V průběhu června se cena másla v Česku vyšplhala až na rekordních 46 korun. Ještě před rokem to přitom bylo mnohdy více než o 10 korun méně. Když to trvalo chvíli, mysleli si zákazníci, že jde o dočasné zdražení, které má nalákat nakupující na chystanou slevovou akci. Žádná však nepřišla.
Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy je to způsobeno určitým ekonomickým oživením, které probíhá v EU. „Lidé mají více peněz, a mohou si tak dovolit kvalitnější potraviny. V jídelníčku tak například margarín nahrazují máslem,” uvádí pro Novinky.cz. Problém ale je, že čím více stoupá poptávka, tím větší nedostatek másla je a prodejcům nezbývá, než cenu navýšit.
V letních měsících se cena navíc pokaždé přirozeně zvyšuje. Má to co dělat s biologickými pochody krav. V letních měsících totiž obsahuje mléko dojnic méně tuku. A s tím se nic dělat zkrátka nedá. Je tu však ještě další důvod, který v létě přispívá k máslové krizi.
Jakmile se oteplí, lidé začnou nakupovat jogurtové výrobky a zmrzliny ve velkém. Poptávka po smetaně tak citelně stoupne a o to méně jí zbyde na výrobu másla. A když si k tomu ještě připočteme momentální módní trend, který propaguje smetanové a plnotučné výrobky jako zdravější, není se příliš čemu divit.
Pokud tedy nekupujete máslo, protože čekáte na slevy, s klidem se na to vykašlete a máslo nakupte. Žádná sleva totiž v dohledné době nepřijde!
Fotogalerie |