Už v předešlých dnech jsme vás informovali o tom, že Praha vede spor s architektem Patrikem Kotasem, který ve vztahu ke změně designu PID připomínal, že město volí ze dvou variant.
Ta první je nákladná a stála by v řádech stovek milionů korun. Druhá podpoří chaos ve zbarvení jednotlivých vozů, což potvrdil i magistrát: v současné době jich je sedmnáct a do konce roku má přibýt další varianta. Cíl sjednotit všechny designy se odkládá a hotovo by mělo být v ideálním případě za patnáct let.
Neveřejnou soutěž o nový vizuál vyhrálo studio Superlative.works. Designéři zvolili kombinaci červené a šedé, která má spojovat i odstíny bílé a stříbrné. První reakce Pražanů jsou poměrně chladné. Design podle některých až příliš připomíná fotbalovou Slavii nebo evokuje vizuál, který řadu let používá Brno.
Mnoho lidí si klade otázku, proč se změna designu musí týkat i metra, které v jiných městech České republiky nejezdí.
Velkým tématem byla také cena celého projektu.
Za neveřejnou soutěž město vyplatilo skoro dva miliony korun, zbytek už je jeden velký otazník. Náměstek Scheinherr mluví o tom, že město dokonce ušetří. Opozice, včetně koaličních Spojených sil pro Prahu, o tom pochybuje.
„Vlastně mi přijde trochu absurdní, že musím takový nesmysl uvádět na pravou míru, ale opozice na minulém zastupitelstvu od boku plácla fake news a ta pak začala žít vlastním životem. Tak ještě jednou a naposledy: město to nebude stát žádné vícenáklady, protože projekt celkové změny vizuálního stylu je dlouhodobý a postupný. Bude se týkat jen nově nakoupených dopravních prostředků nebo celovozových nátěrů a laků při velkých opravách,“ rozčiloval se na sociálních sítích Scheinherr, který podobně jako primátor Zdeněk Hřib z šíření fake news obvinil opozici.
Ve skutečnosti to byly Spojené síly pro Prahu, které přiznaly, že původně přišel Scheinherr s jiným plánem.
„V původní debatě na radě se počítalo s dražší variantou: přemalováním i starých vozidel. Budu rád, když dojde k posunu. Při nakládání s penězi daňových poplatníků jsem opatrný, protože není jasné, kolik bude ve výsledku nová vizuální identita stát,“ napsal na Twitter Jiří Pospíšil, který byl proti tomu, aby Praha v tuto chvíli řešila změnu designu MHD.
Slibované sjednocení vizuálu bude během na dlouhou trať.
„Ano, přiznám bez mučení, ale není to nic neobvyklého. Nejde to udělat jinak, pokud nechceme vynakládat zbytečné peníze navíc. Dodavateli nových vozidel bude jedno, do jakých barev dopravní prostředky v Praze oblékne. V tom to je. Sjednocování vizuálu prostředků MHD proběhne postupně. V systému PID máme 3000 vozidel. Odhaduji, že do deseti let už bude většina vozidel Pražské integrované dopravu jezdit v novém červeno-šedém hávu,“ uvedl Scheinherr.
V tiskové zprávě Pražské integrované dopravy se nemluví o deseti, ale patnácti letech, což je značný rozdíl.
„Aplikace na dopravní prostředky bude probíhat postupnou ekonomickou obměnou. Předpokládá se postupné sjednocení grafiky v horizontu cca 15 let,“ stojí v oficiální zprávě PID na jejích stránkách.
Stovky negativních komentářů k novému vzhledu musel řešit na svém profilu také primátor Zdeněk Hřib, který lidem na závěr poděkoval za jejich komentáře a ujistil je, že si všechny poctivě přečetl.
Je jen škoda, že se naplnila naše slova, kdy jsme primátorovi vytýkali, že ačkoliv se z něj stal velký milovník anket a sběratel lajků, který nechává Pražany řešit vybudování nové dráhy letiště, boj s prostitucí nebo všemožné uzavírky, ve chvíli, kdy by město mohlo občanům skutečně naslouchat a pomocí sociálních sítí je zapojit do výběru vítězného projektu, kdy Pražané by mohli mít alespoň poradní hlas, už raději oznámí jen konečný design.
Nutno připomenout, že vítězný návrh byl znám už řadu měsíců, a dokonce s ním vyrukovala i některá média.
Co říkáte vy na nový design MHD?
Fotogalerie |