Fotografie, která vstoupila do dějin. Mstitel za Aleppo je obraz dnešní „online“ doby

Mevlüt Mert Altintas nad tělem své oběti. | foto: Twitter/Historical Pics

Smrt člověka, natož rovnou vražda, bývalo vždy cosi, co se veřejnosti nehodilo ukazovat. Na určité obrázky platilo jisté tabu, dnešní zrychlená doba, kterou vedeme rovnou v přímém přenosu, se ale pohnula tam, kde padá jedna zábrana za druhou. A to, co jsme dřív považovali za kruté, je dnes bráno coby „virální snímek“.

Vražda ruského velvyslance Andreje Karlova, kterého v pondělí 19. prosince střelil do zad během výstavy v galerii turecký policista mimo službu Mevlüt Mert Altıntaş (22), je jednou z věcí, jenž až přílišně připomíná, jak moc se dnešní doba změnila.

Zatímco jindy by trvalo až hodiny zjistit, jak k celé tragédii vlastně došlo, natož uvolnit snímky z místa činu, nyní se jedná jen o minuty, kde celý svět může sledovat nejen video z celé tragédie, kde je zachyceno úplně vše, ale jedná se dokonce o snímky tak plné kvality, jako byste měli pocit, že sami stojíte uprostřed dějiště hrůzy.

Mstitel za Aleppo, jehož motiv vraždy podle posledních informací souvisel s právě probíhající válkou v Sýrii, se stal, možná nečekaně, možná očekávaně, zejména ale až cynicky virálním symbolem sociálních sítích.

Fotografie, kdy mladý policista stojí nad mrtvým tělem ruského diplomata s pistolí v ruce a ještě je všemu sám dobře ustrojen, je už graficky parodována, nadto je z ní cítit, že bude patřit do souboru snímků, které se budou jednou označovat jako „zásadní historické fotografie“.

A bezesporu je už nyní tou, na níž bude rok 2016 vzpomínat.

19.prosince 2016 v 21:13, příspěvek archivován: 20.prosince 2016 v 00:15

This seems like it could end up a historic photograph. Russian ambassador in Ankara and his assassin. https://t.co/BOSati5nYm

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:17 středa 19. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

  • 28
  • 20
  • 15
  • 12
  • 11
  • 10