Dodge Challenger SRT Demon: Nejšílenější americké auto

Nejšílenější americké sériově vyráběné auto dneška má 852 koní a akceleruje rychleji než Bugatti Chiron!

Zatímco se evropské automobilky předhánějí v tom, kdo postaví nudnější autonomní elektromobil, ve Spojených státech se dějí zcela jiné věci. Dodge, který patří pod koncern FCA Fiat Chrysler, vypustil na trh bestii. Je to nejvýkonnější sériově vyráběné americké auto současnosti. A zároveň je to nejrychleji akcelerující produkční auto světa. Vážně, tahle šílenost strčí do kapsy i nové Bugatti Chiron!



Dodge Challenger asi moc představovat nemusíme, a pokud se zajímáte o výkonná americká auta, kterým se souhrnně říká muscle cars, asi víte, že Dodge zcela náhodou už vyrábí něco, co se jmenuje Hellcat. Challenger SRT Demon ovšem z Hellcatu dělá nákupní tašku pro paničky. Osmiválec o objemu 6,2 litru vpředu zůstal, dostal ale větší kompresor, omezovač otáček byl posunut z 6200 na 6500 min-1 a místo jednoho palivového čerpadla má dvě. Jsou potřeba, protože tenhle motor, když se pořádně nadechne, spotřebuje opravdu hodně benzínu.



S běžným „cestovním“ klíčkem je výkon omezený na směšných 507 koní. Dostanete, stejně jako v Hellcatu, ještě červený klíček, který „otevře“ motor naplno a dá plných 820 koní. Natankujte stooktanový benzín a rázem máte k dispozici 852 koní a 972 Nm. Kvůli tomu musel být upraven i osmistupňový automat. Samočinná převodovka tu má ale jeden důležitý úkol, a to umožnit tak mocnou akceleraci, že se auto při rozjezdu z místa zvedne na zadní kola. To Dodge dokonce demonstroval na propagačním videu.



Dodge Demon akceleruje z nuly na 60 mil v hodině (Američané udávají zrychlení 0–96 km/h) za 2,3 sekundy, to vše na pneumatikách schválených pro silniční provoz. To je dokonce lepší čas, než jakého dosahuje supersport Bugatti Chiron s výkonem 1500 koní, pohonem všech kol a v ceně několik desítek milionů korun. Na 160 km/h Demon akceleruje za 5,1 sekundy. Dodge uvádí, že sprint na čtvrt míle zvládne za 9,65 sekundy s konečnou rychlostí 225 km/h. Je to tak rychlé auto, že ho americká dragsterská asociace NHRA ihned automaticky zakázala v kategorii produkčních aut.



Můžete si objednat i speciální tenké „dragster“ pneumatiky dopředu a Dodge připravuje celou řadu dalších tuningových doplňků. Jedním z nich je například brzdicí padák. To je položka, se kterou vyhrajete všechny hospodské diskuze: „A jak ti ten americkej krám brzdí?“ – „Dobře, mám padák.“



Zajímavé je, že Dodge Challenger SRT Demon nepřišel o všechny luxusní doplňky jako ventilované a vyhřívané sedačky, audio systém a podobně... I když ono je to vlastně jinak. Standardně auto nemá nic, dostanete jen sedačku řidiče. Běžné komfortní položky včetně dalších sedadel jsou ale za symbolický příplatek 1 dolar. Dodge vyrobí poměrně velkou sérii 3300 aut, ale výhradně pro severoamerický trh. Musíte se tedy hodně snažit si takový stroj přivézt do Evropy. Otázka je, jak to bude s homologací.

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
19588
11239