Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Petr Macinka: Hřib je ničitel dopravy, primátora nemáme. Ekoaktivisté jsou horší než Jehovisté

    Lídr Motoristů Petr Macinka | foto: Tilen Vajt, Pavel Dvořák

    Už neplatí jenom za „Klausova muže“. Petr Macinka šéfuje straně Motoristé sobě, která má jasně dané politické téma: Boj za řidiče a proti ekologickým aktivistům, kteří usilují o likvidaci automobilového průmyslu. Lokty má ostré, je jedním z mála politiků, kteří se do představitelů hnutí jako Poslední generace a další nebojí opřít veřejně. Důkazem budiž velký rozhovor pro Expres.cz, který by si raději neměl číst kápo aktivistů Arne Springorum, primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib a raději ani primátor sám. Macinka také promluvil o nečekaném spojení s Robertem Šlachtou a popsal, co očekává od eurovoleb v příštím roce. Rozhovor vznikal před Vánoci, s ohledem na tragickou střelbu na FF UK jej ale zveřejňujeme až nyní.

    Pane Macinko, rok 2023 se hodně nesl ve znamení protestů klimatických aktivistů a nejrůznějších blokád silnic. Z vás se letos stal jejich asi nejvýraznější tuzemský nepřítel. Cítíte to tak?

    Je pravda, že můj postoj vůči těmto kriminálním živlům je dlouhodobě velmi nemilosrdný. Zároveň mě ale mrzí, že se nenajde víc veřejně činných lidí u nás, kteří by aktivitu této organizované skupiny stejně ostře odmítali. Jedná se o subjekty, které jsou mezinárodně zasíťované, opakovaně páchají škody obrovského rozsahu a ohrožují veřejnou bezpečnost. K dispozici je jim nepřetržitá právní podpora na telefonu, která jim říká, jak se mají chovat vůči policii a médiím, dokonce angažovali i tiskovou mluvčí. Podle mě to naplňuje znaky mezinárodní mafie.

    Asi se nemusím ptát, jestli jste spokojen s poněkud laxním přístupem politiků směrem k aktivistům a jejich blokádám...

    Ministr vnitra Rakušan bohužel namísto boje se zločinem honí dezinformátory a zachraňuje tzv. liberální demokracii, která by se dala označit za nadvládu menšin (na rozdíl od demokracie, neboli vlády většiny). Zelení fanatici jsou uřvanou menšinou, a tak jim v duchu současné pětikoaliční politické linie musí naše policie „pomáhat a chránit“ je při jejich záškodnických akcích. Chudáci řadoví policisté. Obdivuji jejich trpělivost. Leckomu by při pohledu na vypelichaného Arneho Springoruma, jak kvičí „musíme něco dělat, nebo fšichny sachynem“, selhaly obušky.

    Setkáváte se s nějakými osobními útoky? Předpokládám, že na sociálních sítích ano.

    No jéje... Hlavně na síti X. Český ex-twitter se vyznačuje tím, že většina lidí na něm jsou odpudiví netolerantní žlučovití aktivisté, kteří se umí chválit jen mezi sebou – to je fáze „pravda a láska“. Když pak ale přijde člověk s jiným názorem, fáze „láska“ rychle přechází na úroveň „nenávist“. Bohužel nejsou z před-Muskovského (cenzorského) období příliš zvyklí na to, že jim někdo ty jejich supervulgární urážky oplácí, takže komunikace v režimu „na hrubý pytel hrubá záplata“ jim způsobuje silný mentální průjem a záchvaty militantního primitivismu.

    A co na ulici? Už jste se někdy dostal třeba do konfliktu s nějakým odpůrcem?

    Tam je to úplně jiné, protože ulice není virtuální realitou hrdinů za klávesnicemi. Lidé se na ní většinou chovají slušně a lidsky. Odpad je pouze na tom (českém) Twitteru. Je to vlastně takový skanzen. Vím, že řada mých fanoušků tam chodí sledovat, jak moje drzůstky s těmi „lepšími“ lidmi krásně cloumají. Určitě to ale není pro každého.

    Diskutovat s lídrem Poslední generace přišel i šéf strany Motoristé sobě Petr Macinka.

    Jak hodnotíte vývoj hnutí, jako jsou Poslední generace a další? Pravda je, že se o nich poslední měsíce mluvilo hodně. Nemáte dojem, že nabírají na síle a nemáte z toho strach?

    Kriminálníci z Poslední generace a podobných organizovaných zločineckých skupin jsou jen symptomem doby, ale podstata problému je jinde. Vím, že by s nimi bylo možné učinit krátký proces velmi rychle, jak se ostatně stalo v Německu, Rakousku, anebo ve Velké Británii, kde tato mafie rovněž působila. Žijeme ale v době, kdy dochází k největšímu rafinovanému útoku na kapitalismus a na tržní hospodářství, což je jediný systém, který může garantovat individuální svobodu a prosperitu všem, nikoli jen hrstce vyvolených. Proto veškeré útoky na automobilismus, který lidem desítky let umožňuje svobodný pohyb. Proto prosazování elektromobility, která není masově realizovatelná, a tedy povede k dramatickému omezení možnosti pohybu obyvatelstva. Proto veškeré útoky na energie – ve smyslu podpory drahých a neefektivních (tzv. obnovitelných) zdrojů na straně jedné a tlaku na snižování její spotřeby (pomocí umělého zvyšování ceny) na straně druhé. Proto útok na levné a u nás dobře dostupné fosilní zdroje, a tím vším útok na český průmysl. Proto ale také útok na svobodu slova a na pravdu, která by umožnila lidem prohlédnout zelenou lež. Lež, která má – pod záminkou zachraňování planety – umožnit novodobým revolucionářům nahrazení současného systému levičáckými sociálními experimenty. Ty sice nikdy nemohou fungovat, zato ale úplně zbytečně uvrhnou miliony lidí do bídy a odříkání.

    Co od ekoaktivistických spolků očekáváte v příštím roce? Myslíte, že jejich úsilí, všemožné blokády a podobně, bude ještě eskalovat?

    Bojím se, že dokud jim to někdo nezakáže, nikdy s tím nepřestanou. Jsou to v podstatě fanatici náboženského typu a jejich víra je nezlomná. Ty lidi není možné přesvědčit, že jsou nemocní. Proto je v situaci, kdy prokazatelně poškozují veřejný zájem a okolní společnost, na místě represe. Církev Jehovova například odmítá krevní transfuze, přesto se její příslušníci nelepí na silnici před transfuzní stanice, aby blokovali auta převážející krev. Šílenci z Poslední generace to ale dělají, což z nich činí životu nebezpečnou sektu.

    V minulosti jste několikrát zdůraznil, že pražský magistrát jde aktivistům na ruku. Změnilo se něco? Myslíte, že primátor Bohuslav Svoboda dělá v tomto ohledu dost?

    Nezlobte se na mě, ale pana Svobodu jsem naposledy zaznamenal před rokem a půl ve volebních debatách, kdy hystericky vykřikoval po pirátech, že jsou lháři. Také jsem si všiml, jak tehdy ODS tvrdila, že její hlavní prioritou je doprava, aby ji pak po vítězných volbách poníženě odevzdala právě pirátům. K vaší otázce, zda Bohuslav Svoboda dělá dost, musím bohužel říci, že mám pocit, že pan Svoboda nedělá absolutně nic. Není snad ani možné to komentovat jinak, než vyjádřit přání, aby se pan nominální pražský primátor Svoboda konečně probudil ze svého celoročního zimního spánku a dal o sobě aspoň občas vědět, že je stále naživu.

    Jak coby jedna z hlavních tváří motoristické komunity hodnotíte první rok Zdeňka Hřiba ve funkci primátorova náměstka pro dopravu?

    Z pohledu motoristů se nejedná o Hřibův první rok ve funkci náměstka pro dopravu, ale o jeho pátý rok coby ničitele automobilové dopravy v hlavním městě. V předchozím období mu v tom vydatně pomáhal zelený fanatik Adam Scheinherr z pochybného spolku Praha Sobě pana Čižinského, dnes to Hřib spolehlivě zastane sám. I když pan Scheinherr byl po prohraných volbách pražskou ODS odsunut z politické pozice na magistrátu do vskutku „opoziční“ role – do funkce předsedy Dozorčí rady Technické správy komunikací hl. m. Prahy, neboli na pozici, odkud tento známý zelený Khmér šikanuje motoristy ještě o něco účinněji. Vítězstvím ODS v loňských komunálních volbách se v Praze nezměnilo vůbec nic, vládnou dál stejní fanatici, bez ohledu na to, že primátorem je zrovna formálně někdo úplně jiný.

    Lídrem nové politické strany Motoristé sobě, která chce uspět v nadcházejících komunálních volbách, je Petr Macinka.

    Jak bude vypadat příští rok v podání vaší strany Motoristé Sobě? Budou eurovolby... Jak ostrou volební kampaň máte v plánu? A v kolik procent věříte?

