Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Roušky se konečně dostanou i k prodavačkám. Řetězce však řeší další problém, mají málo lidí

    Celá Česká republika v posledních dnech řeší, jak je dobré nosit alespoň látkovou roušku jako ochranný prostředek. A přestože lidí na ulicích s rouškou skutečně přibylo, prodavačky a prodavači měli až doposud smůlu, stát své zásoby roušek rozděloval mezi zaměstnance „s vyšší prioritou“, ale situace se naštěstí začíná měnit. Mluvili jsme se zástupci obchodních řetězců a ti nás informovali o tom, že první kusy ochranných pomůcek jsou už postupně mezi zaměstnance rozváženy. Tesco například v některých prodejnách roušku přímo přikazuje.

    Když jste se vydali v těchto dnech na nákup, nemohli jste si nevšimnout toho, že většina nakupujících si chrání svůj obličej rouškou nebo alespoň šátkem. Za pokladnami však byla situace úplně jiná, zaměstnavatelé prodavačkám podobnou ochranu nezajistili.

    Dokonce se spekulovalo o tom, že řetězce svým lidem zakázaly roušky nosit, aby tím zaměstnanci zbytečně nestrašili zákazníky. Pravda však byla jiná, řetězce ve skutečnosti neměly k dispozici potřebné roušky pro své zaměstnance a nákup respirátorů mají zakázaný.

    „Už dva týdny řešíme s Ministerstvem zdravotnictví ochranné pomůcky. Bohužel vždy s výsledkem, že nejsou dostupné, a navíc slyšíme, že distribuce do obchodů není prioritou vlády,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR).

    Obchodní řetězce se snaží bezpečí svých zaměstnanců a také zákazníků zvyšovat různými způsoby. Při výběru pečiva žádají lidi, aby používali speciální rukavice, k placení využívali platební karty a zavírají se také zákaznické toalety.

    „Aktuální situace je extrémně náročná i pro naše kolegy v prodejnách, kteří ale dělají vše, co je v jejich silách, za což jim moc děkujeme. Poskytli jsme jim na všechna pracoviště včetně pokladen dezinfekční prostředky a celoplošně je proškolili ohledně dodržování hygienických zásad. K posílení imunity mají k dispozici ovoce a obdrželi také vitamínové doplňky,“ popsala mimořádná opatření zavedená v prodejnách Lidl Zuzana Holá.

    Po dezinfekcích a rukavicích už však do obchodů míří také první kusy respiračních roušek, na něž lidé tak dlouho čekali.

    „Zajištění roušek pro naše zaměstnance jsme řešili v koordinaci s dalšími řetězci prostřednictvím Svazu obchodu a cestovního ruchu. Ode dneška od 12 hodin mají roušky povinně všichni zaměstnanci v Praze a Libereckém kraji,“ řekl nám tiskový mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček.

    Prodavačky se vrátily na Ukrajinu. Teď jich chybí 20 tisíc

    Vyjednávání o ochranných prostředcích vůbec nebyla snadná. Řetězce nemohly prodavačkám a prodavačům jejich nošení přikázat, jelikož by v takovém případě musely zajistit, aby v jednotlivých prodejnách roušky byly v dostatečném počtu, to doposud nebylo možné. I nyní je informace taková, že do prodejen bude rozvezeno jen několik kusů a na další musejí zaměstnanci čekat.

    Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR vláda uloží povinnost nosit roušku všem, jakmile jich na konci týdne z Číny dorazí zhruba třicet milionů.

    Roušky nejsou v tuto chvíli jediným problémem obchodních řetězců. Aktuálně řeší velký nedostatek pracovníků. Důvodů je hned několik. Někteří zaměstnanci jsou doma s dětmi, jiní se vrátili domů do zahraničí, nejčastěji se jedná o Ukrajince. Podle odhadů chybí až dvacet tisíc lidí.

    Aktuálně nabíráme brigádníky na výpomoc jak do prodejen, tak i logistických center, abychom našim stávajícím zaměstnancům tuto náročnou situaci alespoň trochu odlehčili a zajistili jim alespoň minimální odpočinek,“ potvrzuje Zuzana Holá z Lidlu.

    Jenže lidé, kteří mají o nabízené pozice zájem, mají bez potravinářského průkazu smůlu a ty se nyní nevydávají. Podle SOCRu tak obchody nemohou využít služeb tisíců lidí.

    Prodavačky a prodavači v obchodech, kteří už nyní jedou nad limit svých možností, musejí doufat, že se situace v Česku začne zlepšovat.

    „Naši zaměstnanci dělají maximum pro to, aby byl zabezpečen plynulý chod našich prodejen. Vážíme si jejich pracovního nasazení. Solidaritu také zaznamenáváme od našich dodavatelů, za což jim velmi děkujeme. Vývoj situace neustále sledujeme a činíme opatření dle nařízení státních orgánů,“ řekla nám za Kaufland Renata Maierl.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 15:24 čtvrtek 16. července 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      51
    • Cože
      48
    • Tvl
      48
    • Trapas
      47
    • Haha
      45
    • Sladký
      39