Kolem desáté hodiny večerní vyjel ve čtvrtek nadměrný náklad směrem k hraničnímu přechodu Starý Hrozenkov. Náklad doprovázelo také několik policejních vozů, které pomáhaly řídit dopravu. Po osmi hodinách jízdy se český speciál přiblížil do Uherského Hradiště.
„Kolem budovy se vytváří ochranný polštář. Je to nejen kvůli inženýrským sítím, ale i kvůli dopadu sutin a úlomků železobetonové konstrukce. Poprosili jsme navíc o zpevnění plochy z čelní strany, ze které budeme realizovat demolici. Přece jen celá vystrojená mašina má přes 200 tun a musí mít pod sebou nějaký stabilnější podklad, nemůže se půlkou pásu zabořit,“ řekl ředitel firmy, která demolici provede, Jiří Raszka.
Dělníci tedy před panelový dům navezli vše potřebné k rozbourání budovy, kde výbuch plynu naprosto zničil horní patra a střecha byla zcela otevřená.
„Stroj dorazí z Česka, protože na Slovensku ani nikde jinde v blízkosti Prešova jsme bohužel nesehnali takový, který by měl 67metrové rameno,“ přiznala primátorka Prešova Andrea Turčanová.
Před samotnou demolicí však musel rozložený speciál urazit mnohahodinovou cestu po českých a slovenských dálnicích, kde byl pohyb vysoce nadměrného nákladu velmi komplikovaný.
„Těleso bagru je rozložené na podvozek a strojovnu. Podvozek má 70 tun, strojovna bagru 50 tun. Teleskopické rameno pak dalších 50 tun. Všechno samozřejmě jede samostatně jako nadměrný náklad. To teleskopické rameno, i když je složené, má na délku 24 metrů,“ doplnil Raszka.
Náklad také proto musel vyrazit ve večerních hodinách, aby většinu své cesty absolvoval v mírnějším provozu. Přesto byla nutná spolupráce řidičů, kteří náklad míjeli.
„Převoz probíhá prozatím bez komplikací. Děkujeme všem účastníkům silničního provozu za ohleduplnost,“ psali policisté poté, co demoliční jeřáb po osmi hodinách dorazil do Uherského Hradiště.
Cesta z Kladna do Prešova měří zhruba 700 kilometrů a řidič osobního auta dokáže trasu ujet přibližně za osm hodin. Rychlost nadměrného nákladu je však výrazně omezena, přesto organizátoři transportu předpokládají, že jeřáb dorazí na místo ještě v pátek za světla.
Poté začne jeho skládání, při němž bude asistovat další jeřáb. „Speciál bude vybavený demoličními nůžkami, které se to budou snažit rozkousávat tak, aby nepadaly celé zdi, ale jen části panelů,“ dodal Raszka.
Fotogalerie |