Praha 2 žaluje koloběžky. „Všechno funguje, věříme, že jsme v právu,“ říká společnost Lime

Jsou všude a jako by jich snad bylo čím dál více. Pražané bojují s elektrickými koloběžkami Lime, problémem je nedodržování zákonů uživateli, jízda po chodníku a také parkování zelených strojů, mnohdy poničených, úplně všude. Nervy teď došly zastupitelům Prahy 2, kteří na společnost podali trestní oznámení. „Věříme, že jsme v právu, když provoz koloběžek v Praze 2 funguje tak, jak je nyní nastaven,“ říká provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

V Praze jsou už přes rok, nejprve se o nich horlivě debatovalo, pak se situace zklidnila. A teď je zase oheň na střeše. Zelené koloběžky Lime lemují ulice Prahy, lidé se na nich neohroženě prohánějí po chodníku a od začátku letošního roku policie řešila už 1048 přestupků spojených jak s nimi, tak i s obdobnou službou sdílených kol.

Jednat se teď rozhodla radnice Prahy 2. Té vadí především další zásadní problém spojený s provozem elektrických koloběžek, a to jejich parkování úplně všude. Společnost Lime se s pražským magistrátem dohodla na vytvoření červených zón, kam koloběžky nesmí, to ale podle místostarosty Jana Korsesky z ODS vůbec neplatí.

Uvedl také, že Praha 2 chtěla po Lime doložit doklady o splnění technické způsobilosti a podmínkách provozu a vyjádření policie, což se ale nestalo.

„Společnost Lime ani jeden z požadovaných dokumentů nepředložila. Místo toho svévolně omezila červenou zónu v Praze 2 pouze na náměstí Míru s jeho bezprostředním okolím, park Folimanka, Vyšehrad, Havlíčkovy sady a železniční stanici Praha hlavní nádraží. Je tedy zřejmé, že službu sdílených koloběžek hodlá systémem ‚půjč si a zahoď provozovat i nadále bez respektování požadavků městské části,“ řekl Korseska.

Lidé koloběžky parkují, kde se jim zachce.

Podle Ondřeje Širokého, provozního manažera společnosti Lime, jsou ale provozovatelé elektrických koloběžek v právu.

„Požadavky, k jejichž plnění jsme se přihlásili v memorandu s hlavním městem, plníme. Proto je služba v omezeném provozu dostupná i v Praze 2. Věříme, že jsme v právu, když provoz koloběžek v Praze 2 funguje tak, jak je nyní nastaven. Paradoxně jsme tedy s Prahou 2 ve shodě v tom, že uvítáme vyjasnění tohoto stavu,“ řekl Široký Expresu.

Nejhorší to je, když někde koloběžky odloží celá skupinka.

Dalším zásadním problémem spojeným s koloběžkami Lime je vandalismus.

Jak Expres.cz nedávno upozornil, v ulicích Prahy se čím dál více objevují poházené zdevastované koloběžky. Často je to uprostřed chodníku, někteří dokonce stroje vyhazují do Vltavy.

Podle provozního ředitele Lime poničených koloběžek ubývá.

Stejně jako v Lyonu končí i v Praze spousta koloběžek v řece. Podívejte, kolik se jich dá vytáhnout z malého kousku Vltavy.

Zeptali jsme se proto, zda společnost hodlá situaci řešit. Její provozní manažer si ale myslí, že míra vandalismu naopak klesá.

„Jistá míra vandalismu bohužel existuje a existovat bude nejspíš vždy. Situace v Praze je ale naprosto srovnatelná s ostatními městy, kde Lime působí, a jak se služba stává pevnou součástí města, tak i míra vandalismu významně klesá. Je to tak všude, kam jsme s koloběžkami přišli,“ ujistil nás Široký.

Se společností bojují i v dalších zemích, například v Paříži došlo za poslední dobu k jednomu vážnému zranění po srážce s chodcem, jeden z uživatelů pak dokonce srazil matku se sedmitýdenním dítětem, naštěstí se jim nic nestalo.

Čeká snad společnost v Evropě soumrak?

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:30 pátek 24. ledna 2020. Anketa je uzavřena.

  • 34
  • 29
  • 27
  • 26
  • 25
  • 21