal s vývojem hybridního systému pro závodní Porsche), společností Integral Powertrain a univerzitou ve Warwicku s cílem vytvořit elektrický pohon pro motocykly. Celý projekt dotacemi podporuje britská vláda, takže si ho vlastně platí britští daňoví poplatníci.

    Otázkou také je, jaký zájem bude na trhu o elektrické motorky, když důvodem jízdy na motorce bývá především ten pocit svobody, nezávislosti a hlavně spojení s mechanickým strojem, který vydává zvuky, vibrace a má horký výfuk. Toho se u elektrické motorky nedočkáte, i když samozřejmě pocit z rychlé jízdy tu pořád být může. A zdá se, že u chystaného elektrického Triumphu bude o rychlou jízdu postaráno více než dost.

    Triumph TE-1 Prototype

    Projekt vstoupil do další fáze a nyní začíná testování prototypů, ze kterých má už vzniknout sériová motorka. Williams má na starosti vývoj baterie a elektrického pohonu a jeho nová lehká baterie s vyšší hustotou energie slibuje zajímavé parametry. Je schopná dodat energii pro výkony až 231 koní s tím, že výsledný maximální výkon elektrické motorky bude asi 176 koní, trvalý výkon pak zhruba 120 koní. Baterie má kapacitu 15 kWh, což by mělo stačit na reálný dojezd okolo 150 km. Baterie využívá 360V technologii, zvládá rychlonabíjení (za 20 minut se dobije na 80 %) a motorka bude samozřejmě disponovat i funkcí rekuperace, což ne všechny současné elektrické motorky mají.

    Nyní jsou připravovány jízdní zkoušky a ladění pohonu a řídící elektroniky. Pro elektrické motorky je totiž nezbytné nastavit charakteristiku elektrického pohonu tak, aby byly vůbec řiditelné způsobem jako klasické motorky se spalovacími motory. Paradoxně právě elektromotor s nejvyšším točivým momentem dostupným od první otáčky motoru má pro motocykl jisté nevýhody, hlavně pokud jde o dávkování výkonu.

    Triumph TE-1 Prototype

    Výsledné parametry a také design elektrického Triumphu ještě nejsou hotové. Už teď ale výrobce ví, že motorka bude mít nízko umístěné těžiště a díky kompaktnímu pohonu od Williamsu také pěkné výkony a zároveň rozumnou hmotnost. Poměr výkonu a hmotnosti se u motorek řeší opravdu hodně. Můžete mít sice motorku, která má tři sta koní, ale když váží 450 kg, moc pěkně se na ní neprojedete. Na sériový kus, který zamíří do prodeje, je ale potřeba si opravdu ještě tak dva roky počkat.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 7:14 čtvrtek 23. června 2022. Anketa je uzavřena.

    • Super
      11
    • Tvl
      9
    • Haha
      3
    • Trapas
      3
    • Sladký
      3
    • Cože
      2