Česko propadlo jídlu s sebou, fenoménu, který je pro ekologii hotovou pohromou

Česko zase objevilo Ameriku. Podobně jako v případě prokletých open space prostorů, od kterých v Americe začaly firmy houfně upouštět a u nás se s velkou pompou teprve začaly zavádět, tu máme další „parádičku“, která se nám vrací jako bumerang. Jako houby po dešti přibývají takzvané virtuální kuchyně, tedy restaurace, kde byste místa k sezení hledali marně. Specializují se na rozvoz jídla domů. Take away je v kurzu i v případě nápojů, a tak odpadkové koše i kontejnery úpí pod náporem obalového materiálu. Ekologie 21. století, vítej!

To, co Češi donedávna viděli jen v amerických filmech, se začalo šířit jako mor, podobně jako před lety igelitové tašky. Jestli před lety platilo, kolik igelitek v ruce máš, tolikrát jsi člověkem, nyní se blahobyt poměřuje krabičkami s jídlem a kelímky s nápoji.

„Máte dobře našlápnuto, od vás bychom se mohli učit. Určitě neopakujte naše chyby a nebalte všechno do plastových obalů...,“ radili na prahu 90. let českým představitelům jejich západní protějšci.

„Igelitková“ lobby a s ním spojené všimné ovšem systém zálohovaných obalů a obyčejných papírových sáčků vytlačily na slepou kolej, abychom se k nim po třiceti letech s velkou pompou začali vracet, ostentativně vyhazovali plastová brčka a fotili se s hadrovými taškami či síťovkami. 

Wow, to je retro a jak je trendy, ups!

Tak nějak se zapomíná na to, kolikrát si domů nebo do kanceláře přinesu pití nebo jídlo v plastovém obalu nebo krabičce se speciální aluminiovou vrstvou. I kdyby to člověk udělal jen jednou dvakrát týdně, za rok je toho slušná hromada. A rozhodně ne rychle se rozložitelná, obaly nejsou ze sójové drti, bambusu ani mořských řas...

Zdaleka už nejde jen o papírové krabice od pizzy, kterými Rachel v seriálu Přátelé ucpala otvor pro vhazování domovního odpadu. Přibylo plastových krabiček na jedno použití, nosit si do kantýny vlastní talíře nebo nádoby není z hygienického hlediska přípustné, a tak má doba plastová chtě nechtě zelenou dál.

„Z šedesáti procent pizzerií máme v platformě už jen třicet, zbytek jsou hamburgery, asijská kuchyně, těstoviny a česká jídla,“ popsal iDNES.cz obchodní šéf Dáme jídlo Petr Indra.

Objednávat si jídlo podle aktuální chuti a nabídky, i když pojede přes půl města, je teď prostě trendy a zažívá boom. Na druhou stranu přibývá i těch, kteří nejsou líní si uvařit doma a do práce si přinést jídlo svoje, v obalu, který lze použít opakovaně.

Renesanci a velký comeback naštěstí zažívají i dříve vysmívané a zatracované „kastrůlky“ neboli stará dobrá „trojkombinace“. Jídlonosiče se nabízejí v různých podobách, ať už dáváte přednost plastům, nerezu, nebo sklu.

Když se fotit na „instáč“ a ohánět se ekologií a dobrem pro planetu, pak s nimi, a ne v obložení plastových piksel.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:30 sobota 29. června 2019. Anketa je uzavřena.

  • 21
  • 15
  • 10
  • 9
  • 7
  • 7