„Extrémně přísná emisní norma Euro 7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ překvapil generální ředitel Škody Auto Thomas Schäfer v dopise, který spolu s šéfem odborářů Jaroslavem Povšíkem adresoval škodovákům.
„Budeme důsledně investovat do budoucnosti, což znamená se včas rozloučit s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia combi,“ doplnil a šokoval tím nejednoho tuzemského motoristu, který si na nový model z Mladé Boleslavi brousil zuby.
„Je to doslova šok. Po předchozím příslibu, že Fabia dorazí v roce 2023 ve verzi combi, jsme se těšili na pokračování prodejů tohoto nesmírně populárního vozu jak v řadách firemních, tak i soukromých zákazníků,“ komentoval pro iDNES.cz Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.
„Jsem si jistý, že je tato zpráva velkým zklamáním pro mnoho fanoušků a uživatelů značky Škoda. Fabia combi byla a je zcela jedinečným produktem, který nám poskytoval významnou konkurenční výhodu na trhu,“ dodal prodejce.
Vlnu nevole a zděšení z přísné normy, kterou teď ve všech pádech skloňují nejen úředníci Evropské unie, ale i motoristé, se zástupci značky snaží alespoň trochu mírnit.
„Zásadní informace hned na začátek je ta, že vám elektromobil nikdo nenutí. Není to žádná povinnost nebo nařízení. Stále vyrábíme a budeme vyrábět klasické konvenční vozy,“ ubezpečují zaměstnanci Škody Auto na sociálních sítích naštvané motoristy.
Kromě toho dokládají, že výroba elektromobilů směřuje k tomu, aby byla nezávislá na neobnovitelných zdrojích. „Model Enyaq iV vzniká v hlavním výrobním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde ve spolupráci s energetickou společností ČEZ buduje největší fotovoltaický střešní systém v Česku,“ chlubí se.
„V průběhu tohoto desetiletí bude veškerá energie potřebná pro výrobu v českých závodech Škoda Auto pocházet z uhlíkově neutrálních zdrojů,“ dodávají k tomu zástupci firmy.
České řidiče tím neuchlácholili na dlouho. „Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o sto padesát tisíc korun,“ svěřil Schäfer britskému magazínu Auto Express. Vůz, který nyní začíná na 330 tisících, by tak rázem stál půl milionu korun.
Začíná se mluvit o tom, že ekonomický smysl nebudou po minivozech automobilkám dávat ani auta třídy Fabie. Objevily se i spekulace, že nahnuté to má i model Scala.
„Zásadně nekomentujeme plány týkající se budoucnosti aktuálních modelů značky Škoda. Vůz Scala se těší dobré poptávce a bude se v nadcházejících letech nadále vyrábět tak, jak bylo plánováno,“ uvedl mluvčí českého zastoupení firmy Pavel Jína.
I přes oficiální stanovisko Škody Auto je jisté jedno, také v motoristickém světě evidentně platí, že lépe už bylo...
Fotogalerie |