Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Milion chvilek po švédsku. Z Grety je obchodní značka. „Nešlo to jinak,“ vzkazuje

    Greta Thunbergová se rozhodla, že si za své jméno nechá zaplatit. | foto: Foto: Facebook/@gretathunbergsweden

    Jen několik dní poté, co vznikla reportáž o podivném zákulisí Grety Thunbergové, přiznala mladá aktivistka, že si na své jméno registrovala ochrannou známku. Prý ji tento krok velmi mrzí, ale nemohla jinak. Proměna z nezávislé aktivistky, která chtěla pouze zlepšit celosvětové klima, v celebritu, jež prodává své jméno, je tedy dokonána. Pro dokonalou ukázku toho, jak se dá aktivismus úspěšně zpeněžit, ovšem nemusíme chodit do Stockholmu, stejným vývojem si prošel také český spolek Milion chvilek.

    Příběh o tom, jak si patnáctiletá dívka, která nemluvila s cizími lidmi, sedla před švédský parlament a nyní je z ní nejvýznamnější osobnost planety podle časopisu Time, se mnohým nezdál už od začátku příliš pravděpodobný.

    I když se o vlivném zákulisí okolo Grety Thunbergové napsalo mnoho, Švédka se vždy hájila, že je pouze aktivistka a nic víc. Těmto prohlášením je však nyní konec.

    Na sociálních sítích sedmnáctileté Grety se ve čtvrtek 30. ledna objevil příspěvek, v němž dívka přiznala, že si nechala registrovat hned několik ochranných známek na své jméno.

    „Musím na své jméno, Fridays for Future, Skolstrejk för klimatet a další uplatnit ochrannou známku. (…) Ujišťuji vás, že já ani nikdo další ze stávkujících nemáme o ochrannou známku zájem. Bohužel to bylo třeba udělat,“ uvádí Greta na svém profilu s tím, že toto rozhodnutí má pomoci v boji proti lidem, kteří se za Švédku vydávají.

    „Bohužel stále existují lidé, kteří se za mě snaží vydávat nebo falešně jednat mým jménem. Dělají to, aby mohli komunikovat s vysoce postavenými lidmi, politiky, umělci atd.,“ vysvětluje dále své rozhodnutí.

    Páteční školní demonstrace měly přitom vzniknout jako globální a nezávislá akce. 

    „Patří každému, kdo se jich účastní, především mladým lidem. Nesmí být používána pro něčí osobní nebo komerční účely,“ píše Thunbergová, která je hlavní tváří demonstrací a investigativním novinářům odmítla vysvětlit nesrovnalosti ohledně financování osobní ochranky.

    Greta Thunberg se rozhodla, že si za své jméno nechá zaplatit.

    Greta Thunbergová se rozhodla, že si za své jméno nechá zaplatit.

    Celá kauza kolem bezelstné aktivistky až nápadně připomíná vývoj spolku Milion chvilek pro demokracii, který si svou ochrannou známku pojistil už dávno. 

    Greta se u českého Milionu chvilek inspirovala také ve snaze o „naprostou transparentnost“. 

    „Rozhodli jsme se založit nadaci, která už je registrovaná, ale ještě nefunguje. My však budeme mít samozřejmě čistě neziskové a filantropické zájmy. (…) To chce hodně času a práce, a až bude nadace plně v provozu, řeknu vám víc. Cílem nadace bude podporovat ekologickou, klimatickou a sociální udržitelnost i duševní zdraví,“ vysvětluje svým fanouškům Thunbergová.

    Nová nadace si vyžádá nové zaměstnance a také nové transparentní (a po vzoru Milionu chvilek zřejmě i netransparentní) účty, přes které bude možné aktivity spojené s Gretou financovat. 

    Je velká škoda, že toto oznámení přichází právě v době, kdy Švédka nebyla schopna vysvětlit ani současné fungování stávek, jichž se účastní.

    Spolek kolem Mikuláše Mináře se alespoň chlubí tím, že mu soukromí dárci posílají peníze pouze v „řádu stokorun“. Podle poslední zveřejněné finanční uzávěrky je průměrný příspěvek ve výši 982 korun. A předpokládá se, že v roce 2019 tato částka ještě narostla.

    Byznys s aktivismem, jak se ukazuje, funguje. Líbivé fráze, které ovšem nedoprovází žádná skutečná řešení, mohou dobře vynášet. Ať už je řeč o nadacích, či veřejných spolcích, vydělávat se na tom všem dá slušně, jen se to lidem nesmí přiznat.

    Fotogalerie

    Premium

    Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

    Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

    Premium

    Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

    Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

    Premium

    KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

    Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz