Subaru Forester e-Boxer

Po amerických silnicích jezdí nový Forester už rok. Na letošek Japonci plánují jeho příchod také do Evropy. Nedávno jsme měli možnost svezení s novou generací, kterou poháněl systém označovaný jako e-Boxer.

I když se Forester ve svých dvou posledních generacích přiblížil obvyklým rozměrům a pojetí středně velkých SUV, vždycky stál tak trochu stranou hlavního proudu reprezentovaného z celosvětového pohledu hlavně Toyotou RAV4 a Hondou CR-V. A Subaru se o přílišné změny nesnažilo ani tentokrát. Tedy změny ve smyslu základního pojetí, protože technika a samotná jízda jsou něco úplně jiného. Stále je tedy přítomný plochý motor boxer a pohon všech kol, ovšem v novém provedení.

Externí obrázek

Subaru své modely postupně staví na novou platformu a jinak tomu není ani u Foresteru. Už na základě toho, jak se chová nová Impreza, lze očekávat, že spojení níže položeného těžiště a zvýšené tuhosti karoserie bude proti minulosti citelnou proměnou. První kola ujetá na zkušebním polygonu v Rakousku to jasně potvrzují. Forester se prostě dobře řídí. Je v něm zvláštní kombinace přizpůsobivosti podvozku a tvrdého jádra. To znamená, že i když se do zatáčky zásluhou své výšky nakloní, ve volantu a v sedadle vnímáte jasné ohraničení tohoto náklonu a prostý fakt, že kola se mají o co opřít. Forester se totiž nekroutí a velice přesně se ovládá i při svižnější jízdě.

Externí obrázek

I když vcelku přesně vnímáte, co se děje pod koly a jak se auto chová, současně je jasně patrné, že Forester se snaží působit v dobrém slova smyslu odtažitě. A to tak, že si připadáte, jako by se nic nedělo. Skoro se zdá, že vás k sobě nechce pustit, ale přitom se svižnějšímu svezení nijak nebrání. Je to zvláštní kombinace chování, kterou zažijete v podobné, ale přece jen méně zřejmé formě také třeba v Subaru XV.

Podvozek je tedy opět extrémně silnou stránkou nového Foresteru, a to i v mnoha dalších aspektech než jen při rychlejší jízdě po kvalitním povrchu. Auto jsme testovali na rozsáhlém polygonu, kde jsme měli k dispozici různě rozbité povrchy, kluznou fólii nebo třeba hrbolaté obrubníky či zatáčky na horizontech nebo naopak v kompresi. Když třeba v rychlé zatáčce se zatíženými vnějšími koly vjedete na betonový obrubník, který je horší než běžná dlažba, Forester se ani nehne. Jen vnímáte, že kola pracují, ale vibrace jej nerozhodí z vnitřního klidu. To platí také pro intenzivní brzdění na kočičích hlavách. Opět – prostě jen přesné reakce s náznakem toho, co se pod koly děje, ovšem v dokonalém klidu. Na horizontu zjistíte, že i odlehčený podvozek se pořád snaží držet kola na zemi. Kluzký povrch v zatáčce zase naznačí, že když volantem sledujete pohyby vozu, můžete občas vyloudit i cílené mírné vybočení zádi. Pro auto se světlou výškou 22 centimetrů prostě dokonalost.

Externí obrázek

Po jízdě na zpevněných cestách se dostáváme do terénní části tamního polygonu. Máme připraveno opět několik disciplín, v nichž budeme zkoušet vylepšený terénní režim X-Mode. Kromě toho známého z minula je připraveno ještě druhé nastavení, navržené pro sypké povrchy a dovolující na kola dostat více výkonu, který může pomoci s vyproštěním auta. Ve 45° stoupáních a klesáních necháváme zapnutý standardní režim a opět z Foresteru ve všech situacích dýchá stoický klid. Rychlejší přesun po hliněném povrchu simulujícím polní cestu vás prostě baví.

