Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Do toho by mě v životě nedostali! Boeingy podle techniků navrhovali klauni a dohlížely na ně opice

    Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu | foto: Boeing

    Jen chvíli po startu se v Íránu zřítil ukrajinský Boeing 737 se 176 lidmi na palubě. Tragédii nikdo nepřežil. Původní spekulace o závadě na jednom z motorů nyní vystřídaly nepotvrzené zprávy o sestřelení íránskou vládou. Letecká společnost Boeing je však neustále pod palbou kritiky. Nejnověji kvůli uniklým rozhovorům, jež mezi sebou měli technici, kteří zkoumali závady na problematických strojích.

    Už minulý rok společnost Boeing potvrdila, že stovky jejich letadel mohou mít problémy s křídly. Některé komponenty totiž mohly praskat. Americký úřad civilního letectví (FAA) dokonce kontaktoval všechny aerolinky, které Boeingy 737 NG a 737 MAX vlastní, ať je nechají podrobit kontrole.

    Zároveň se nyní ukazuje, že samotné stroje nejsou tak bezpečné, jak se firma v minulosti chlubila.

    Agentura Reuters přišla s informací, že mezi stovkami zveřejněných interních zpráv jsou také ty, které společnost Boeing tvrdě kritizují. Dokonce je v nich uvedeno, že stroje zřejmě navrhovali klauni a výroba probíhala pod dohledem opic.

    Už v únoru 2018 byla zachycena komunikace dvou zaměstnanců, kteří verzi letounu kritizovali. Stalo se tak jen několik měsíců před první smrtelnou nehodou, kterou způsobila technická závada.

    „Ty jsi zkoušel letadlo MAX na simulátoru, nechal bys v tom letět svou rodinu? Já bych nemohl,“ řekl jeden z mužů a odpověď jeho kolegy byla taková, že by rovněž letounu nedůvěřoval.

    Tragédie si poblíž Teheránu vyžádala 176 lidských obětí.

    Nehoda poblíž Teheránu je pro Boeing už několikátá za poslední roky.

    Verze MAX pak přestala létat kvůli pádům modelů, které využívala společnost Ethiopian Airlines a Lion Air. Dohromady tehdy zemřelo 346 lidí.

    Ve zveřejněných komunikacích je také zaznamenána snaha společnosti minimalizovat výcvik pilotů na letounu 737 MAX, protože byl prý časově příliš náročný a drahý.

    Podle hlavního technického pilota společnosti Boeing byl však výcvik nezbytný. Na jeho slova došlo o rok později, kdy se smrtelné nehody začaly připisovat na vrub nedostatečnému proškolení pilotů.

    V dubnu roku 2017 technik odhalil problém s počítačem, který měl řídit dráhu letadla: „Tohle letadlo navrhovali klauni, na které dohlížely opice!“

    „Budu vážně v šoku, pokud tohle projde u úřadu pro letovou bezpečnost,“ stojí ve vyjádření dalšího ze zaměstnanců, kteří zveřejněné zprávy nechávají v anonymitě.

    „Bůh mi stále neodpustil to, jak jsem pomáhal skrývat tyhle nedostatky,“ cituje zpráva zaměstnance společnosti v květnu 2018.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 16:50 9. května 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      33
    • Haha
      25
    • Tvl
      25
    • Cože
      24
    • Trapas
      24
    • Sladký
      21

    Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

    Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

    Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

    Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

    Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

    Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz