Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Rodin FZero: Auto, které si dá současnou F1 k snídani. A bude i provedení pro běžné silnice!

    Rodin FZero | foto: Rodin

    Okruhová raketa je mix mezi speciálem pro Le Mans, F1 a Batmobilem. A dokonce bude i verze legalizovaná pro silniční provoz!

    Už jsme mnohokrát slyšeli, že nějaké auto je rychlejší než monopost F1. Vždycky to ale mělo nějaký háček. Buď šlo jen o rychlost v přímce, což je hloupé srovnání, nebo o nějaké jiné specifické podmínky. To, co teď ale představila novozélandská konstruktérská dílna Rodin, by ale opravdu mohlo být auto, které je rychlejší než současná F1.

    Je totiž lehčí, má vyšší výkon a generuje mnohem větší přítlak. Sám Rodin říká, že se jedná o formuli „s nulovým omezením“, což dalo vzniknout i jménu FZero. Principiálně se vlastně jedná o kapotovaný monopost s co nejúčinnější aerodynamikou, kterou nesvazují žádné technické předpisy. Co na autě není potřeba a nemůže plnit nějakou důležitou aerodynamickou funkci, to tam není.

    Rodin FZero

    Koncepce je hodně podobná virtuálním závodním strojům Red Bullu, které znají hráči závodní série Gran Turismo. Řidiči sedí v kapotovaném kokpitu uprostřed, což je zároveň velmi kompaktní jednomístný celokarbonový monokok. Prodloužený „čumák“ pak nese kromě předního nastavitelného křídla také zavěšení předních kol. Za místem řidiče je pak podélně uložená pohonná jednotka, pod kterou je aerodynamicky optimalizovaná podlaha, záď pak svými aerodynamickými elementy v mnohém připomíná šílené speciály skupiny C z 80. let. I proto je Rodin FZero dlouhý 5,5 metru, široký 2,2 metru a rozvor je dlouhý rovné tři metry.

    Rodin uvádí, že všechny ty aerodynamické prvky jsou schopné generovat přítlak až 4000 kg, což by teoreticky tomuto autu umožňovalo jezdit po stropě. Konstruktérům se údajně podařilo udržet hmotnost vozu pod 700 kg včetně náplní a paliva, což je méně, než mají současné obézní monoposty F1. Můžeme to tak považovat za opravdu pěkný výsledek.

    Ačkoli by jméno modelu mohlo napovídat cosi o elektrifikaci, tak elektromotory jsou v tomto pouze asistenční a hlavní zdroj výkonu je klasický spalovací motor. Je jím čtyřlitrový V10 velmi kompaktních rozměrů a o celkové hmotnosti bez náplní pouze 132 kg. Motoru pomáhají, vedle hybridní jednotky, ještě dvě turbodmychadla. Samotný motor dává výkon rovných 1000 koní v 9000 min-1 a točivý moment vrcholí hodnotou 910 Nm v 7250 min-1. Omezovač otáček zasáhne u hranice 10 000 min-1.

    Rodin FZero

    Celkový výkon pohonné soustavy včetně hybridní asistence je pak 1176 koní, točivý moment má nejvyšší hodnotu 1026 Nm. Vzhledem k nízké hmotnosti vozu tak vychází poměr výkonu ku hmotnosti na 1662 koní na tunu. Na vývoji motoru dle požadovaných specifikací se podílela dílna Neil Brown Engineering, která se už léta věnuje vývoji a úpravám motorů pro vozy kategorie DTM, BTCC a dalších závodních sérií.

    Přenos výkonu na zadní kola pak obstarává osmistupňová převodovka od britské společnosti Ricardo, jejíž skříň je vyrobená z titanu pomocí technologie 3D tisku, a nastavitelný samosvorný diferenciál. Hmotnost převodovky činí jen 66 kg. Se zpomalením pomáhají karbonové kotouče o průměru 380 mm s titanovými brzdiči (šestipístkovými vpředu a čtyřpístkovými vzadu), FZero má nastavitelné ABS i systém kontroly trakce. Při brzdění vůz část energie rekuperuje pro svůj hybridní systém.

    18“ kola podle standardů F1 vyrobilo OZ Racing a vpředu mají ráfky šířku 14“, vzadu dokonce 16“. Standardem jsou pak závodní pneumatiky vyvinuté společností Avon a vedle několika směsí suchých gum budou k dispozici samozřejmě také mokré a pneumatiky a „intermedia“ do přechodných podmínek.

    Rodin vyrobí jen 27 kusů této okruhové speciality schopné pokořit rychlost 360 km/h, ruční montáž zákaznických aut začne v létě příštího roku. Nyní jsou konstruovány prototypy určené k testování. Pokud máte zájem, kontaktujte novozélandského výrobce, který cenu a další podmínky nákupu nijak nespecifikoval. K vozu by ale měla být kompletní servisní podpora. A dokonce se prý chystá i trochu civilizovaná silniční verze, s níž by mělo být možné jezdit v běžném provozu.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 sobota 10. prosince 2022. Anketa je uzavřena.

    • Haha
      9
    • Super
      6
    • Trapas
      4
    • Tvl
      2
    • Cože
      1
    • Sladký
      0
    Vybrali jsme pro vás

    VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

    Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

    Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

    Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

    Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

    Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...