Pak se dostáváme do velkého žlabu, v němž můžeme jezdit z jedné strany na druhou a do extrému vyzkoušet vlastnosti pohonu všech kol, ale i podvozku jako takového. I v situacích, kdy má Forester dvě úhlopříčně proti sobě situovaná kola ve vzduchu, se dokáže jemně rozjet a pokračovat dál. Je znát kombinace značného mechanického gripu a současně sladěných systémů podvozku.

Externí obrázek

V terénu se ukáže přínos mild-hybridního systému e-Boxer, který nový Forester pohání. Elektromotor s výkonem 17 koní umístěný mezi motorem a převodovkou Lineartronic totiž usnadní jemné manévrování s autem i v náročném terénu. 17 koní není moc, nicméně právě pro manévrování v nízkých rychlostech, případně pro prvotní reakci na pohyb plynu v nízkých rychlostech to stačí. Hlavním zdrojem síly zůstává atmosférický dvoulitrový boxer s výkonem 150 koní. To znamená, že žádného trhače asfaltu nečekejte, nicméně dynamika a zejména pocit z ní v nižších rychlostech je ve srovnání s dvoulitrem předchozí generace jednoznačně lepší. Právě v těchto režimech totiž elektromotor s točivým momentem 65 Nm dokáže účinně pomoci a vytvořit dojem „dodatečného“ objemu motoru.

Subaru celý systém e-Boxer navrhlo z hybridního pohledu spíše střídmě (proto používá označení mild hybrid), což má ale své opodstatnění. Například v tom, že akumulátor má kapacitu jen 0,6 kWh, takže je relativně lehký a vejde se pod podlahu zavazadlového prostoru, aniž by omezil jeho základní objem. I když Subaru ještě nesdělilo cenu nového Foresteru, menší akumulátor ve srovnání s klasickými hybridy, natož s těmi s možností vnějšího dobíjení, bude také výrazně levnější.

Subarácký e-Boxer se primárně chová jako jiná Subaru s převodovkou Lineartronic, jen jsou znát již uváděné rychlejší reakce pohonné jednotky. E-Boxer si automaticky volí provozní režim podle toho, aby celková účinnost byla co nejvyšší. Během našich testů jsme nebyli vzhledem ke specifickému používání na testovacím polygonu schopni zjistit spotřebu, musíme se tedy spokojit s prohlášením automobilky, že e-Boxer dokáže v příhodných podmínkách uspořit až 11 % paliva. To by mohlo v praxi odpovídat asi 1 l/100 km.

Externí obrázek

Takže to máme senzační podvozek a vylepšený e-Boxer, jaké auto ale nový Forester je? Rozhodně uvnitř větší a komfortnější. Palubní deska vychází z té, která je v nové Impreze a XV, nicméně používá hodnotnější materiály. Zajímavou novinkou je kamerový systém snímající řidiče a sloužící pro hlídání jeho pozornosti a věnování se řízení. Současně ale dokáže konkrétního řidiče poznat a upravit podle něj nastavení různých svých funkcí. Ve výbavě samozřejmě nechybí ani kamerový systém EyeSight přinášející funkci adaptivního tempomatu a předkolizního brzdění.

Pátá generace Foresteru je tedy velkým krokem kupředu. Nadšení vyvolalo jeho chování na zpevněných i nezpevněných cestách, a to jak z pohledu kontroly nad vozem, tak komfortu. V tomto ohledu opět nabídne to nejlepší mezi svými soupeři, což znamená, že opět jde vlastní cestou.

Subaru Forester e-Boxer

Motor: F4, 1995 cm3 + elektromotor

Parametry: 150 k při 5600–6000 min-1, 194 Nm při 4000 min-1

Hmotnost: n.a.

0–100 km/h: n.a.

Max. rychlost: n.a.

Spotřeba: n.a.

Cena: n.a.

+ V daném segmentu vynikající jízdní vlastnosti a komfort podvozku

- Nástupce verze XT není v dohledu

Fotogalerie

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
4530
912