Portál Pražana, skrze který mohou obyvatelé hlavního města například uhradit poplatky a vyhnout se tak zbytečným cestám na úřad, provozuje společnost Operátor ICT. Ta zajišťuje informační a komunikační technologie Prahy.
Podle zjištění Seznam Zpráv využilo do druhé poloviny května Portál Pražana jen 500 lidí, ti navíc učinili pouhé jednotky elektronických podání. Pak se návštěvnost mírně zvedla a podle Operátora ICT navštívilo portál na 7 tisíc lidí, uskutečnili ovšem pouhých 300 podání.
Přesto z městského rozpočtu putují na provoz další a další peníze. Primátor Zdeněk Hřib se hájí tím, že „cena portálu je výrazně ovlivněna složitostí organizace pražské samosprávy, kdy je nutné propojit systémy 57 městských částí, které nejsou vždy stejné, a tyto integrační vazby jsou finančně náročné“.
Alexandra Udženija ovšem pro Expres.cz promluvila o tom, co zejména opozici, ale už i koaličním partnerům Pirátů na magistrátu vadí.
„Problém Portálu Pražana je, že Operátor ICT dostal systémové jádro od NAKIT (Národní agentura pro komunikační a informační technologie, pozn. red.), a to zcela zadarmo. Dostali od státu v podstatě klon Portálu občana a měli k tomu udělat jen úpravy, dali tam poplatky typu za odpad či za psa. Jenže najednou to stojí desítky milionů. A já se ptám, za co byly ty desítky milionů utraceny, když ani nic nevyvíjeli,“ popisuje výrazná tvář pražské ODS.
„Stálo to už 45 milionů, to jsem zjistila přímo od rozpočtového oddělení magistrátu,“ dodává.
Udženija Expresu ukázala i výpis smluv týkajících se Portálu Pražana, který si vyžádala. Součet hodnot skutečně dává dohromady částku 45 milionů bez DPH.
První smlouva byla podepsána ještě v roce 2019, šlo o vytvoření prototypu a návrh architektury portálu. To stálo 1,95 milionu korun. O rok později v dubnu byla podepsána rámcová smlouva na „vývoj, provoz a podporu Portálu Pražana“, jejíž hodnota byla 22 milionů korun. Za další dva měsíce padlo bezmála 13 milionů korun na totéž, jednalo se ovšem o „etapu 2“.
Průměrně po měsíci pak následují částky řádově za stovky tisíc korun, než přijde další „pálka“ ve výši skoro 3 miliony korun. Tolik stály „analytické práce nových funkcionalit pro Portál Pražana“.
„Tyhle peníze šly na nějaké úpravy a pak na co? Na pirátské trafiky? Nikdo neví, co tam tolik stálo, a to je vlastně i gros toho trestního oznámení, které na ně šlo. Že evidentně utrácejí za něco peníze, ale určitě ne za Portál Pražana,“ kroutí hlavou Alexandra Udženija.
Následně se zamyslela se i nad tím, co stojí za nízkou návštěvností, se kterou se Hřibův projekt potýká.
„Musíte k tomu mít bankovní ID nebo datovou schránku, jinak vás to tam nepustí. Jak si třeba senior má přes ten portál zaplatit poplatek za psa? Mně stačilo vidět, jak měli někteří senioři problémy třeba s očkovacími certifikáty, v Praze 2 jsme jim k tomu poskytovali službu, že jsme jim to vytiskli, přinesli domů a podobně. Podle mě to není pro všechny. A je vidět, že o to zkrátka není zájem. Přesto se do toho sypou strašné peníze,“ míní Udženija.
A zdá se, že se peníze budou investovat do Portálu Pražana i nadále.
„Žádají znovu peníze. A také to, aby se do nějaké výše zakázky nemusel Operátor ICT ptát Prahy, ale aby si to mohli dělat sami. Hřib pro ně žádá mnohem více kompetencí. Já myslím, že to je strašně špatně, on podle mě vůbec netuší, co se tam děje. Ty peníze se tam opravdu utápějí, mizí tam. A nikdo neví za co,“ krčí Udženija rameny.
Že má s Portálem Pražana velké plány, ostatně potvrdil i primátor Zdeněk Hřib v již zmíněném příspěvku.
„Počet uživatelů našeho Portálu Pražana raketově roste! Tahle čerstvá data počtu uživatelů mě fakt potěšila. Vždyť si vezměte, že se pořád jedná o rozestavěné dílo, se kterým máme velké plány. A to nejlepší nás teprve čeká!“ rozveselil se.
„Máme ale potvrzeno, že jsme se s tvorbou Portálu Pražana vydali správným směrem. Málo se totiž ví, že je Portál Pražana z dílny naší městské společnosti Operátor ICT vítězným projektem soutěže Egovernment The Best 2020 v kategorii Městské projekty,“ vysvětlil Hřib.
Podle Operátora ICT byla návštěvnost portálu od konce května zhruba 7 tisíc návštěvníků. V květnu návštěvnost sice skokově vystoupala na 8 tisíc návštěvníků, jak avizoval Hřib, ale úspěch to rozhodně není. Denně tak na web přijde asi jen stovka lidí. Ve srovnání s jinými, nejen pražskými aplikacemi jde o velmi nízká čísla.
Fotogalerie |