Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Jan Černý pro Expres: Modela jsem se před přehlídkou ptal, jestli mu nevadí jít v růžové sukni

    Jan Černý prezentoval svoji novou kolekci. | foto: Tilen Vajt/Pavel Dvořák

    V pražské Staroměstské tržnici se konala doposud největší přehlídka českého návrhářského talentu Jana Černého (28), jenž představil svou nejnovější kolekci s podtitulem „A Boy Who Plays with Fire“. V rozhovoru pro Expres promluvil o unisexové módě a svěřil se s tím, že se svého modela dokonce ptal, zda mu nebude vadit jít po mole v růžové sukni. Dnešní generace je podle Jana, který ze svého jména, jež si v logu přeškrtl, vytvořil uznávanou značku, jiná. Černý promluvil také o tom, zda je ke koketování s módou potřeba vzdělání a že návrhářství je řemeslo jako každé jiné.

    Toto je vaše doposud největší přehlídka, prozraďte nám, čím je inspirována vaše nová kolekce?

    Kolekce se jmenuje „A Boy Who Plays with Fire“, tedy „Kluk, který si hraje s ohněm“, to jsem já. Jako malý jsem si na dvorku zkoušel různou pyrotechniku a rodiče mi vždycky říkali, ať to nedělám. Docvaklo mi ale, že jsem si s ohněm v přeneseném smyslu nepřestal hrát doteď. Dělám práci, která není běžná, a jdu si za svým bez nějakých konvencí. Jsem kluk z Hodonína, z malého města, vystudovat módu nebyla tehdy úplně legrace a podle mě to byl odvážný krok. Chci tak vybídnout mladé lidi, aby dělali to stejné a nebáli se jít si za tím, co chtějí dělat.

    Vaše práce je převážně unixesová, pro koho jsou modely vhodné?

    Vždycky říkám, že to je unisex prezentovaný na klucích. (smích) Je tam pánský element těch kluků, kteří to mají na sobě. Začal jsem se věnovat pánskému oblečení. Bere mě to více i kvůli tomu, že jsem zvyklý mít ty věci na sobě a spíše tak vím, jak s nimi pracovat. Moji klienti jsou lidé nespecifikovaní věkem, jsou to spíše lidé s otevřenou myslí, kteří chtějí mít něco, co nemá žádný další člověk. Oblékám jak osmnáctileté kluky, tak čtyřicetileté kreativní muže, ale i ženy, co mají touhu mít něco cool.

    Módu jste studoval. Je velký rozdíl mezi lidmi, kteří na poli módy působí a mají ji vystudovanou, a těmi, co ne?

    Myslím, že je důležitá ta věc řemesla. Malíř musí vědět, jak technicky malovat, a stejně tak i designér, který dělá módu, musí logicky rozumět tomu, jak funguje bunda nebo kabát, aby dokázal ta pravidla porušit a mohl vytvářet nové věci a návrhy. V tomhle je to velmi důležité, myšlenkově a kreativně to ale ve vás buď je, nebo není, trochu naučit se to můžete, ale za mě je důležitější právě ta technická stránka.

    Uvidíme ve vaší kolekci i nejnovější módní trendy?

    Určitě, za mě je to modernistická současná kolekce, moje vize toho, co by kluci a holky mohli za půl roku nosit. Je to takový vhled do budoucnosti.

    Bleach outfity je Jan Černý velmi známý.

    Co z vaší kolekce byste rád viděl v českých ulicích? Co tu třeba na rozdíl od světa ještě trochu chybí?

    Poslední dobou naši hudebníci, rapeři, nosí výraznější kousky. V kolekci představuji třeba růžové napůl šortky a napůl sukni, kdy si hrajeme s tím, co je pánské a co dámské a že je to ve výsledku vlastně úplně jedno a každý se má strojit do toho, co miluje. Toho kluka, co model předvádí, jsem se i ptal, zda je v pohodě s tím, že půjde v těchto šatech, a on to okomentoval s tím, že to je vynikající. Mladá generace už nemá předsudky typu, že růžová není pro kluky. Chtějí to nosit, protože je to trendy.

    Hudbu pro přehlídku skládal NobodyListen, se kterým dlouhodobě spolupracujete.

    NobodyListen skládal hudbu mojí show přímo na míru, nejde tedy o žádný mix jeho písniček. Toho si extrémně vážím, protože je to zase další přidaná hodnota, unikátní hudbu na přehlídce v Česku dlouho nikdo neměl. Design dělal Matyáš Vorda, který pracoval i na Andělech, dělá koncerty skupiny Mirai... Ten nám dělal světla, takže tu máme skutečně český A tým.

    Kabát se na světle třpytí jako uhlíky.

    Proč se vyplatí investovat do kousků od vás, případně obecně od návrháře? Přece jen to stále ještě mnoho lidí považuje za zbytečný luxus.

    Naučíte se investovat do méně kousků, které ale déle vydrží, a naučíte se je více milovat. Druhá věc je, že si někdo dal péči a starost vytvořit produkt tak, aby byl co nejlepší. Dělal to člověk pro člověka, ne korporát strojově, což té věci dodává ducha. Pokud to cítíte, je to ta velká přidaná hodnota.

    Někteří zákazníci si koupí tričko z „lepšího obchodu“, jako je třeba Reserved, a mají pocit, že mají značku, a tedy i jistotu kvality. Vy jako návrhář jste ale, předpokládám, kvalitativně ještě o stupínek výše.

    Přesně tak. Dobrý ukazatel je třeba právě ta cena. V Primarku stojí triko stovku, v Reservedu ho seženete do pěti stovek, u mě za 1900 korun. Mockrát se mi ale stalo, že mi ještě půl roku po koupi psali zákazníci, že je triko stále jako nové, i po vyprání krásně drží, jak má, což je pro mě největší pocta.

    Jan Černý prezentoval svoji novou kolekci.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 18:30 čtvrtek 20. dubna 2023. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      12
    • Super
      10
    • Haha
      7
    • Cože
      5
    • Tvl
      3
    • Sladký
      2