Auta jako sochy

Přijde čas, kdy automobily nebudou znečišťovateli a škůdci měst, ale budou je naopak dotvářet. Parkoviště se změní v galerie nebo ve vítané místo odpočinku s interaktivními lavičkami, říká designér Škody Auto Peter Olah.

Budoucnost začíná

Skoda - Emani

Brzo se objeví nástupce Superbu i nástupce Kodiaqu, tedy nová auta se spalovacím motorem. To je však pouhý začátek, protože přijdou mnohem zásadnější změny. V letošním roce Škoda Auto představí nový designový jazyk automobilky s názvem modern solid. Na jeho vzniku se podílí i Peter Olah. Ale co to vlastně modern solid je?

„V principu jde o novou filozofii, která by měla ještě více respektovat přání zákazníků. Analyzovali jsme jejich očekávání. A vyšlo nám, že si lidé kupují naše vozy, protože je chtějí používat. V tom pravém slova smyslu. Některé značky jsou statusové, lidé si je pořizují, aby se jimi prezentovali, a dokážou prominout některé vady na funkčnosti. To si my nesmíme dovolit.“

Proto v sobě škodovky mají víc osobnosti. Přes týden fungují jako byznysové vozy na služební cesty nebo cesty do práce, večer se mění na rodinná auta pro cesty do divadla či na večeři a přes víkend se z nich stávají výletní koráby, jež musejí pojmout sportovní výbavu pro celou rodinu, případně odvézt všechny na dovolenou.

Skoda - Emani

„To řešíme už při nákresech vozů. Kufr lze sklopit a naložit do něj zavazadla, za chvíli auto přetransformuji, abych přepravil kočárek nebo lyže. Užitná hodnota všech škodovek je nesmírně vysoká,“ popisuje slovenský designér. „Forma musí následovat funkci. Nový designový jazyk zajistí, aby se emoce vyvolaná našimi vozy více orientovala na funkci.“

Nejde o pouhé heslo. Přijdou konkrétní hmatatelné úpravy vozu, které v duchu modern solid dají zákazníkům za jejich peníze větší protihodnotu. Jako tomu bylo u sloganu Simply Clever, jímž se Škoda Auto prezentovala v minulosti. „Vzpomínám si na jeden z prvních projektů, na němž jsem pracoval. Háček do kufru. Trochu mě ten úkol štval – jako namyšlený student po škole jsem chtěl hned měnit celá auta. Význam nenápadného háčku jsem pochopil až mnohem později, když jsem pracoval v Německu, dostal služební vůz a chtěl si igelitku s nákupem pověsit do kufru. A nešlo to. Ani jsem nevěděl, že jiné automobilky ten háček nemají. Simply clever.“

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
11884
19320