Plánované pokažení spotřebičů po záruce? Na výrobce si chce EU posvítit

Možná i vy máte zkušenost, že se nové zboží v záruční lhůtě fungující dobře jako mávnutím kouzelného proutku rozbilo krátce po jejím skončení. Objevily se spekulace, že výrobci implementují součástky, tzv. „kazítka“, které mají spotřebiče pokazit a snižovat jejich životnost. Nyní by se situace mohla zpřehlednit.

Pračka, lednička, ale třeba i televize nebo telefon jsou výrobky, které si dnes sami neopravíte a výrobce vás de facto nutí je opravit v autorizovaném servisu. A nezřídka je oprava tak drahá, že se vyplatí nákup nového spotřebiče. Tak funguje dnešní tlak výrobců na konzum a svou roli hraje i pořizovací cena.

Spotřebitele zkrátka trápí otázka tzv. plánovaného zastarávání produktů, kdy se výrobce nesnaží o delší životnost výrobku, než je délka záruční lhůty. Vznikla proto řada doporučení, jež nedávno schválil Evropský parlament, vyplývající ze zprávy Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. V tomto evropském výboru pracuje i europoslankyně Olga Sehnalová za ČSSD.

„Pokud se spotřebitelé řídí cenou, ale nemají informaci o tom, jaká je životnost výrobku, tak pak samozřejmě cena rozhoduje. Ale pokud by tu informaci měli, tak by možná také zvážili, jestli si za tu životnost větší nepřiplatí,“ řekla Sehnalová Radiožurnálu.

Ze zprávy vyplývající doporučení Evropskému parlamentu prý vyplývá i to, „jakým způsobem podpořit to, aby se místo kupování nových výrobků více podpořily jejich opravy a prodloužila se jejich životnost“.

Takový štítek na pračce nebo ledničce, který by vám oznámil, že lednička nevydrží déle než rok po záruce, by zásadně ovlivnil vaše rozhodování o koupi, co myslíte?

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 5:00 středa 15. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

  • 16
  • 9
  • 8
  • 5
  • 5
  • 4