Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Děsivý objev: Pavouk se štířím ocasem z dob dinosaurů možná žije dodnes!

Pavouka se štířím ocasem vědci překřtili na Chimerarachne. | foto: Daily Mail

Vědcům se podařil hodně zajímavý a zároveň děsivý objev. Ve zkamenělé pryskyřici v Myanmaru našli fosilie čtyř živočichů, kteří tělem připomínají pavouka, ale zároveň jsou vybaveni štířím „ocasem“. Exempláře jsou sice staré 100 milionů let, podle vědců ale mohou tito tvorové žít v jihovýchodní Asii dodnes!

Tým vědců z několika světových univerzit představil objev, ze kterého se zježí chlupy na těle nejen všem arachnofobikům. Ve zkamenělé pryskyřici v Myanmaru objevili podivuhodný exemplář pavouka, který je vybaven ocasem štíra. Děsivého tvora hned překřtili na „Chimerarachne“ podle starořecké bájné chiméry – příšery s tělem lva, kozla a draka a s ocasem v podobě hada.

Čtyři nalezené fosilie byly tak dokonale zachovalé, že je vědci mohli podrobit důkladnému zkoumání. Zjistili při něm, že jde o samce vybavené tesáky na vpouštění jedu do kořisti a vakem na tvorbu vláken. Štíří „ocas“, který je delší než zbytek těla a nikdy na žádném jiném druhu pavouků nebyl spatřen, podle vědců zřejmě tvorové používali pro smyslové účely a hledali jím kořist.

Záhadní pavouci pravděpodobně žili ve stromech, a proto se mohli občas chytit do pryskyřice, která časem zkameněla a zachovala je v téměř dokonalém stavu. Takový proces nebyl nijak neobvyklý a vědci dodnes odhalují fosilie různých druhů živočichů, kteří se do jantaru (zkamenělé pryskyřice) stejným způsobem chytili.

Jantar se totiž zejména v Asii těží ve velkém, protože je hojně využíván jako ozdoba šperků. Už dříve jeho těžba odhalila takové skvosty, jako jsou fosilie dinosaurů, různých prehistorických ptáků a například i klíšťata, která zřejmě na dinosaurech parazitovala. Takový objev připomněl Spielbergův kultovní film Jurský park, kde vědci z krve komára získali dinosauří DNA a tehdejší obyvatele planety naklonovali. Něco takového je však prý ve skutečnosti naprosto nereálné.

Vědci objevili fosilie záhadných pavouků.

Stáří pavouka Chimerarachne vědci odhadují na 100 milionů let a nalezené exempláře tak žily v době, kdy se po naší planetě proháněl třeba Tyrannosaurus rex. Jestli jste si ale právě oddychli, tak pozor! Podle výzkumného týmu totiž není vůbec vyloučeno, že potomci děsivého druhu pavouků mohou stále obývat neprobádané deštné pralesy jihovýchodní Asie.

Čtenáři hlasovali do 6:00 čtvrtek 7. června 2018. Anketa je uzavřena.