Porsche Cup – ve světě motorsportu jedinečná myšlenka zákaznického závodění, která se ujala ve všech koutech zeměkoule. S pohárovými Porsche se na nejrůznějších úrovních závodí prakticky všude a je to závodění dostupné jak pro amatérské závodníky, tak naprosto uspokojující pro ryzí profesionály.
Vše začalo v roce 1990, kdy se rozjel Porsche Carrera Cup Deutschland, dnes existuje 30 (!) různých pohárových sérií Porsche a za dobu existence Porsche Cupů automobilka závodníkům dodala 4400 pohárových aut. Studie Mission R pak ukazuje, jak by „cupové“ auto mohlo vypadat za pár let, kdy slova jako benzín nebo spalovací motor budou na indexu.
Jen pro vaši představu, koncept Mission R je zhruba stejně velký jako Cayman, byť nepatrně kratší a výrazně širší a nižší. Porsche při jeho tvorbě využilo nejmodernější technologie, výrobní postupy a materiály přispívající k trvalé udržitelnosti. Například velká část karoserie je vyrobena z přírodními vlákny vyztuženého plastu (NFRP), který obsahuje lněná vlákna. Je z něj například vyroben přední spojler, difuzor, prahy, vnitřní výplně dveří přepážka za jezdcem nebo sedadlo.
Když už jsme uvnitř, pak interiér Porsche Mission R je přísně účelový. Ty nejdůležitější informace má pilot k dispozici na displeji přímo na volantu, stejně jako ovladače klíčových funkcí vozu. Displej nad volantem slouží k zobrazování obrazu z kamer nahrazujících zpětná zrcátka a po pravé straně pak je ještě dotykový displej, kde je možné sledovat například biometrická data jezdce. Zajímavě řešená je střecha a bezpečnostní rám konceptu, inženýři Porsche tomu říkají exoskeleton a jde o kombinaci karbonových bezpečnostních prvků a struktur a průhledné střechy, což vozu propůjčuje zajímavý vzhled.
Přední kola pohání elektromotor s maximálním výkonem 435 koní, zadní elektromotor pak disponuje výkonem 653 koní. V kvalifikačním režimu umí auto nabídnou celkem 1088 koní, v závodním režimu pak má jezdec k dispozici trvalý výkon 680 koní. Porsche disponuje spoustou zkušeností s výkonnými elektromobily, ať už je to sériový model Taycan, nebo monopost Formula E, takže ví, jak baterie dostatečně chladit, aby byl k dispozici stále plný výkon.
Elektřina je uchovávána v baterii s kapacitou okolo 80 kWh, pracuje s napětím 900 V a maximální nabíjecí výkon činí 340 kW, takže baterie je nabitá z 5 na 80 procent své kapacity během 15 minut! Pro krátké zhruba půlhodinové závody by tohle všechno mělo bohatě stačit.
Zřejmě nejvíce jste ale zvědavi, jak bude takové auto jezdit. Akcelerace 0–100 km/h za 2,5 sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a na okruzích stejné časy na kolo jako aktuální generace Porsche 911 GT3 Cup. Porsche Mission R dokonce disponuje i aktivní aerodynamikou a systémem DRS. Vstupy vzduchu po stranách předního nárazníku jsou osazeny třemi aktivními žaluziemi a aktivní je i zadní dvoudílné křídlo.
Konceptu Porsche Mission R nelze upřít vizuální atraktivitu a výborné papírové předpoklady, kdy ho na závodních tratích uvidíme, a jestli vůbec, to je zatím ve hvězdách…
Fotogalerie |