Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Spor o přebarvení pražské MHD pokračuje. Nesmyslný kočkopes a pokus za stovky milionů?

    Patrik Kotas (na snímku s modelem tramvaje 15T ForCity) je český architekt specializující se na návrhy dopravních staveb a designér prostředků hromadné dopravy. | foto: Autor: Mafra/Michal Šula

    Zdražování MHD? Podle pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) nezbytná věc. Pražané si zřejmě luxusních cen v porovnání s jinými metropolemi užívali moc dlouho. Magistrát si od zdražování slibuje miliardu navíc. Zdražení se dotkne i seniorů a studentů, kteří by se alespoň mohli radovat z toho, že z jejich peněz dostane MHD nový design. Podle architekta Patrika Kotase to má několik háčků, jedním z nich jsou stamilionové náklady.

    Podoba pražské městské hromadné dopravy se bude měnit. Bylo o tom rozhodnuto už koncem loňského roku, kdy magistrát vyhlásil designérskou soutěž, z níž měla vzejít nová podoba Pražské integrované dopravy (PID).

    Pokud by někdo čekal, že bude vypsáno výběrové řízení, do něhož se budou moci přihlásit všichni, kteří splní podmínky, byl by zklamán. Soutěž byla neveřejná a magistrát oslovil jen vybrané designéry. Už to se opozici nelíbilo...

    „Dne 23. prosince 2019 představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy podepsalo netransparentně z ruky zakázku na servis vozů metra za patnáct miliard. Neprůhledné zadávání zakázek spojené s pražskou MHD ale pokračuje. Primátor Hřib a radní Scheinherr se v tichosti chystají zásadně změnit barevnost pražských tramvají a autobusů. Schválili uzavřenou soutěž na nový vizuální styl MHD, jejího vítěze a podobu vítězného návrhu ale stále tají,“ řekla tehdy předsedkyně pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija.

    Vítěz soutěže není znám dodnes! Alespoň nebyl oficiálně oznámen magistrátem. Informace o tom, kdo uspěl a jak budou vozy v Praze vypadat, už před časem ukázal Blesk.cz, který měl k dispozici i novou grafickou podobu loga PID.

    „V uzavřeném řízení bylo napřímo osloveno pouze pět grafických studií. Není jasné, kdo a podle jakého klíče tyto firmy vybral a proč neproběhlo otevřené výběrové řízení. (...) Dovedu si představit lepší využití takových prostředků pro Pražany, třeba k náboru chybějících řidičů a zvýšení komfortu pro cestující. Před volbami se to z úst pirátských zastupitelů jen hemžilo transparentností, ale po volbách skutek utek,“ vzkázala Udženija vedení města. 

    Nový design budou mít autobusy, tramvaje, metro i vlaky. „Jednotný vzhled jim chybí už déle než pětadvacet let,“ vysvětloval Adam Scheinherr, který uvedl, že účastníci byli vybráni nezávislou odbornou komisí. Do ní nebyl přizván autor současného designu některých typů vozů, uznávaný architekt Patrik Kotas.

    Magistrát raději mlčí

    Kotas s Prahou spolupracuje dlouhodobě a v minulosti to byl právě on, kdo vytvořil podobu stanic metra Střížkov a Rajská zahrada. Ta získala ocenění Stavba roku 1999.

    Patrik Kotas (na snímku s modelem tramvaje 15T ForCity) je český architekt...

    „V celém procesu jsem nebyl ze strany Magistrátu hlavního města Prahy ani jednou kontaktován, jako autor zmíněných vozidel jsem nebyl přizván k jakékoliv formě rozhodovacího procesu a nebylo mi odpovězeno na žádnou z výzev k jednání,“ řekl nám Kotas, který chtěl s magistrátem jednat i kvůli svým autorským právům.

    Patrik Kotas na přehlížení vedením města reagoval oslovením renomované advokátní kanceláře v oblasti autorského a občanského práva, aby ho v této záležitosti zastupovala. 

