Auta jako sochy

Přijde čas, kdy automobily nebudou znečišťovateli a škůdci měst, ale budou je naopak dotvářet. Parkoviště se změní v galerie nebo ve vítané místo odpočinku s interaktivními lavičkami, říká designér Škody Auto Peter Olah.

Dál s SUV

Skoda - Emani

Teď to bude modern solid, budoucnost Škody. Na podzim proběhne oficiální představení nové etapy. To však neznamená, že doteď automobilka vyráběla praktická rodinná auta, a náhle začnou z Mladé Boleslavi vyjíždět nabušené sporťáky. Ne, jen se ještě více přiblíží svému zákazníkovi.

Ale co bude dál? Za deset let, za dvacet… Co se stane s dnes tak oblíbenými SUV? „Existují dva trendy, které jdou proti sobě,“ vysvětluje Olah. „Na jedné straně čelíme tlaku, aby auta byla co nejekonomičtější – co nejmenší, s nejlepší aerodynamikou, s umírněným výkonem. Ale zákazníci tato auta chtějí čím dál méně. Proto dál vznikají prostorná SUV. Navíc je zajímavé, že podle průzkumů je chtějí zejména ženy, muži často dávají přednost například kombíkům. Možná proto se z toho stal společenský statut – pokud máš rodinu a děti, pořiď si SUV.“

Skoda - Emani

Jak z tohoto paradigmatu ven? Jak uspět, splnit všechny požadavky a zároveň přesvědčit zákazníky? „Vyvíjíme do značné míry už pouze elektrická auta a jejich platforma nahrává uspořádání SUV – auto je zvednuté, baterie jsou přirozeně v podlaze, zvětšuje se prostor v kabině. A nyní je otázkou, zdali SUV budoucnosti budou vypadat jako Enyaq, tedy jako městská auta, nebo zvítězí čistokrevná SUV s klasickými proporcemi, jaké má například Kodiaq,“ přemýšlí Olah. „Do toho ještě promluví ekologie, takže za pár let bych viděl SUV jako zvednuté, robustní auto s velkým prostorem v kabině, ale s výrazně aerodynamickou karoserií kvůli úspoře energie.“

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
9205
23692