Audi A8: Auto, které se řídí samo

Nová generace velkého sedanu Audi dostala hybridní pohon a řídí se sama.

Na první pohled je nové Audi A8 jen evolucí současného fungujícího receptu, ale ve skutečnosti se jedná o naprosto nově pojatý vůz. Poprvé jej s jinou než hybridní pohonnou jednotkou nedostanete, všechny produkční A8 mají mezi spalovacím motorem a samočinnou převodovkou ještě elektromotor. Ten funguje jako startér a generátor a zužitkovává všechnu odpadní energii, která by jinak byla proměněna v nevyužité teplo. Aby rekuperace fungovala spolehlivě a rychle, přešlo Audi na 48V elektrický systém.



Ale Audi A8 není jen o tom, že je to vlastně skrytý hybrid. Má také armádu nových bezpečnostních systémů a aktivní podvozek, který monitoruje nejen silnici a podle jejího stavu upraví charakteristiku tlumičů, ale dokonce umí připravit auto na náraz tak, aby bezpečnostní prvky fungovaly s co nejvyšší účinností.



Další zajímavostí Audi A8 je to, že už vlastně umí v určitých situacích jezdit zcela samo bez zásahů řidiče. Například v koloně a rychlosti do 60 km/h nemusí řidič držet vůbec volant a dávat pozor. A8 pojede zcela sama. Funkce tohoto systému ale bude na některých trzích kvůli legislativě omezena.



Základem nabídky motorů jsou šestiválce. Diesel 3.0 TDI má výkon 286 koní, zážehový 3.0 TFSI pak 340 koní. Motor 3.0 TFSI bude později i v plug-in hybridní verzi, která v čistě elektrickém režimu ujede 50 km, dostane indukční bezdrátové nabíjení a bude mít výkon 450 koní.



Audi samozřejmě nezapomnělo ani na osmiválce. Zážehový motor 4.0 TFSI má výkon 460 koní, osmiválcový diesel 4.0 TDI nabídne pěkných 435 koní. A časem přijde i plnotučná verze 6.0 W12, ta bude k dispozici výhradně v prodloužené verzi s rozvorem delším o 130 mm. Ještě neznáme české ceny, ale na podzim by mělo nové Audi A8 jít do prodeje se základní cenou zhruba 2 400 000 korun.

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
3611
1940