Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz

    Do toho by mě v životě nedostali! Boeingy podle techniků navrhovali klauni a dohlížely na ně opice

    Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu | foto: Boeing

    Jen chvíli po startu se v Íránu zřítil ukrajinský Boeing 737 se 176 lidmi na palubě. Tragédii nikdo nepřežil. Původní spekulace o závadě na jednom z motorů nyní vystřídaly nepotvrzené zprávy o sestřelení íránskou vládou. Letecká společnost Boeing je však neustále pod palbou kritiky. Nejnověji kvůli uniklým rozhovorům, jež mezi sebou měli technici, kteří zkoumali závady na problematických strojích.

    Už minulý rok společnost Boeing potvrdila, že stovky jejich letadel mohou mít problémy s křídly. Některé komponenty totiž mohly praskat. Americký úřad civilního letectví (FAA) dokonce kontaktoval všechny aerolinky, které Boeingy 737 NG a 737 MAX vlastní, ať je nechají podrobit kontrole.

    Zároveň se nyní ukazuje, že samotné stroje nejsou tak bezpečné, jak se firma v minulosti chlubila.

    Agentura Reuters přišla s informací, že mezi stovkami zveřejněných interních zpráv jsou také ty, které společnost Boeing tvrdě kritizují. Dokonce je v nich uvedeno, že stroje zřejmě navrhovali klauni a výroba probíhala pod dohledem opic.

    Už v únoru 2018 byla zachycena komunikace dvou zaměstnanců, kteří verzi letounu kritizovali. Stalo se tak jen několik měsíců před první smrtelnou nehodou, kterou způsobila technická závada.

    „Ty jsi zkoušel letadlo MAX na simulátoru, nechal bys v tom letět svou rodinu? Já bych nemohl,“ řekl jeden z mužů a odpověď jeho kolegy byla taková, že by rovněž letounu nedůvěřoval.

    Tragédie si poblíž Teheránu vyžádala 176 lidských obětí.

    Nehoda poblíž Teheránu je pro Boeing už několikátá za poslední roky.

    Verze MAX pak přestala létat kvůli pádům modelů, které využívala společnost Ethiopian Airlines a Lion Air. Dohromady tehdy zemřelo 346 lidí.

    Ve zveřejněných komunikacích je také zaznamenána snaha společnosti minimalizovat výcvik pilotů na letounu 737 MAX, protože byl prý časově příliš náročný a drahý.

    Podle hlavního technického pilota společnosti Boeing byl však výcvik nezbytný. Na jeho slova došlo o rok později, kdy se smrtelné nehody začaly připisovat na vrub nedostatečnému proškolení pilotů.

    V dubnu roku 2017 technik odhalil problém s počítačem, který měl řídit dráhu letadla: „Tohle letadlo navrhovali klauni, na které dohlížely opice!“

    „Budu vážně v šoku, pokud tohle projde u úřadu pro letovou bezpečnost,“ stojí ve vyjádření dalšího ze zaměstnanců, kteří zveřejněné zprávy nechávají v anonymitě.

    „Bůh mi stále neodpustil to, jak jsem pomáhal skrývat tyhle nedostatky,“ cituje zpráva zaměstnance společnosti v květnu 2018.

    Fotogalerie

    Premium

    Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

    Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

    Premium

    Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

    Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

    Premium

    Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

    Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

    Komentáře
    Vezmeme vás na titulní stranu
    Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • jít naiDNES.cz