Pirát Hřibovi vyčetl zakázky bez soutěže: Protekce pro IT firmu a monopol dopravního podniku

Netransparentní hospodaření, přihrávání zakázek bez řádných výběrových řízení, tak měla v kostce vypadat korupce na pražském magistrátu pod palcem primátorova radního Petra Hlubučka, kontroverzního podnikatele Michala Redla a spol. Jejich chobotnice měla moc hlavně nad dopravním podnikem. Někdejší šéf IT Milan Krch se ale na pirátském fóru zmínil také o pochybnostech nad zakázkami pro společnost Operátor ICT, kterou označil za „miláčka“ primátora Zdeňka Hřiba.

Právě Operátor ICT stojí za celou řadou webů, které magistrát během posledního funkčního období spustil. Jedná se například o hojně kritizovaný Portál Pražana, který stál 24 milionů korun, ale reálně ho využívá hrstka lidí.

Krch se do Hřiba obul už koncem loňského listopadu, kdy se na pirátském fóru rozjela debata o nominaci stávajícího primátora do čela kandidátky pro letošní komunální volby.

„Pracoval jsem se Zdeňkem v uplynulém cca 1,5 roku na MHMP v gesci IT jako ředitel odboru IAP (informatické aplikace MHMP). Ano, v té gesci, kterou přímo řídí Piráti a která spadá do přímé kompetence a odpovědnosti Zdeňka Hřiba. Sice v kandidátské řeči Zdeněk píše ‚ušetřili jsme 143 milionů ročně v IT apod.‘, ale porovnejte při svém rozhodování sami, co za to Praha vybudovala či dokázala pod taktovkou a manažerskými rozhodnutími Zdeňka Hřiba,“ psal na fóru Milan Krch.

„Tato gesce IT má roční rozpočet cca 1,2 miliardy. Ano, každý rok. Samotná jediná akciová společnost (Operátor ICT, a. s.), kterou řídí primátor ‚napřímo‘, z rozpočtu ukousne cca 300 milionů korun,“ dodává.

Hřib Krchovi odpověděl, že jeho komentář nemůže být objektivní, protože na svém postu skončil poté, co mu prý opakovaně primátor řekl, že s jeho prací není spokojen.

„Strukturu rozpočtu na IT jistě znáš, takže srovnávat jeho celý objem s úzkým výběrem projektů, který jsem uvedl v kandidátské řeči, je prostě demagogie. Za ty peníze provozujeme také například MePNet, tedy síť komunikací pro městské části a další organizace a další informační systémy městských částí a mám pocit, že jsi do toho započítal i kamerový systém,“ napsal Hřib.

Zdeněk Hřib a Adam Scheinherr

„Těch 143 milionů korun jsme objektivně ušetřili oproti roku 2018, a navíc zajistili věci, které jsem vyjmenoval (vybíral jsem logicky hlavně ty, které naši předchůdci nedělali vůbec nebo jsme zajistili u nich nějaký významný rozvoj). V projektech placených u OICT je například nově kompletní provoz datových center magistrátu, který jsme takto převedli od komerčního dodavatele pod městskou firmu, abychom omezili vendor lock-in. Nákup služeb u městské společnosti přece není problém, takhle je zajišťován svoz odpadu či úklid u Pražských služeb, správa městského osvětlení u THMP nebo MHD přes DPP,“ dodal.

Tím ale primátor otevřel další téma, a to přihrávání zakázek právě městským firmám bez soutěže. A mezi ty už spadá i dopravní podnik, který je v souvislosti s probíhající korupční kauzou nejožehavějším tématem.

„Tohle mě zajímá, Zdeňku. Opravdu jsi právě řekl, že nákup služeb na základě přímého zadání od městských společností není problém? Konkrétně objednávka provozu autobusové dopravy od DPP, ačkoliv v tomto prostředí existuje konkurence a je možné výběrovým řízením ušetřit zhruba miliardu korun každý rok?“ zeptal se primátora Krch.

Připojil navíc úryvek z pirátského komunálního programu pro rok 2017.

„Jsme proti monopolu na objednávání dopravní obslužnosti, naopak podporujeme soutěž mezi poskytovateli. Veřejné zakázky musí být vypisovány tak, aby se soutěže mohlo účastnit co nejvíce firem,“ stojí v něm.

Pirát Milan Krch

A v neposlední řadě někdejší šéf odboru pro pražské informatické aplikace zmínil i údajnou nespokojenost Zdeňka Hřiba s jeho výkony. Ta měla podle Krcha spočívat v tom, že odmítl přiklepnout již zmíněnému Operátorovi ICT lukrativní zakázku.

„Jedinou tvou nespokojenost jsi mi sdělil, když jsem ti nepodepsal pro tvého milovaného OICT zakázky cca za 40 milionů. O žádných jiných sděleních nevím. Klidně je sem napiš, aspoň se je dozvím,“ uvedl Krch.

Primátor Zdeněk Hřib se brání, že dopravní podnik monopol na provoz pražské dopravy nemá. Sdílel k tomu článek z roku 2019, že dopravní podnik předá provoz dvou linek soukromým dopravcům.

Výměna názorů se odehrála již koncem loňského roku ve vlákně, kde Piráti diskutovali o nominaci Zdeňka Hřiba do čela kandidátky pro letošní volby. 

Jednoznačnou podporu u kolegů stávající primátor nemá, pro jeho nominaci se vyslovilo 79 ze 143 hlasujících v anketě, což představuje 55 procent. Dalších 34 procent bylo proti a 10 procent hlasujících se zdrželo.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 9:41 středa 19. října 2022. Anketa je uzavřena.

  • 16
  • 14
  • 11
  • 7
  • 4
  • 3