Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Český demoliční speciál v Prešově pošle k zemi dům zničený výbuchem plynu

    Výbuch poškodil i okolní domy. | foto: Polícia SR

    Dva dny trvala příprava na komplikovaný převoz demoličního speciálu, který vyjel do slovenského Prešova zbourat dům, jenž byl zničen výbuchem plynu. Tragédie si vyžádala zatím sedm lidských obětí. Technika se musela vydat na dlouhou cestu z Kladna do Prešova proto, že na Slovensku potřebná technika chybí. Až ke slovenským hranicím nadměrný náklad doprovodili čeští policisté.

    Kolem desáté hodiny večerní vyjel ve čtvrtek nadměrný náklad směrem k hraničnímu přechodu Starý Hrozenkov. Náklad doprovázelo také několik policejních vozů, které pomáhaly řídit dopravu. Po osmi hodinách jízdy se český speciál přiblížil do Uherského Hradiště. 

    „Kolem budovy se vytváří ochranný polštář. Je to nejen kvůli inženýrským sítím, ale i kvůli dopadu sutin a úlomků železobetonové konstrukce. Poprosili jsme navíc o zpevnění plochy z čelní strany, ze které budeme realizovat demolici. Přece jen celá vystrojená mašina má přes 200 tun a musí mít pod sebou nějaký stabilnější podklad, nemůže se půlkou pásu zabořit,“ řekl ředitel firmy, která demolici provede, Jiří Raszka. 

    Dělníci tedy před panelový dům navezli vše potřebné k rozbourání budovy, kde výbuch plynu naprosto zničil horní patra a střecha byla zcela otevřená.

    „Stroj dorazí z Česka, protože na Slovensku ani nikde jinde v blízkosti Prešova jsme bohužel nesehnali takový, který by měl 67metrové rameno,“ přiznala primátorka Prešova Andrea Turčanová.

    Před samotnou demolicí však musel rozložený speciál urazit mnohahodinovou cestu po českých a slovenských dálnicích, kde byl pohyb vysoce nadměrného nákladu velmi komplikovaný.

    Jeřáb na demolici domu v Prešově vyjel z Prahy ve čtvrtek večer za doprovodu...

    „Těleso bagru je rozložené na podvozek a strojovnu. Podvozek má 70 tun, strojovna bagru 50 tun. Teleskopické rameno pak dalších 50 tun. Všechno samozřejmě jede samostatně jako nadměrný náklad. To teleskopické rameno, i když je složené, má na délku 24 metrů,“ doplnil Raszka. 

    Náklad také proto musel vyrazit ve večerních hodinách, aby většinu své cesty absolvoval v mírnějším provozu. Přesto byla nutná spolupráce řidičů, kteří náklad míjeli.

    „Převoz probíhá prozatím bez komplikací. Děkujeme všem účastníkům silničního provozu za ohleduplnost,“ psali policisté poté, co demoliční jeřáb po osmi hodinách dorazil do Uherského Hradiště.

    Bourací bagr slouží také k demolici komínů.

    Cesta z Kladna do Prešova měří zhruba 700 kilometrů a řidič osobního auta dokáže trasu ujet přibližně za osm hodin. Rychlost nadměrného nákladu je však výrazně omezena, přesto organizátoři transportu předpokládají, že jeřáb dorazí na místo ještě v pátek za světla. 

    Poté začne jeho skládání, při němž bude asistovat další jeřáb. „Speciál bude vybavený demoličními nůžkami, které se to budou snažit rozkousávat tak, aby nepadaly celé zdi, ale jen části panelů,“ dodal Raszka.

    Fotogalerie

    Premium

    Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

    Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

    Premium

    Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

    Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

    Premium

    Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

    Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz