Jsou influenceři a zároveň duchovní. Youtuberské duo Pastoral Brothers tvoří faráři Jakub Helebrant a Karel Müller. Víru na rozdíl od mnohých jiných zapálených křesťanů takzvaně „nehrotí“, nevyhýbají se nejrůznějším tématům, rádi si dopřejí pivo a nebrání se ani tetování. Aktuálně vydali také novou knihu „Boží příběhy aneb Biblické bizáry“. V rozhovoru pro Expres promluvili o svém pohledu na alkohol, démony, vymítání, další církve, ale třeba i na Ukrajince.
V podcastech pijete pravidelně pivo. Zarazilo mě, že tímto způsobem dva kněží propagují alkohol.
Alkohol nepropagujeme. Jedno pivo k podcastu na padesát minut při povídání o bibli fakt není propagace alkoholu. To bychom tam museli započítat každou skleničku ve filmech či seriálech, ale pochybujeme, že se herců ptáte na propagaci alkoholu. O alkoholu v bibli jsme natočili díl, vydali podcast a vystoupili se stand-upem.
Sama navštěvuji kostel, kde se podává i při přijímání pouze nealko...
Ohodnoťte článek
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do
23:30
neděle 17. září 2023. Anketa je uzavřena.
V bibli nikde není zákaz alkoholu, ale výrazně vystupuje proti opilství a alkoholismu. A zakazuje izraelským kněžím sloužit bohoslužbu pod vlivem, aby nedošlo k urážce boha. Jinak alkohol patřil ke slavnostním chvílím, především víno jako nápoj radosti. Hlavně na svatbách a o svátcích, jako je Pesach (Velikonoce), kde je víno ústředním nápojem celé sederové večeře. A proč pijeme pivo v podcastu o bibli? Protože rádi vykládáme bibli a u toho piva nám to jde tak nějak plynule a s chutí.
Existují elementy, u kterých některé církve podle vás příliš tlačí na pilu a k nimž máte vy naopak velmi benevolentní názor?
Každá církev hrotí něco jiného. Jedna hrotí moc pití piva, druhá sexuální morálku, jiná zase peníze nebo okázalé projevy víry. A my, protože ani jedno z toho moc nehrotíme, se můžeme zdát benevolentní. My všechny tyto a mnohé další fenomény řešíme také, ale ne vyhroceně.
Existují církve, křesťanské odnože, které vám svými praktikami vadí a které byste zakázali?
Ne. Prosím, hlavně nezakazujme náboženské projevy, pokud jsou v souladu se zákony ČR. Tam, kde se nekoná kriminální činnost, ať si každý věří, jak chce.
Co pro vás znamená být dobrým křesťanem?
Znamená to pro nás sloužit bohu tím, že se chováme k druhým lidem s respektem, ohleduplně a bez předsudků. A pak to pro nás znamená druhé lidi nemoralizovat. Třeba kvůli tomu, že si dají jedno pivo a u toho si povídají o bibli. Třeba my jsme oba nekuřáci, ale nemáme potřebu se ptát našich kolegů nebo farníků, proč kouří.
Každá církev hrotí něco jiného, myslí si Pastoral Brothers.
Co je pro vás naopak jako pro křesťany absolutně nepřípustné z pohledu víry a běžnému Čechovi to přijde normální?
Dělat ze lhaní, krádeže a poškozování druhého za účelem vlastního prospěchu zcela normální společenské chování. To je pro nás nepřípustné, ale zdá se, že zhruba třiceti procentům českých voličů to vůbec nevadí a přijde jim to normální. A pak nám přijde naprosto nepřípustné domácí a sexualizované násilí! A zdá se, že mnohým Čechům to také přijde normální.
Knihu Boží příběhyjste psali humornou formou. Myslíte si, že tím přitáhnete více lidí k tomu, aby se stali věřícími?
Nemyslíme. Nikdo nedokáže z druhého člověka udělat věřícího. To dokáže pouze bůh a ještě k tomu formou nabídky a dialogu, ne manipulací. Naše kniha, doufáme, nabízí takový rozhovor. Snad i s humorem.
Povězte nám biblický příběh, z něhož se může krásně poučit i český občan.
Na hlavním nádraží v Praze brutálně zbili občana ČR. Okolo zbitého šel slušný Čech a nic. Pak šel okolo vlastenec a nic. Pak jel okolo Ukrajinec ve svém lexusu. Zastavil, naložil zbitého do auta. Odvezl ho do nemocnice. Po pár dnech ho navštívil, aby se ujistil, že je v pořádku. Kdo z nich byl bližní? Toto je parafráze biblického podobenství o milosrdném Samařanovi z Lukášova evangelia 10,25–37.
Možná teď máte možnost nalákat některé Čechy ke křesťanství a promluvit o benefitech víry...
Nechceme lákat Čechy ke křesťanství. Víra v boha může dodat smysl života a jistotu, lze ji prožívat v super komunitě lidí, lze ji nalézat v moudrých knihách či na bohoslužbách, ale to si musí každý promyslet sám. My jsme tu od toho, abychom nabízeli sdílení víry těm, kteří ji sdílet chtějí.
Pastoral Brothers vydali novou knihu.
Proč myslíte, že se mnozí lidé kostelů bojí? Jak to prolomit?
Lidé se kostelů bojí kvůli křesťanům. A prolomit to mohou zase jenom křesťané. Když si totiž člověk rád dá po obědě jedno pivo a pak přijde do kostela, kde mu kazatel řekne, že pivo je hřích, nedivíme se, že raději zůstane v neděli dopoledne doma nebo jde na výlet. Kdyby si ale v neděli poslechl, že ho má bůh rád takového, jaký je, nebo že má bůh radost, když člověk má radost, nebo že bůh člověka doprovází, když máme nějaké trápení, možná by přišel do toho kostela i příště.
Pokud věříte v boha, věříte i na démony a ďábla? Jaký máte názor třeba na takové vymítání?
Ano, věříme v boha. To znamená, že ďáblu ani démonům nevěříme. A jestli se ptáte, zda věříme na jejich existenci, tak ano. V bibli se s nimi počítá. Ale rozhodně své životy podle nich neorientujeme. A vymítání? No, my ho neumíme, neděláme, a tudíž si o něm moc nemyslíme.