Škodou Kamiq po Alsasku: Proč by Francouzi měli kupovat víc českých aut a tohle obzvlášť?

Nejen ti, kteří milují slevy a akce 1+1 zdarma, si Alsasko určitě oblíbí. Tenhle kout Evropy v sobě snoubí francouzské a německé rysy a vlivy a z obou zemí si vzal to nejlepší. Nechybí mu šarm a jistá rozevlátost, kterou velmi umně doplňuje řád a smysl pro pořádek. Nadchne i vášnivé motoristy, kteří tu najdou všechny druhy terénů a navíc se nemusí bát, že tu odrovnají svého plechového miláčka. To by nás u nové škodovky docela mrzelo.

Přiznám se, že mě představa, že do Francie pojedeme testovat české auto, dost bavila. Země galského kohouta je proslulá tím, že jsou místní někdy až nepatřičně hrdí na vše francouzské, i když třeba pracovní morálku jim závidět nemusíme, podobně jako věčnou chuť stávkovat a vycházet do ulic. Už první kilometry po francouzských silnicích, ať už ve městech nebo mimo ně, mě přesvědčilo o tom, tu Škoda Kamiq zazáří.

Potvrdilo se to, že by Francouzi pro svoje národní produkty vraždili, a tak nás míjela hlavně auta francouzské provenience. Nešlo o žádné zánovní a výstavní kusy. Místní řidiči, podobně jako italští, řečtí nebo ti ze Španělska jsou proslulí tím, že jim je vlastně jedno, čím jezdí, kolik bouchanců a škrábanců mají na dveřích a nebo jestli je auto čisté. 

Je jim to fuk, k autu se nemodlí jako my, mají ho jako spotřební zboží. U nákupní tašky vám taky moc nevadí, že je trochu „jetá“, hlavně že plní svůj účel. To Francouzi radši investují do jídla, pití nebo oblečení.

Když jsme u toho oblečení, svůj nový přírůstek Škoda oblékla vskutku šalamounsky. Svým outfitem a hlavně tím, co má pod ním, vám Kamiq neudělá ostudu ve městě, zazáří mimo něj, aniž byste si připadali, jako když jdete v žabkách na horskou túru a nechápete, proč se na vás lidi v pohorkách divně dívají. Designérům s konstruktéry se povedlo poslat do světa vůz, který je bytelný, skvěle sedí na silnici a dobře vypadá. Není to neforemný český (potažmo německý) knedlík, čili většina vozů SUV.

Navíc, to je v dnešní době třeba zvláště ocenit, se příliš, tedy spíš vůbec nepodbízí designu směřujícímu na asijský export. I když je nám jasné, že čínský trh je důležitým odbytištěm i pro Škodovku, není nutné, aby její plechoví miláčci vypadali jako... Značku si doplňte raději sami, protože vlastně pořádně nevíme, jak se vyslovuje, natož píše.

„Tohle auto mě dost baví. Kdybychom se ženou hledali auto, až děti odrostou a budeme jezdit sami, je Kamiq ideální řešení. Není tak velký a zároveň se do něj dost vejde, oceníte i vyšší podvozek, místa je v něm dost a jede se v něm skvěle,“ řekl po jízdách v Kamiqu herec Robert Jašków. Což se hodí, protože teď už má i pečeť Osobně vyzkoušeno celebritou, což je něco jako třpytivé medaile na lahvi vína v obchodě. 

Není pochyb o tom, že je to dobře postavený, dobře jezdící a dobře vybavený vůz v kategorii, která se v současnosti hřeje na výsluní zájmu. Kamiq se může stát prodejním hitem, i když první městské SUV mladoboleslavské automobilky zpočátku čelilo nařčením, že je to vlastně jen vyšší Škoda Scala. Tenhle mýtus Kamiq hravě vyvrací. 

Pro koho je? Těžko předpokládat, že si ho koupí někdo, kdo na něj bude chtít balit holky. I když třeba ty s malým dítětem by se na něj chytit mohly a velmi ochotně... Pro milovníky sporťáků určený není. Je pro ty, co ví, co chtějí. Udělá skvělou službu čtyřčlenné rodině i aktivnímu páru, který vyráží na výlety mimo město. Bodne ženě na mateřské, která „chce z auta vidět a cítit se bezpečně“, hej, kolikrát jsme jen tuhle větu od dam slyšeli. 

Neznamená, že by se chlapi za jízdu v něm měli stydět. Čahouni budou možná trochu brblat, těm ale není dost dobré skoro žádné auto. Kamiq není žádný zaprděnec a auto pro seniory. Umí na to šlápnout, umí se otáčet, není to neforemný hromotluk, v němž si připadáte jako tank a podle toho taky žere. 

Když jsme u toho jídla, v Alsasku se jí skvěle. Bohužel i pije, což se s řízením moc neslučuje. Naštěstí jsou Francouzi při smyslech a mají toleranci 0,5 promile, takže si nějaký ten ryzlink nebo tramín k obědu dát můžete. Nebo pivo, místní hutné pokrmy si ho přímo žádají. Paštiky, sýry, klobásky, různě upravené kysané zelí, eintopf nebo třeba typický Flammekueche (franc. tarte flambée, něm. Flammkuchen), což je koláč trochu podobný pizze, to všechno musíte ochutnat.

Trochu mrzení tu budou mít vegani a vegetariáni, těm nezbyde než vzít zavděk místními preclíky. K pivu a vínu chutnají skvěle. Což zase vylučuje abstinenty. Ehm. 

Pokud se v tomto koutě Francie rozvášníte a nakoupíte domů řadu místních pochutin, nezoufejte, Kamiq se pyšní zavazadlovým prostorem 400 litrů, takže nějaký ten tovar odveze. Pro chronické kramáře, kteří na cesty vozí všechno včetně skládacích židlí, stolku, stanu, slunečníku, kočárku do města, na túry, prutů, basy piv a plata májky bude možná malý, ale co už.

Kamiq je povedené auto, které se bude líbit a prodávat. Slušel všem místům, která jsme stihli navštívit, čili Štrasburku, Colmaru i zřícenině hradu Fleckenstein a místním dálnicím, které nepřipomínají tankodrom jako u nás, jak osvěžující. Možná tahle škodovka zlomí i zaťaté Frantíky, kteří bez těch svých „plechovek“ nedají ani ránu...

Fotogalerie

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
21364
12749