    Kampaň Motoristů před eurovolbami se bude snažit otevírat normálním lidem oči. Jedná se o unikátní typ voleb, v nichž je možné si leccos dovolit. Voliči od nás nemilosrdně uslyší, kdo a co je hlavním nepřítelem naší svobody a prosperity i v čem tkví největší současné ohrožení naší společnosti. Chceme, aby lidé jasně věděli, pro co nikdy nebudeme hlasovat a co se zároveň budeme ze všech sil snažit blokovat. Nikoho asi nepřekvapí náš jasně odmítavý postoj k postupné zelené likvidaci automobilového průmyslu a k pokusům zakazovat spalovací motory. Je toho ale ještě mnohem více. Auto je pro nás symbolem. Symbolem životních potřeb každého normálního člověka. To není o úchylných preferencích potrefeného nebinárka žijícího v oblasti klimatické nouze na pražské Letné, ale o životním standardu milionů běžných občanů, kteří nemají čas uvažovat o zelených nesmyslech, ale zároveň už nemají existenční prostor pro další zbytečné uskrovňování se kvůli novodobým pokusům o poroučení větru a dešti v rámci falešného boje Evropské unie s klimatickými změnami.

    Kolem strany se pohybuje spousta známých tváří. Mluvíte s nimi o možnosti kandidatury a zkoušíte je třeba přesvědčovat? Samozřejmě mě jako první napadá Filip Turek, který se hodně věnuje politice. Nebo podnikatel Richard Chlad, který se ale naopak do politiky nikdy příliš nehrnul. Také byl na vaší kandidátce do pražských voleb scenárista Petr Kolečko...

    Limit pro odevzdání kandidátních listin pro červnové eurovolby je na přelomu března a dubna 2024. Do té doby je ring volný. Zatím mohu pouze prozradit, že já jako předseda strany budu jednou, avšak nikoli jedinou z hlavních tváří kandidátky Motoristů.

    Filip Turek a Petr Macinka

    V poslední době se objevily zprávy o tom, že jednáte o možné společné kandidátce se Svobodnými. Pokročila nějak tato jednání?

    Příliš nepokročila. Na můj vkus je vnitřní rozhodovací mechanismus ve Svobodných až příliš diskusní, což může snižovat jejich akceschopnost i v jiných otázkách a momentech, a tím bohužel i poškozovat jejich případný koaliční potenciál.

    Před časem jste také oznámil, že v senátní kampani podpoříte předsedu hnutí Přísaha Roberta Šlachtu. Byla v tom například i osobní známost z minulosti?

    Osobní známost v tom nebyla. Zaujalo mě, když Robert Šlachta oznámil kandidaturu do senátu v obvodu Břeclav, odkud pochází celá moje rodina a kde jsem také prožil dvacet let života. Na setkání, o které jsem jej požádal, mi nastínil svoje priority, ale také jsme se bavili o postojích, které on i jeho hnutí zastává.

    Na čem jste se spolu shodli?

    Stejně jako já i on je silně proti masové migraci, proti rušení české koruny, proti přesunu dalších pravomocí a suverenity z národních vlád na nadnárodní instituce Evropské unie i proti šílenému zelenému údělu známému pod označením Green Deal. To není málo.

    Objevila se řada smíšených reakcí, někteří příznivci vám spojení právě s Robertem Šlachtou vyčítají, co na to říkáte?

    Člověk se nikdy nezavděčí každému. Politika není o tom, že se lidé musí vzájemně milovat a chodit spolu na pivo. Je to o obsahu a o tom, co chcete prosadit. Když vidím, že vektor někoho jiného míří stejným směrem jako ten můj a zároveň jej nepovažuji za ideologicky nepřijatelného, je správné se spolu začít bavit. Samozřejmě mám jako pravicově orientovaný člověk jisté limity. Je mi například úplně jedno, co říkají socani, komunisté a některé další politické odpadní spolky. Jim nevěřím a nemyslím si, že bych se měl diskreditovat fotografií s nimi. Pokud se Robert Šlachta necítí být diskreditován fotografií se mnou, pak já to rozhodně cítím stejně. Na druhou stranu rozumím tomu, že si mě někteří lidé, asi hlavně z ODS, vymazali z mobilu. Není mi to líto. Kritiku od někoho, kdo je ochoten na vládní úrovni kolaborovat s radikálně levicovými antisystémovými marxisty z Pirátské strany, nepřijímám.

    Bude spolupráce s Robertem Šlachtou a jeho Přísahou dlouhodobějšího charakteru? Nebo se bude jednat spíše o „jednorázovou“ akci?

