Nový jízdní řád přinesl na české dráhy řadu novinek. Soukromí dopravci převzali některé linky českého státního dopravce a problémy na sebe nenechaly dlouho čekat. Některé spoje byly úplně zrušeny bez náhrady, někde museli dopravci použít náhradní vozy ze svých rezerv. Zpoždění vlaků narůstala a poruch přibývalo.
RegioJet na lince z Mostu do Žatce představil starší vagony, které jsou uvnitř poškozené a nevypadají vůbec hezky. Zároveň na voze nefunguje informační systém. Dopravce tedy bude muset ve voze vylepit informační tabule. Z dálky však nebude jasné, o jaký vlak se jedná. Změna se navíc nedá očekávat v dohledné době a minimálně dva roky by se vlak na lince měnit neměl.
Chaos vyvolaný změnou jízdního řádu a potřebou změnit na některých linkách typy vozů způsobil navíc RegioJetu problémy už před několika dny, kdy společnost prodávala lístky na sedadla, která ve voze nakonec vůbec nebyla, a lidé tak museli cestu trávit na podlaze vozu.
„Cestujícím se ještě jednou omlouváme. Velmi nás mrzí, že jsme nedokázali přímo na místě vyřešit situaci odpovídajícím způsobem,“ sypala si společnost popel na hlavu přes svého mluvčího Aleše Ondrůje.
Cestující v Mostě, kteří čekali v neděli na svůj vlak od RegioJetu, dostali na nástupiště informaci, že je spoj zrušen, a to bez náhrady.
Vlak nakonec na nástupiště přece jen dorazil, ovšem jen pomocí jiného vozu, který jej musel táhnout. Na vině měly být problémy s převodovkou, kterou se nepodařilo opravit.
„Myslím si, že společnost RegioJet si aspoň vyzkoušela, jak nasadit zálohový vůz. Teď na něj čeká, bude připraven na další jízdu,“ řekl náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM), který prováděl inspekci toho, jak nový jízdní řád funguje v praxi.
Problémy se nevyhnuly ani společnosti Leo Express, která zrušila některé své spoje a pro případ nouze povolala ze slovenského Humenného motoráky z osmdesátých let, které si musela vypůjčit od muzejního spolku. Personál společnosti byl v historických vozech celý den a vyčkával, zda bude jejich služeb zapotřebí.
Bez komplikací se neobešly ani cesty se společností Arriva. Pokud jste jeli do Prahy z Českých Budějovic, bylo nutné připravit se na více než dvouhodinové zpoždění. A při cestě z hlavního města do Tanvaldu na lidi čekaly další historické vozy, tentokrát i s nápisy v azbuce.
„Cestující z vyhřátého motoru byli tři minutky před odjezdem přehnáni do retro soupravy. Brejlovec má bohužel komplet rozbité topení, takže souprava jede úplně vymrzlá,“ napsal na svém facebookovém profilu jeden z cestujících Aleš Petrovský.
Společnost Arriva se nechala slyšet, že vozy využívá pouze dočasně a plánuje je nahradit modernější variantou. V historických soupravách je prostor mezi jednotlivými vozy oddělen mříží. V jednotlivých kupé byly k vidění ještě staré místenky z června a září tohoto roku.
Jedním z rozčílených lidí byl Filip Peter, který si stěžoval přímo na stránkách společnosti Arriva.
„Před přesně měsícem jste řekli, že jste plně připraveni a vše je naprosto o. k. A dnes? Arriva si musí uvědomit, že nevystupuje jen za sebe, ale za obraz celé české železnice, jejíž obraz jste dnes tak jako další pošlapali,“ uvedl Filip Peter rozčíleně.
Dopravce se ovšem brání tím, že nešlo o lež, ale že na vině byly technické poruchy, kvůli nimž bylo třeba nasadit zálohy včetně zapůjčených vozů.
„Situace se zásadně zlepší, jakmile dostaneme další vlaky, které se dokončují. Každý začátek je náročný a zvlášť u tak velkého projektu. Za komplikace se omlouváme,“ napsala společnost na svých stránkách.
Před vánočními svátky se navíc očekává značné vytížení vlakových spojů a všichni tak doufají, že dopravci své problémy co nejdříve vyřeší. Cena lístků totiž kolem období Vánoc prudce stoupla a mnoho spojů je již týdny dopředu vyprodaných.
Fotogalerie |