    „Touto kanceláří byl zpracován odborný právní posudek, který jednoznačně konstatuje, že v případě aplikace výsledků soutěže na vozidla, jejichž jsem autorem, dojde k nezpochybnitelnému protiprávnímu jednání. I tato informace, včetně právního posudku (expertizy), byla předána panu náměstku Scheinherrovi, panu primátoru Hřibovi a všem členům Rady hlavního města Prahy. Ani v tomto případě jsem se nedočkal jediné odpovědi,“ konstatoval Kotas.

    Jak se upekla podivná uzavírka dopravních tepen na obou březích Vltavy zároveň?

    Ignorování uznávaného architekta nechápe ani právnička Jaroslava Janderová (ODS), která se domnívá, že si tím vedení města může zadělat na velké problémy.

    „Je to zásadní pochybení, že s panem architektem Kotasem nikdo nejednal. Pokud by následně u soudu vyhrál, stálo by to město velké peníze,“ myslí si Janderová.

    Hoax nebo fake news

    Nemusely by to být poslední velké výdaje, jež by město s tímto projektem mělo. Velkým otazníkem jsou výdaje spojené s uvedením nového designu do života.

    Stamilionové náklady sice primátor odmítl, ale nikdo už nevysvětlil, jak chce město jednotného vzhledu, na který se neustále odvolává, v dohledné době dosáhnout.

    „To je nějaký hoax nebo fake news, protože my nebudeme přemalovávat tramvaje, ale u těch nových vozů bude nový design,“ řekl Hřib.

    „Ta původní varianta byla, že se budou přemalovávat všechny tramvaje, ale radní Marvanová upozornila, že je to zbytečné a že po dohodě s koaličním partnerem se to bude týkat jen nových vozů,“ opravil ho Jiří Pospíšil.

    Město dlouho argumentovalo tím, že nové vozy budou mít vítězný design a ty stávající si na něj počkají až do chvíle, kdy dojde k běžné údržbě.

    „Přestříkáním tramvají při údržbě nic neušetří. Když si necháte v autoservisu opravit škrábnutý lak na dveřích, také vám k tomu zdarma nepřelakují celý vůz,“ řekl Blesku zastupitel Ondřej Martan (ODS).

    Ani Kotas nesouhlasí s argumentem, že by se město takto vyhnulo nákladům. Naopak, vynaložily by se peníze, které se původně mohly ušetřit.

    „U těchto vozidel neexistuje technický důvod k obnově laku, neboť se jedná o vozidla z velké části pořízená v nedávné době (časová platnost záruky na stávající lak) nebo o vozidla, u nichž je přelakování technicky možné, avšak díky technologii stavby karoserie těchto vozidel není nový lak vyžadován ani předpokládán. Lak na vozech metra Siemens M1 má předpokládanou životnost v celé délce provozní životnosti těchto vozů bez nutnosti obnovy nebo změny laku při generálních i jiných opravách. U konkrétních typů tramvají, např. Škoda 15T, je část dílů tvořících povrch karoserie probarvená ve hmotě těchto dílů právě proto, aby na těchto tramvajích nebylo nutné provádět obnovy laku,“ vysvětluje Kotas.

    Kočkopes na desítky let?

    Jak se vyhnout těmto nákladům, které se podle odhadů budou pohybovat v řádech stovek milionů korun? Vzdát se představy, že v následujících letech budou postupně všechny vozy stejně barevné.

    Tramvaje Škoda 15T dělají Praze zatím samé starosti. Stály přitom kolem dvaceti...

    To by postavilo celý projekt na hlavu, nedošlo by tím ke sjednocení, jen by přibyla další barevná varianta a ze současného stavu by vznikl kočkopes. Provozní souběh, tedy doba, kdy by vedle sebe existovalo jak současné grafické řešení, tak i to nové, by podle Kotase měl nastat v rámci desítek let!

    Nezbývá než počkat, jaké kroky město zvolí a kolik to bude Pražany stát. Peněz je ale málo, a tak budeme mít jízdenky dražší. Jen ty tramvaje budou o něco „různorodější“.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 20:27 neděle 29. listopadu 2020. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      441
    • Haha
      27
    • Super
      23
    • Cože
      23
    • Sladký
      21
    • Tvl
      20