Zřejmě nikdo od cesty do práce nebo školy městskou hromadnou dopravou neočekává velký kulturní zážitek, ale zároveň už asi všichni vědí, jaké to je, když máte skutečně smůlu na spolucestující. I jen několikaminutová cesta vedle člověka, který působí, jako by se nikdy nedoslechl o tom, že existuje mýdlo a deodorant, může být „zážitek“ na celý den.
Novelizaci stávající vyhlášky chystá ministerstvo už nějaký čas a důvodů je hned několik. Tím hlavním je nutnost reagovat na změny ve společnosti, stávající vyhláška už začíná být hodně zaprášená. V platnost vstoupila v roce 2000 a od té doby se na ni lidově řečeno nesáhlo. Česko zároveň musí reagovat na právní předpisy z Evropské unie a skutečnost, že stále více jízdenek se již prodává elektronickou cestou.
Jenže ne všichni se z novely radují. Řada kritiků připomíná, že z právního hlediska bude velmi složité pravidla prosadit kvůli jejich nejasnému znění.
Jako vzor uvádějí odborníci následující pasáž: „Chová se hlučně, reprodukuje hlučně hudbu nebo zpěv nebo používá hlasitě audiovizuální techniku nebo obtěžuje ostatní cestující jiným nevhodným chováním nebo zápachem.“
Podle právníků není jasné, kdo má být tou osobou, která bude toto posuzovat a kdo bude mít možnost cestujícího kvůli tomu vyloučit z přepravy.
„Vyhláška dopravci totiž ukládá (v paragrafu 14, písmena e), že pořádek, čistotu a klid ve vozidle je povinen zajistit dopravce, a to v zájmu řádné péče o cestující při poskytování přepravních služeb. Bude ale snad řidič tramvaje, autobusu či strojvedoucí nebo snad průvodčí tou dopravcem pověřenou osobou? O tom lze s úspěchem pochybovat,“ říká právník Rudolf Mládek.
„Jak je totiž veřejně známé, pokud vůbec tito pracovníci někdy napomenuli cestujícího, byli obvykle za to cestujícím napadeni a surově mláceni za nezúčastněného přihlížení ostatních cestujících. Takže jak dopravce bude tuto novou vyhlášku dodržovat?“ dodává Mládek.
Odborníkům se nelíbí ani další hodně nejasné formulace. Co přesně znamená hlučná hudba? Jinak ji mohou vnímat senioři a jinak například studenti jedoucí do školy.
Další změna má umožnit dopravcům, aby cestující využívali více než jedno sedadlo. Ministerstvo dopravy se v tomto mělo inspirovat v letecké dopravě, kde některé společnosti nabízejí tuto možnost pro lidi s nadváhou či obezitou.
„Cílem novely je umožnit zavedení těchto pravidel pro dopravce v pozemní dopravě s ohledem na zprávu Státního zdravotního úřadu o růstu obezity v české společnosti,“ vysvětlilo svůj návrh ministerstvo.
Novinky se dotknou také rodičů s dětmi. Doposud platilo, že dítě a rodič mají k dispozici pouze jedno sedadlo. Nové tarifní plány ale v některých případech dítě definují jako člověka mladšího 18 let a je pochopitelně dost nepravděpodobné, že jedno sedadlo bude stačit dospělé osobě i dospívajícímu.
Pokud ministerstvo novelu prosadí, dotkne se i cestujících se zvířaty. Ta budou mít povinnost mít po celou dobu jízdy náhubek.
Fotogalerie |