Reakce na hidžáb v kampani H&M: Jedni chválí, druzí se rozhodli pro bojkot

Módní dům H&M jako první ve své kampani angažoval muslimskou modelku. Velká část světa toto kvituje jako krok správným směrem. Najdou se však i zarytí odpůrci. | foto: H&M France

Módní dům H&M angažoval do své kampaně první modelku, jejíž vlasy zakrýval hidžáb. Uveřejněním fotek třiadvacetileté Mariah Idrissi se na internetu spustila vlna reakcí. Mnoho lidí tento krok jedné z velkých evropských značek chválí, ale najdou se i nenávistné reakce.

Třiadvacetiletá Mariah Idrissi se stala tváří kampaně, která vybízí k využívání starého a nepotřebného oblečení.

Cílem kampaně bylo ukázat, že v módě jsou si všichni rovni a měla by sloužit i k dobrým účelům a pomoci druhým. Přesně to jsou myšlenky, které některé netolerantní uživatele internetu popudily.

Zároveň je se svým tradičním hidžábem - šátkem zakrývajícím vlasy živoucím důkazem toho, že móda nemá žádná pravidla. Což je ostatně i slogan dané kampaně.

H&M není první značkou bojkotovanou kvůli islámu

Podobnou situaci jako švédské H&M (Hennes & Mauritz), ale v daleko vážnějším měřítku, zažila i britská společnost Marks & Spencer. Lidé z celé Evropy, i včetně Čechů, se ji rozhodli bojkotovat poté, když dovolila muslimskému personálu odmítnout vás obsloužit u kasy, pokud jste měli v nákupu vepřové nebo alkohol. Tento krok byl pro společnost téměř likvidační, vedení Mark & Spencer se později za svoje rozhodnutí zákazníkům omluvilo a muslimské prodavače přeřadili do jiných oddělení.

Převážně zpravodajské, lifestylové a mediální servery kampaň H&M nadšeně sdílí a pochvalně komentují.

Cení si nejen toho, že značku ukazuje to, že hidžáb může být vkusným módním doplňkem, ale i to, že muslimské ženy mohou být úspěšnými modelkami.

Samozřejmě, že muslimská modelka se zahalenými vlasy vyvolala i nesouhlasné a nenávistné reakce.

Společnost je vůči muslimům v souvislosti s uprchlickou krizí velmi nepřátelsky naladěna a tak ani angažmá dívky s hidžábem nezůstalo u xenofobů nepovšimnuto.

Mariah Idrissi kromě záliby v módě vede kosmetický salon v Londýně specializovaný na manikůru a malování hennou. Její instagramový profil sleduje přes 8 tisíc lidí.

Módnímu domu je na internetu vytýkáno, že zapojením muslimky do kampaně podporuje islám, což by si jako tradiční evropská značka neměla dovolit.

Objevují se i nesmyslné výkřiky typu: „H&M obléká teroristy!“ Kvůli tomu, že H&M se jako první velká značka odhodlala v kampani zobrazit ženu s hidžábem vyzývají protiislámští aktivisté k celosvětovému bojkotu značky.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:25 středa 27. ledna 2016. Anketa je uzavřena.

  • 30
  • 19
  • 14
  • 13
  • 13
  • 10