Když EU diktuje: Fabia za půl milionu, s verzí combi se rozlučte, se Scalou taky?

Škoda Fabia je poslední malý kombík na evropském trhu. V aktuální generaci se ho v Česku prodá víc než hatchbacků. Vedle Fabie, která právě vstupuje na trh, má kombiverze předchozí generace dožít do roku 2023, kdy měla dorazit nová. Jenže je všechno jinak.

„Extrémně přísná emisní norma Euro 7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ překvapil generální ředitel Škody Auto Thomas Schäfer v dopise, který spolu s šéfem odborářů Jaroslavem Povšíkem adresoval škodovákům.

„Budeme důsledně investovat do budoucnosti, což znamená se včas rozloučit s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia combi,“ doplnil a šokoval tím nejednoho tuzemského motoristu, který si na nový model z Mladé Boleslavi brousil zuby.

„Je to doslova šok. Po předchozím příslibu, že Fabia dorazí v roce 2023 ve verzi combi, jsme se těšili na pokračování prodejů tohoto nesmírně populárního vozu jak v řadách firemních, tak i soukromých zákazníků,“ komentoval pro iDNES.cz Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.

„Jsem si jistý, že je tato zpráva velkým zklamáním pro mnoho fanoušků a uživatelů značky Škoda. Fabia combi byla a je zcela jedinečným produktem, který nám poskytoval významnou konkurenční výhodu na trhu,“ dodal prodejce.

Škoda Auto kvůli humbuku kolem elektromobilů ubezpečuje, že vozy se spalovacím motorem bude vyrábět dál.

Vlnu nevole a zděšení z přísné normy, kterou teď ve všech pádech skloňují nejen úředníci Evropské unie, ale i motoristé, se zástupci značky snaží alespoň trochu mírnit.

„Zásadní informace hned na začátek je ta, že vám elektromobil nikdo nenutí. Není to žádná povinnost nebo nařízení. Stále vyrábíme a budeme vyrábět klasické konvenční vozy,“ ubezpečují zaměstnanci Škody Auto na sociálních sítích naštvané motoristy.

Kromě toho dokládají, že výroba elektromobilů směřuje k tomu, aby byla nezávislá na neobnovitelných zdrojích. „Model Enyaq iV vzniká v hlavním výrobním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde ve spolupráci s energetickou společností ČEZ buduje největší fotovoltaický střešní systém v Česku,“ chlubí se.

„V průběhu tohoto desetiletí bude veškerá energie potřebná pro výrobu v českých závodech Škoda Auto pocházet z uhlíkově neutrálních zdrojů,“ dodávají k tomu zástupci firmy.

České řidiče tím neuchlácholili na dlouho. „Pokud přijde Euro 7 tak, jak se o něm mluví, bude to znamenat, že Fabia zdraží nejméně o sto padesát tisíc korun,“ svěřil Schäfer britskému magazínu Auto Express. Vůz, který nyní začíná na 330 tisících, by tak rázem stál půl milionu korun.

Začíná se mluvit o tom, že ekonomický smysl nebudou po minivozech automobilkám dávat ani auta třídy Fabie. Objevily se i spekulace, že nahnuté to má i model Scala.

„Zásadně nekomentujeme plány týkající se budoucnosti aktuálních modelů značky Škoda. Vůz Scala se těší dobré poptávce a bude se v nadcházejících letech nadále vyrábět tak, jak bylo plánováno,“ uvedl mluvčí českého zastoupení firmy Pavel Jína.

I přes oficiální stanovisko Škody Auto je jisté jedno, také v motoristickém světě evidentně platí, že lépe už bylo...

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 17:49 pátek 31. prosince 2021. Anketa je uzavřena.

  • 15
  • 6
  • 4
  • 4
  • 4
  • 3