    Začínáme se spolu bavit. Motoristé jsou mladá politická značka, která teprve roste, takže se určitě nebudeme účastnit žádné sebevražedné sólové mise – například v krajských volbách. Podpora některých krajských lídrů Přísahy v těchto volbách je tedy klidně možná. Vůle bavit se i o širší spolupráci je, myslím, na obou stranách docela veliká. Ale nechci teď o ničem spekulovat. Velké a klíčové volby se odehrají na podzim roku 2025. Přál bych si, aby se Motoristé stali součástí nějaké nové, větší, vážně míněné politické entity, která bude přijatelná pro veřejnost a která bude mít ambice podílet se na příští vládě. Naše země takový subjekt zoufale potřebuje.

    Je ve hře i nějaká forma zapojení pana Václava Klause, jehož jste už dlouhá léta tiskovým mluvčím?

    Prezidenta Václava Klause si nesmírně vážím a jsem rád, že mám unikátní možnost vedle něho už šestnáctým rokem působit a vlastně se ho kdykoli na cokoli zeptat. Je to pro mne takový politický postgraduál. Na druhou stranu já nikdy nebudu dělat politickou kampaň stylem některých političek, které chodí s křečovitým úsměvem po světě a ptají se slavných lidí „dobrý den, můžete se se mnou vyfotit na náš Facebook, aby si i o mně lidé mysleli, že něco znamenám?“ To je pro mne dostatečně odstrašující nedůstojnost. Vlastně mě napadá, že za celých šestnáct let spolupráce s Václavem Klausem jsem jej nikdy nepožádal o společnou fotografii. Za to jsem ale mnohokrát v různých debatách čerpal z jeho článků, knih a postojů. Hodlám se tak chovat i nadále. Myslím, že studovat Václava Klause a šířit jeho myšlenky je v dnešní době důležitější než kdy předtím.

    Petr Macinka a Václav Klaus

    Začínáte být čím dál častěji označován za šéfa Motoristů spíš než za „Klausova muže“. Je ve hře, že se v dohledné době na vaší pozici v IVK něco změní a že se například rozhodnete soustředit výhradně na svou vlastní politickou kariéru?

    Svoje politické úsilí nevnímám jako budování kariéry. Tím, že jsem té skutečně vrcholové politice blízko již docela dlouho, vnímám citlivě různé trendy a tendence, které naši společnost ovlivňují. Bohužel těch negativních a nebezpečných je stále více, a proto se snažím na ně nejen upozorňovat, ale něco s tím také udělat. To fakt není o kariéře, jde mi o věc. Zároveň mám snad už vypěstovaný jistý politický cit, takže myslím, že vím lépe než někteří ostatní, jak určité věci, o nichž často mluvím, komunikovat a prosadit. Je proto přirozené, že se o to pokouším i prostřednictvím voleb. Myslím, že kdybych se někdy stal třeba předsedou vlády, asi bych svůj úvazek v IVK musel trochu zkrátit. (usmívá se) Ale prezidenta Klause určitě opouštět nehodlám. Pomáhal bych mu, i kdyby svůj institut neměl. Není to jen o ideologickém souznění, mám ho opravdu lidsky rád.

    Máte ročního synka, letos jste měl svatbu. Jak manželství klape? A nevyčítá vám vaše paní politickou angažovanost, účast v nejrůznějších debatách a velké plány do budoucna, kvůli nimž jste určitě hodně vytížený?

    Musím přiznat, že moje manželka je kromě velké dávky trpělivosti obrněna i 9mm pistolí značky Glock. Tedy mám jistotu, že kdyby to v manželství někdy začalo skřípat a došlo na nejhorší, rozvod možná proběhne rychle a bezbolestně... (smích) Svoji ženu a našeho synka miluju, určitě jsem nikdy nepotkal lepšího člověka než právě ji.

    Petr Macinka se svou partnerkou Monikou

    Jak budete trávit Vánoce? Společná domácí pohoda, nebo třeba nějaká dovolená?

    Vzhledem k tomu, že všechny babičky i dědečci si nemilosrdně nárokují čas strávený s malým vnoučkem, budeme je muset spravedlivě podělit, takže hodláme navštívit rodiny na jižní Moravě, na Hané a v Těšínském Slezsku. Možná zbyde trochu času i na výlet do krásných, globálně oteplených zimních Beskyd.

    O co jste si letos napsal Ježíškovi?

    Ježíšek se už několik týdnů vytrvale připomíná a stále odmítá moji odpověď, že fakt nic nepotřebuju. Nátlak se už ale dost stupňuje, tak nevím, jak tohle dopadne.

    Fotogalerie