Test: Jeep Wrangler Unlimited 2.2 CRD

Novy´ Wrangler se vydal cestou evoluce. Drží se vlastností svy´ch předchůdců, ovšem nově přidává pohodlnější interiér a skvěle navrženou karoserii s odnímatelnou střechou. Pořád si s ním jízdu užijete hlavně v terénu. Ve verzi Sahara je na ni dokonale připraven.

I když Wrangler není z pohledu rychlosti „speeďácké“ auto, svým stylem sem určitě patří. Má v sobě velké emoce, jasně daný charakter a umí hodně věcí, které ostatní auta nesvedou. I když se slovem legenda v dnešním světě poněkud plýtvá, Wrangler tímto pojmenováním určitě označit lze. A to i přesto, že v roce 1986 převzal štafetu po Jeepu CJ, jehož kořeny sahají až do čtyřicátých let k původnímu Willysu. S Wranglerem je to podobné jako s Porsche 911, Mercedesem třídy G nebo MINI a Jeepu určitě hodně záleželo na tom, aby neudělal stejný přešlap jako Volkswagen se svým Beetlem. A rovnou z kraje říkám, že chybu neudělal, ba právě naopak. Vznikl nejlepší Wrangler, kterým jsem jezdil.


WRANGLER MÁ DLOUHOU TRADICI


Vizuálně je docela těžké odlišit předchozí a novou generaci. Obě mají poměrně úzký předek s blízko u sebe umístěnými kulatými světlomety lemujícími sedm vysokých a úzkých štěrbin masky chladiče. Z těla karoserie vystupují plastové blatníky. Styl s opticky rovnými plochami karoserie odkazuje do minulosti, kdy byly použity hlavně z důvodu levné technologie výroby a původní účelovosti. Když budete chtít od sebe rozeznat přechozí a současnou generaci, zadívejte se na přední světlomety. U nového auta mírně „ohýbají“ první příčku masky a zasahují až do ní.



Wrangler i nadále zůstal tím, čím byl vždycky (včetně předchůdce CJ), tedy čistokrevným terénním autem s nekomplikovaným, ale zdravě výstředním charakterem. Prostě se na něj podíváte a přesně víte, co od něj můžete čekat. Srovnávat tohle auto s obyčejnými SUV s podobnou délkou 4,8 metru by ale bylo rouhání. I když v Americe, kde se ročně prodává kolem 200 tisíc Wranglerů, se na něj určitě budou dívat jinak, na mě působí jako auto pro radost ze života. Jízda v něm po normální silnici není tak uhlazená jako třeba v Cherokeem nebo Kodiaqu, karoserie přišroubovaná na rámu a tuhé nápravy prostě nikdy nevytvoří tak jednolitý celek jako u aut se samonosnou karoserií. Svým chováním Wrangler v dnešním světě připomíná spíše segment pick-upů – trochu třeba Amarok. Na silnici jde Wrangleru všechno pomalu, motor a převodovka rozvážně reagují na plyn a velký převod řízení, ovšem s hojnou asistencí posilovače zajistí, že budete hodně hýbat rukama.



Než si na Wrangler zvyknete, budete mít pořád pocit, že se pod vámi neustále vrtí. Podvozek má tvrdší tlumiče, ale měkčí péra, takže vám dá všechny nerovnosti silnice docela pocítit. Vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru a o výkonu 200 koní spojený s osmistupňovým automatem je ideál. Je sice hlučný, ale to nevadí, důležité je, že má 450 Nm a převodovka je dokáže v pravý čas poslat ke kolům. Řeknu popravdě, že po zážehovém šestiválci bych v tomto případě netoužil.

