Kdo chtěl za socialistické éry alespoň trochu sportovní auto, mohl v izolovaném Československu v osmdesátých letech minulého století sáhnout snad jen po dnes už legendární Škodě Rapid. Tehdy dvoudvéřové kupé Škoda Garde – později Rapid – sjíždělo z výrobních linek v Kvasinách. Auta s motorem vzadu se vyráběla od roku 1984 do roku 1990. Hodně aut tehdy zamířilo i do západní Evropy, i dnes by se v Anglii našlo ještě kolem padesáti funkčních kusů.
Vedly se o něm rozporuplné debaty, někdo ho označoval za Porsche 911 pro chudé, jiný tvrdil, že jde o nejhorší vůz ve své kategorii. Ať tak či onak, k dokonalosti mu chybělo mnoho. Byl pomalý, nespolehlivý, karoserie nebyla příliš kvalitní a motor se často přehříval. V USA ho dokonce zařadili mezi nejhorší sporťáky historie.
Ale přece jen se našeho socialistického miláčka někdo zastal, editor amerického motoristického serveru Adrian Padeanu.
Právě on pronesl větu, že je to porsche pro chudé. „Mysleme na to, že se jednalo o cenově velmi dobře dostupný sporťák s minimálními náklady na údržbu. Byl to ten typ vozu, který vám udělá radost, aniž byste museli utratit veškeré životní úspory,“ řekl také.
Zamiloval se do něj, a to doslova, dokonce i moderátor britského Top Gearu Richard Hammond.
Uhranul ho červený model Škoda Estelle Rapid Coupe 136, když ho uviděl na parkovišti u studia. Pěl na něj ódy jak na nádhernou ženu.
„Přitažlivost vzácného kupé s náhonem na zadní kola s drsnou jednoduchostí nože jednotky Commandos a nevinného kouzla pohádky na dobrou noc, všechno dokončeno v těle tak pevném jako ruská gymnastka, jen stěží potřebuje vysvětlení,“ uvedl na webových stránkách motoristické show.
Dokonce zatoužil červenou raritu i koupit a pustit se o ni do boje s kolegou Jamesem Mayem, který se ve Škodě Rapid také zhlédl. Své vzplanutí zakončil jednoduchým vysvětlením: „Je boží. Tečka.“
Auta s názvem Rapid se začala vyrábět už v roce 1934, o rok později byly smontovány čtyři kusy závodní verze, vozy dokázaly jet až 130 kilometrů za hodinu. Poslední model nesoucí název Rapid byl uveden v roce 2012. I tento vůz testoval výše zmíněný moderátor. Ale už ho tolik neuhranul.
„Mám rád Superb a Yeti, ale Škoda by mohla udělat něco zvláštnějšího pro toto jméno – něco jako originální Rapid,“ řekl Hammond po testovací jízdě.
A jak bude vypadat nástupce modelu Rapid Škoda Scala? To s dozvíme začátkem prosince. Scala bude odhalena přesně šestého prosince v Tel Avivu.
Fotogalerie |