Auta jako sochy

Přijde čas, kdy automobily nebudou znečišťovateli a škůdci měst, ale budou je naopak dotvářet. Parkoviště se změní v galerie nebo ve vítané místo odpočinku s interaktivními lavičkami, říká designér Škody Auto Peter Olah.

Pojízdná kancelář

Skoda - Emani

Jenže každá kapitola jednou končí a odcházet budou i SUV. Vědecký vývoj nabídne nové technologické možnosti a pouze neomylný vizionář by dnes dokázal popsat, jaké z nich budou využity automobilovým průmyslem. Peter Olah sice věštec není, ale může se o to pokusit z pohledu zkušeného designéra. „Vidím tři zásadní faktory – za prvé je to elektrifikace, za druhé autonomní řízení a za třetí digitalizace, která do velké míry uzpůsobí interiér.“

Proměna v důsledku nástupu elektrických pohonů je zřejmá, už nyní ji můžeme sledovat na silnicích – dřív muselo mít auto vpředu či vzadu velké místo na motor, kolem něj rozvody a s tím související převisy karoserie. S elektroautem tohle všechno mizí a objevují se obří kola v rozích, brzo nebude potřeba ani přední kapota. „Pro mě jako designéra je to dream package, vzniká spousta možností. Mám šanci navrhnout několik verzí auta, několik prostorových koncepcí interiéru. S elektrifikací začínají být reálné vize, jež jsem kreslil jako student. Bez šance, že by někdy mohly vzniknout.“

A jak promění tvář automobilů autonomní jízda a s ní spojená digitalizace? Nejdříve to budou interiéry: nebude potřeba volant, z řidiče bude pasažér, který ztratí možnost zasahovat do jízdy. A aby se v autě nenudil, narostou displeje, změní se v dotykové obrazovky, s nimiž bude možné v průběhu cesty pracovat. A zatímco dnes jsou volant, displej, všechny páčky a ovladače umístěny tak, aby na ně řidič dosáhl, v budoucnu to nebude potřeba, takže interiér si každý přizpůsobí podle sebe. „A přibydou gauč, televize, lednička,“ doplňuje Olah. „Auta budoucnosti se stanou další místností vašeho bytu, zmizí předěl mezi prostorem pro bydlení a prostorem, ve kterém cestujete, sloučí se v jeden.“

Skoda - Emani

Spolu s vnitřkem vozu se bude transformovat i jeho exteriér. „Lidem přestane záležet na tom, jak auto vypadá zvenku. Své byty a domy také moc neobdivujeme, spíš nás zajímá, co se děje uvnitř. Dojde k jisté unifikaci a zjednodušení celkového vzhledu,“ míní Olah. Časem mohou začít působit rušivě i okna, při autonomní jízdě není potřeba ani to přední… „Nemyslím si, že úplně zaniknou, ale pasažér bude mít možnost je uzavřít, aby se uprostřed obrazovek mohl v klidu ponořit třeba do práce.“

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
14644
16711