NA NEZPEVNĚNÉM POVRCHU FUNGUJE NEJLÉPE


I na silnici má tohle auto svoje kouzlo. Pohled přes blízko u vás umístěné čelní okno a rovnou zužující se kapotu je specifi cký. Po chvíli si zvyknete na příjemně vzpřímenou pozici i jednoduchou palubní desku umístěnou těsně za volantem. I když v ní je jasně znát snaha o retro styl, je vcelku moderní a vše se v autě snadno ovládá. A to včetně palubního počítače, navigace či telefonu. V duchu amerického stylu nechybí třeba Apple CarPlay. V tomto ohledu je Wrangler prostě moderním autem. Jeho podstatu ale pochopíte, jakmile se s ním vydáte do terénu. Stačí jen polní cesta, abyste pod sebou a ve volantu pocítili robustnost podvozku. Zdá se, jako by nezpevněný povrch auto zklidnil, původní pohyby karoserie na podvozku zmizí, protože jsou kompenzovány menší přilnavostí. Větší díry Wrangler projíždí sice nepřeslechnutelně, ale s jasně vnímanou pevností. Prostě vůbec nemáte pocit, že byste mu ubližovali. Když zapomenete zařadit pohon všech kol a necháte jen pohon zadních kol, a k tomu čirou náhodou vypnete system kontroly stability, budete překvapeni, jak si s Wranglerem na šotolině nebo sněhu zajezdíte.



Tohle je ale off -road, takže do terénu. U testovaného Wrangleru Sahara, což je střední ze tří nabízených verzí, můžete pákou vedle voliče samočinné převodovky zvolit kromě pohonu zadních kol buď automaticky pracující čtyřkolku, nebo její pevné rozdělení v poměru 50:50, případně redukci. Zadní diferenciál je standardně samosvorný. Terénní výbava je tedy více než dostatečná. Kdo by chtěl vyrazit do náročnějších pasáží, jako třeba do velkých kamenů, ten by měl zvolit verzi Rubicon, ta má zesílené diferenciály na obou nápravách s možností závěru a take umožňuje rozepnout zadní nebo oba stabilizátory.

UMÍ SE PŘETAVIT V KABRIOLET


V terénu ale i Sahara ukazuje své schopnosti. Snadno se s ní manévruje, rozložení síly motoru mezi kola je bezchybné a ve volantu, kde na silnici necítíte takřka nic, najednou máte pocit, že přesně víte, co se pod předními koly nachází. Ve Wrangleru navíc víte, že si můžete dovolit jít až na doraz jeho schopností, protože, když náhodou někde škrtnete diferenciálem nebo podlahou, nic se nestane. Je to zvláštní proměna, která ukazuje, že Jeep stavěl Wrangler především jako off -road. To, že na normálních silnicích jezdí vlastně docela dobře, je jen jakýsi bonus. Jenže Wrangler má ještě jednu specialitu. Je totiž vlastně dvěma auty v jednom. Když chcete, můžete u něj snadno sundat nejen dva laminátové střešní díly nad předními sedadly, ale po povolení šesti šroubů a několika dalších úkonech je možné sundat i celou zadní část střechy, včetně zadních oken. Wrangler má totiž pod touto slupkou doslova integrovaný rám nesoucí čelní okno nebo v zadní části třeba reproduktory audiosystému. Pro opravdové puristy lze navíc relativně snadno vymontovat všechny dveře a třeba i vpřed sklopit čelní okno. Wrangler je víc než jen stylová „amerika“. Je to auto nabízející ve vcelku kompaktním a civilizovaném balení skutečnou a schopnou techniku off -roadu. V mnoha obhledech jej lze označit za alternativu Mercedesu třídy G, ovšem s méně než poloviční cenou. Wrangler jej ovšem nekopíruje, jde vlastní cestou a je pro něj důležité i to, že je jasně rozpoznatelný na první pohled. Podíváte se na něj a vidíte potomka „džípu“, který pomohl osvobodit Evropu.



Jeep Wrangler Unlimited 2.2 CRD
MOTOR: I4, diesel, 2143 cm3, turbo
PARAMETRY: 200 k při 3500 min-1, 450 Nm při 2000 min-1
HMOTNOST: 2158 kg | 0–100 KM/H: 9,6 s
MAX. RYCHLOST: 180 km/h
SPOTŘEBA: 7,6 l/100 km
CENA: 1 454 900 Kč

VERDIKT
+ Senzační off -road styl, terénní schopnosti, dvě karoserie v jedné
- Nečekejte uhlazenost moderních SUV, tohle je off -road!

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
1815
702