Žena, kterou zničila její krása. Tak často označují historici herečku, která se před válkou zamilovala do jednoho z nejvyšších nacistických představitelů - Josepha Goebbelse.
Lída Baarova herecky příliš nevynikala. Historici se jednoznačně shodují, že například vedle Adiny Mandlové byla zcela podprůměrná. Oplývala však takovou krásou, že se stala jednou z nejžádanějších filmových tváří Evropy.
„Mohu o ní říci, že byla velmi poživačná. Často byla ve stavu podnapilém. Při filmování měla s sebou neustále litr vína a stále popíjela. Úlohy si pamatovala velmi těžce a často zůstala vězet uprostřed první věty. Přičítal jsem to tomu, že pije. Kdo chce zavést s Baarovou vtipný rozvor, ten ztroskotá,“ uvedl před lety do protokolu Karel Höger, bývalý manžel Zdenky Procházkové, která ve filmu Lída Baarová hrála stárnoucí hvězdu, a naznačil tak, že herečka zápasila nejen s alkoholem, ale neměla ani smysl pro humor.
Kamarádka z branže Adina Mandlová ji zase nepřímo označila za povrchní fiflenu s nosem nahoru: „V Berlíně se chovala Baarová nemožně. Proháněla lidi v ateliérech a několikrát si stěžovala přímo Geobbelsovi. Lidé pak byli kvůli ní disciplinárně vyšetřováni.“
Nevstřícně o ní promluvil také Svatopluk Beneš: „Vypukla druhá světová válka a brzy se objevily trhliny v našich přátelských vztazích. Přestali jsme si rozumět. Nemohl jsem pochopit, co se to s ní stalo.“
Hereččino počínání se v Čechách nesetkalo s přílišným pochopením. Veřejnost jí dokázala odpustit, že pila, herecky příliš nevynikala a hřešila na svou krásu, milostný vztah s Goebbelsem byl však už přeci jen trochu moc.
„Té holce tenkrát nikdo ruku nepodal,“ uvedla posmutněle Zita Kabátová. Jan Werich o ní dle slov Ondřeje Suchého řekl: „Zatímco Mandlová byla velmi chytrá, ale zlá, Baarová byla naivní a hloupá.“
A byla to možná právě její jednoduchost a naivita, díky kterým muže přitahovala jako magnet. Miloval ji z českých osobností například Vlasta Burian nebo Oldřich Nový, a to i přes to, že o románku s Goebbelsem věděl. Natolik silná její přitažlivost byla.
Během natáčení filmu Dívka v modrém v roce 1939 dokonce režisér Baarové kladl na srdce, aby Oldřichově chtíči nepodlehla a nespala s ním, jinak by Nový při natáčení scén ztratil ten chtivý výraz.
Její postavení v české společnosti však zůstává doposud nevyjasněné.
Fotogalerie |